Reflektioner om strategier för 5MW-träning

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Timt
Posts: 2
Joined: Mon 22 Nov 2021, 18:16

Reflektioner om strategier för 5MW-träning

Post by Timt »

Jag gjorde klart examensprovet för Mind Academy för snart 2 år sedan. Har till och från använt olika minnestekniker med GMS för att underlätta med mina studier. Nu på senaste har jag nästan läst klart boken Fatta Matte med Mattias Ribbing & Per Sundin vilket har gjort matte betydligt roligare och lättförståeligare för mig. Hursomhelst så lockas jag av att öva upp min minneshastighet av ord då det är så användbart i livet, samt att jag vill försöka klå mitt före detta rekord i 5MW om 42 svenska ord på 5 minuter. Jag inser att detta är en fråga om träning, tid, ansträngning och strategi. Jag delar härmed med mig av följande reflektioner för strategier som kan vara bra för just 5MW-träning (inga figurkoder), som definitivt också kan användas för andra discipliner på iamwmc.com.

Jag ser tre grundläggande problem som påverkar hastigheten och kvalitén av ordmemorering med 5MW:
1. Hastigheten för genombläddring av ciceros från minnespalatset, dvs de fasta "tomma" bilderna.
2. Hastigheten att komma på en bild för ett ord i 5MW som ska kopplas ihop med cicero.
3. Tydligheten och säregenheten av konturerna för respektive bild.

3 snabba tips:
1. Bläddra igenom minnespalatset med ciceros när du har tid, gör det gärna med tidtagning.
2. Vid träning av 5MW, välj den första bilden som dyker upp i huvudet. Fokusera på att se den i 3D, stor samt i färg och koppla snabbt ihop den med rätt cicero. Håll bilderna ihopkopplade stilla men inte alltför länge.
3. Tänk på att en cicero bara bör bestämmas en gång. Det är nämligen viktigt att fixera en cicero i hjärnan. Den bör enbart förändras om den definitivt segar ner dig i din genombläddring av minnespalatset eller under själva träningen i 5MW.

Snabb genombläddring av ciceros
Hastigheten för genombläddringen av ciceros i korrekt ordning är såvitt jag vet superviktig. En låg hastighet innebär förmodligen att bilderna är dåligt fixerade i hjärnan och/eller att koncentrationsförmågan är bristfällig. Ett effektivt sätt att förbättra båda dess förmågor är att ofta ta tid på sig själv medans man visualiserar varje cicero i tur och ordning. Då pressas man att bli snabbare och ju fler gånger man repeterar desto mer inser man vilka ciceros som är svåra och långsamma att få fram. Jag har några förslag:
- Modifiera deras omgivning. Om t.ex en rad med ciceros sitter längs en slät och enfärgad vägg som inte har några tydliga konturer eller säregna dekorationer, så är det kanske väggen som måste dekoreras, mentalt alltså,
- Utför mentala operationer på ciceron. Mer om detta senare.

Snabb kodning av ord till bild + ihopkopplande av bild och cicero
Att koda en bild för ett ord är en förmåga i sig. Detta måste tränas upp. En tumregel är att använda den första bilden som dyker upp när man läser ordet och sen att inte vela på den spontaniteten. Det viktiga är att snabbt göra bilden tydlig, stor, i färg samt 3-dimensonell för att sedan direkt koppla ihop den med rätt cicero och se de gemensamma konturerna stilla i en liten stund. Själva tiden som man visualiserar bilderna stilla och ihopkopplade är nyckeln till att minnas de senare vid återkallningen. 15 sekunder skapar bättre minneskoppling än 3 sekunder, men 3 sekunder ger bättre poäng i 5MW om kopplingen är tillräckligt stark.

En cicero bör enbart bestämmas en gång, med undantag
En cicero bör enbart bestämmas en gång med anledningen att den behöver fixeras på ett väldigt specifikt sätt i hjärnan. Men det finns undantag. Först och främst så vet vi ju att konturskillnaderna mellan olika bilder kan vara grova och drastiska alternativt subtila och nyanserade. Exempelvis kan en igelkott och en sjöstjärna lätt skiljas åt, särskilt om de visualiseras i 3D, stora och i färg. Hjärnan behöver inte fokusera på subtila detaljer i igelkotten för att kunna se att den inte är en sjöstjärna; ansträngning och tid sparas därmed in.
- Både ciceros och kodade bilder kan med fördel visualiseras som drastiskt olika objekt.
Om vi istället har en tub med handsalva och jämför med med en tub med tandkräm så krävs mentala operationer så som förvrängning och ändring av vinkel osv för att säkert kunna skilja de två bildobjekten åt. Detta är ett lämpligt exempel för att illustrera problem som kan uppstå oavsiktligt när man bestämmer sina ciceros. De kanske båda stod i badrummet när man bestämde sig för att göra dem till ciceros utan att först mentalt förändra deras konturer. Det är ok att förändra en cicero om man märker att den segar ner en i genombläddringen av sina ciceros eller i 5MW-träningen.
Post Reply