Hur får ni in er minnesträning i vardagen?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Hur får ni in er minnesträning i vardagen?

Post by ChrisPierrou »

Jag har kommit en bit in i kursen (lektion 43) och har nu på riktigt bestämt att göra klart denna kursen efter alla ursäkter hit och dit. Känner en stor förbättring gällande mitt minne och det är riktigt kul, har försökt lite smått att få in träningen som en naturlig del av vardagen.

Det jag tycker är svårt är att få det just naturligt, har försökt att väldigt enkelt memorera några viktiga detaljer under en föreläsning men skulle behöva lite mer praktiska tips och tycker att det skulle vara intressant att höra hur ni andra har gjort för att få minnesträningen som en naturlig del av vardagen?

Några exempel som jag kommit på för att försöka få till det är att memorera:

-Mjölkpaketets innehållsförteckning vid frukosten

-Tidningsartiklar ur en dagstidning

-låttexter väldigt basic medans jag lyssnar på musik

Skriv gärna tips och idéer nedan hur ni har gjort!
ivarson
Posts: 55
Joined: Wed 02 Jul 2014, 01:26
Location: Lidköping

Re: Hur får ni in er minnesträning i vardagen?

Post by ivarson »

Hitta något du vill kunna eller är intresserad av tror jag är ett fundament om det ska bli rutin, det blir oftast en god cirkel när det är kul och användbart. Jag memorerade arbetskamraters telefonnummer och födelsedag. När man memorerar saker om folk i sin omgivning får man ofta både stimuli att stärka kopplingar samt positiv respons från omgivningen.

Att sätta upp en kalender för årets alla händelser kan jag också rekommendera. Förbered en databas med typ 3-4 månaders platser i förväg och memorera alltifrån möten, kalas etc allteftersom.. Det blir naturligt att på morgon och kväll bläddra igenom och pränta in grejerna
ChrisPierrou
Posts: 26
Joined: Sat 03 Dec 2016, 23:29
Location: Uppsala

Re: Hur får ni in er minnesträning i vardagen?

Post by ChrisPierrou »

Jättebra tips!

Spännande med kalendern, har inte tänkt i de banorna. Har redan börjat glänsa gällande vissa telefonnummer som är viktiga för mitt jobb så ska fortsätta med det!
Post Reply