Nytt år, nya utmaningar!

Här kommer då och då ny information till anmälda studenter, med tillkommande kommentarer och frågor.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Nytt år, nya utmaningar!

Post by Mattias »

2009 börjar gå mot sitt slut. För att personligen blicka bakåt och se vad året haft med sig, kan jag konstatera att det här var året då jag med hjälp av minnesträningen på allvar började sätta delar av den otroliga mängden oanvänd potential vi alla har inom oss, till användning.

I mars hade jag gått färdigt de 60 lektionerna i GMS-kursen. Under året deltog jag sedan i fyra internationella minnestävlingar, vilket har varit en fantastisk upplevelse. Både att ha träffat andra som arbetat med sina minnen i många år och få en försmak av vad som är möjligt i det långa loppet, och att även att träffa andra, som jag själv, som just upptäckt tjusningen i att tänja på gränserna för vad man tidigare trodde var möjligt. Att tävla i minne handlar om att utmana sig själv och att träffa andra spännande människor. De faktiska tävlingsresultaten är inte det viktiga.

De faktiska resultaten i vardagslivet är desto viktigare. Som för ett par veckor sedan då jag äntligen lyckades ta mig tid att gå på en spännande föreläsning bara för mitt eget brinnande intresses skull. Känslan av att sitta där och ta in ett mastigt föredrag i religionshistoria under två och en halv timme, njuta av presentationen och samtidigt memorera rubbet! Alla årtal, personer, händelser och sammanhang. Något som jag aldrig aldrig tidigare trodde var möjligt. Och så intressant var det att informationen hamnar under livstidslagring. Den här känslan är vad jag önskar att fler ska få uppleva under 2010.

Så börjar det bli tid att blicka framåt och sätta upp mål för nästa år. Det är dags att ta både min egen minnesträning och Svenska Minnesskolan till nästa nivå. För min egen del har jag bestämt mig för att åka till Minnes-VM i Guangzhou, Kina, i augusti och att där bli den förste svensk någonsin som uppnår hederstiteln International Grandmaster of Memory, vilket bara 70 personer i världen hittills nått. Det är ett mycket tufft mål, men jag har en plan.

För Minnesskolan så önskar jag att fler ska få uppleva känslan och nyttan av att ha ett äkta Superminne. Att skapa ett mer levande forum är ett steg i detta. Vi börjar nu bli ett sakteliga växande gäng här, som upptäckt vad häftigt det är med GMS. Jag vet själv när jag gick kursen, så otroligt mycket det gjorde för mig att ha kontakt med andra studenter som var i samma sits som jag. Att få både påhejning och tips i stunder där det kändes tuffare och att bidra med detta till andra, var något som verkligen hjälpte mig igenom hela processen. Platsen för detta var Journalerna på forumet. Att föra en journal över minnesträningen är inte att tävla eller jämföra sig med andra. Det är ett sätt att stämma av med sig själv och få en tydligare bild över vad man faktiskt lär sig, samt att öppna upp för kommunikation och dela erfarenheter med andra personer som har liknande mål.

Att föra en journal i det här fallet, är ett verktyg för att uppnå ett mål. Och inte vilket mål som helst. Målet bör formuleras så tydligt som möjligt, så man verkligen kan se exakt när man har uppnått det. Att göra färdigt 60 lektioner är ett mycket bra formulerat mål ;) När det är gjort, så är det gjort.

För att slå två flugor i en smäll så tänker jag inleda det nya året med att starta en journal över min personliga minnesträning för att nå mina mål. Min förhoppning är att journalen blir en tråd på forumet där andra känner sig fria att kommentera, ställa frågor, eller bara heja på när jag går igenom faserna: "Det här kommer aldrig att gå", "Jag har inte tid", "Jag orkar inte", "Jag är inte tillräckligt duktig" m.m.

Jag vill även droppa en annan möjlighet och utmaning. Under det kommande året kommer en mängd mindre minnestävlingar att anordnas runt om i Europa. Wales i mars, Cambridge i maj, London i augusti, SM i september. Ev. också Paris och Tyskland under året. Det är alltid mycket trevlig stämning på dessa. Jag tror att minnessport måste vara den enda sport där de tävlande verkligen hjälper varandra med sina bästa tips och önskar sina medtävlanden riktigt goda resultat. Det är trots allt inte en så stor sport, och alla tycker det är roligt med med nya ansikten. Och det finns verkligen alla typer olika av människor och åldrar representerade vid dessa tillställningar. Min förhoppning är att inte behöva åka ensam från Svenska Minnesskolan på dessa tävlingar. Därför går Minnesskolan in och sponsrar med resa och boende för de minneselever som vill följa med och delta. INGA SOM HELST KRAV PÅ PRESTATIONER FINNS. Men för att få möjlighet till detta måste man ha klarat de 24 första lektionerna i GMS-kursen.

