Kan jag börja memorera redan nu?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
torritorri
Posts: 3
Joined: Mon 08 Feb 2016, 22:55

Kan jag börja memorera redan nu?

Post by torritorri »

Hej! Jag undrar om det är okej eller inte att börja använda GMS för långtidsmemorering även om man bara är på lektion 3? Att t.ex skapa stödbilder med cicero-metoden och börja koppla associationsbaser till dessa, dit jag sedan kopplar mer specifik information på underbilder? Och i så fall, några tips/saker jag ska tänka på om jag börjar redan nu?

Jag går en Yrkeshögskoleutbildning samtidigt som jag tar den här kursen och det skulle såklart vara kul att komma igång och använda GMS så fort som möjligt.

Men självklart förstår jag om det är rekommenderat att vänta tills hela kursen är klar.

Tacksam för svar! :D
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Kan jag börja memorera redan nu?

Post by VictorBull »

Hej Torritorri!

Kul att du kommit igång med kursen! :D

Du är på helt rätt spår vad gäller HUR man ska gå tillväga för att spara information långsiktigt i minnet. Inga problem att testa sig fram i vardagen med de verktygen du redan skaffat dig.
Dock kommer du fr.o.m. lektion 13 bygga ett stort stödbildsystem i fyra nivåer, där du lär dig memorera alla typer av information till ditt stödbildsystem. När du väl lärt dig det är det lättare att skapa egna stödbildsystem som du sen använder i vardagen.

Lycka till på yrkeshögskolan :-)
Mvh Victor Bull
Lillhannusin
Posts: 11
Joined: Mon 01 Jul 2013, 11:26
Location: Helsingfors

Re: Kan jag börja memorera redan nu?

Post by Lillhannusin »

Hej Torritorri

Att börja i långtidsmemorering i "förtid" kan väl inte misslyckas i värre grad än att man glömmer det man memorerat. Och det kan ju hända att det har hänt tidigare(i alla fall för mig) nån gång under livet . ;)

Enligt lilla mig så är experimenterande i alla dess former är viktigt för all typs inlärning, :)
Post Reply