Detta får man:
* Ett äventyr man garanterat aldrig kommer att glömma.
* Detaljerad coaching av mig för hur man på bästa sätt lär sig alla grenar.
* Nya spännande bekantskaper och vänner från hela europa.
* Inspiration att utvecklas vidare.
* En garanterad plats på världsrankingen (jo det får man, oavsett resultat).
* Mycket mer...

Det här börjar bli längre än vad jag tänkt, men jag vill avsluta med en liten grej till. Om det finns intresse från folk runt Stockholms-trakten, så skulle vi kunna ses några stycken över en fika nån gång i månaden eller varannan månad för att stötta varandra i minnesträningen med tips och råd. Hör av er med kommentarer här i tråden om intresse finns.

Så, hur låter allt det här? Hur går det med minnesträningen? Övrig tankar? Hur ser 2010 ut? Vad har ni för mål? Vad blir det på julbordet? Anything :) Kommentera gärna, så tar vi de första stegen tillsammans mot ett levande forum, så blir det både lättare och roligare att uppnå sina mål.

Jag önskar er alla en God Jul och låt oss nu skapa ett riktigt minnesvärt 2010!
Mvh,
Mattias
rasmus
Posts: 4
Joined: Fri 11 Dec 2009, 20:08

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by rasmus »

Hej!

Tack för ett fint nyhetsbrev! Jag tycker det låter som en kul grej att ses över en fika några stycken från stockholm, någon annan?

Det här med journaler låter ju intressant. kikade lite grann. ska kika mer imorgon när tröttheten botats.
Jag måste bara fråga: Var ligger du på världsrankingen? (så jag vet vad jag ska ha som mål om ett år :D )

God jul och god natt!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by Mattias »

Hej Rasmus!

Här är världsrankingen:
http://web.aanet.com.au/~memorysports/worldrankings.php

Jag ligger just nu på 105:e plats. Klicka på mitt namn för att se mina tävlingsresultat i de olika grenarna.

Mvh,
Mattias
Sofia
Posts: 27
Joined: Wed 07 Oct 2009, 11:59
Location: Linköping

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by Sofia »

Ave!

Jag har precis satt igång med språkmodulen nu då. Äntligen! Min bror är gift med en ryska, så det har gått värsta familjetrenden i att lära sig detta språk. Jag har dock envist och ståndaktigt vägrat låta mig dras med i denna hysteriska ryskvåg. Ja, motvalsat lite. Det blev ju ingen sport av det då när alla satte igång som på en given signal. Nåväl. Med GMS är det en annan sak. Förstås. Många i min omgivning följer min utveckling i denna GMS-kurs med spänning. Och ja, många tror att det är fantasier (även om vinden börjar vända till min och GMS fördel nu... Heja!). Ryska går inte att lära sig med GMS, är deras senaste utsaga om verkligheten. Bra. Min plan blir då förstås att - med glädje - "prove them wrong" och visa fantastiska superskills i ryska med GMS, med andra ord. Mitt närmaste mål.

Att memorera föreläsningar i religionshistoria kände jag spontant tilltalade mig. Mycket.

Mattias: Hur kom du alls på idén att tävla i minnessport? Hur trodde du själv att det skulle gå för dig första gången du ställde upp? Och: Hur beroendeframkallande är det på en skala egentligen? You can checkout any time you like, but you can never leave?

Träffar är bra! Där där med Stockholms-trakten är ju en definitionsfråga. Vi kan säga så här: Skulle det nu bli frågan om stockholmsträff, så kan det mycket väl hända att jag råkar ha vägarna förbi. Jag kan ju inte gärna utebli, eller hur?

God jul och sådant!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by Mattias »

Hej!

Kul att höra om ryskautmaningen! Viktigt att tänka på inför detta är att fortsätta med Memorization Master, vilket gör att du kommer att kunna memorera många ryska ord mycket snabbt och säkert. MM är ett så kraftfullt verktyg och utgör ämnet för nästa nyhetsbrev som kommer någon gång efter nyår. De finns nämligen ett särskilt sätt att jobba med den som ger en HELT GALET BRA koncentrationsförmåga!

Jag hade ingen aning om att man kunde tävla i minne när jag började med GMS. Men under träningens gång så råkade jag surfa på de svenska rekorden. När jag såg rekordet för siffror, så kunde jag räkna ut och jämföra det med mina resultat i MM och såg att det inte skulle vara någon omöjlighet :)

Att tävla har sedan blivit ett bra sätt att verkligen bevisa för andra att GMS fungerar + alla nya vänner jag fått + att det ger ytterligare drivkraft att bli ännu bättre + att det är en helkul utmaning som man lär sig en massa andra saker av också. Jag längtar verkligen till nästa tillfälle, så visst kan man kalla det beroendeframkallande ;)

Klart du ska hänga med på träff, kul! Vi kör om/när vi blir 5-6 stycken intresserade. Jag ska förresten föreläsa i Linköping den 2:a februari. Du är välkommen dit då om du har möjlighet. Det är iofs förmiddag. Gästalista är inget problem. www.larmdagarna.se

Mvh,
Mattias
Maria
Posts: 5
Joined: Sun 15 Nov 2009, 19:03

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by Maria »

Kul att läsa ditt inlägg och andras kommentarer. Jag har nästan fått känlsan att du Mattias hållit på i flera år med detta och blir lika grymt imponerad när du berättar att du slutfört kursen i början på 2009.

Själv blir jag lycklig som ett barn när jag klarat av en kurs. För när jag började så kändes min hjärna som om den var belagd med teflon, allt bara rann av och jag orkade inte repetera så många gånger som det behövdes för att få det att fastna i minnet.

Nu har jag precis avslutat lektion 15 som kändes så lång när jag först tittade igenom den och omöjlig att memorera all information men jag fixade den med lätthet :) Det beror väl på att man traglat sig igenom de första 12 lektionerna och tränat sig i figurkoder.

Det är skönt att veta att den äldsta eleven är 80 för det får mig att känna mig så ung och hoppfull ( uppnår den aktningsvärda åldern 50 nästa år).

Jag bor i Stockholmsområden och är intresserad av en fika för att höra er berätta om era erfarenheter med GMS.

God fortsättning på julen och ett gott nytt år!
SimonM
Posts: 1
Joined: Wed 18 Nov 2009, 00:17

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by SimonM »

God jul (även om den snart är slut) och gott nytt år alla!

Jag blir lite intresserad nu när du pratar om minnes-VM Mattias. Du använder ju GMS för att memorera, men är det många andra som använder denna teknik? Jag menar, finns det kanske några "naturbegåvningar" som bara upptäckt att dom är duktiga på att komma ihåg långa talserier tex?

Sen också, finns det några andra tekniker som vissa i världseliten använder? För inte sitter väl hela världseliten och använder samma "knep"? Blev bara lite nyfiken!

Ska bli spännande att se hur det går för mig när jag kommit en bit in i kursen. För det enda jag vet är att jag inte ska ge upp, då får jag se om jag risar eller rosar dig Mattias.

Simon
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by Mattias »

Hej!

Nej, även om det finns många talangfulla minnesatleter, så har alla övat upp tekniker för memorering, precis som vi gör.

Folk använder sig av lite varierade tekniker, men alla bygger på visualisering med cicero-metoden (även om folk har olika namn för teknikerna). Den stora skillnaden är att teknikerna andra använder mest fungerar för tävling och tillfällig memorering av kortlekar m.m. Inte för långtidsmemorering eller vardagsinformation. När man, som världseliten gör, fokuserar och jobbar stenhårt under lång tid på just tävlingsteknikerna, så är det klart att man kan blir riktigt bra på dessa.

Jag har aldrig stött på någon som har ett så komplett och omfattande system som GMS och jag upptäcker själv mer och mer för varje dag vilken verklig skatt det här är, som vi har hittat :)

Egenskapen 'att inte ge upp' är den absolut viktigaste egenskapen man kan ha, när man vill lära sig en ny förmåga, och egentligen den enda man behöver. Allt annat kan man, med lite tålamod, träna upp. Så det låter lovande, Simon! :)

Mvh,
Mattias
Sofia
Posts: 27
Joined: Wed 07 Oct 2009, 11:59
Location: Linköping

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by Sofia »

Högt ärade forumister!

Jag noterar att vi bara blir fler och fler medlemmar här på forumet. När människor reggar sig på ett forum som detta under självaste julafton så kan man inte känna annat än glädje! Wow!

Ja, visst är det kul med ryskan! Det är bäst att passa på att anta/skapa sig en utmaning när man har chansen! Mitt förhållande till det ryska språket är lite delat, men det är förvånansvärt roligt att studera med GMS. Jag har inga som helst förkunskaper i ryska heller (annat än lite nördig nadsatkunskap då, där lite ryska kommer med av bara farten), så detta är verkligen en chans att få bevisat för mig själv - och visa för andra - hur potent detta är. Min omgivning har redan börjat fråga hur det går, så det är bäst för mig att jag lyckas.

Memorization Master, ja. Där sade du någonting. MM har jag verkligen försummat. Det får jag se till att ändra på, helt enkelt. Något för nyårslöftet kanske? *några timmar kvar att klura ut något precist, stimulerande och någorlunda rimligt*

Det är lätt att styras av känslor när det kommer till MM-träningen. Blir man stimulerad av verktyget så har man närmast svårt att hålla sig borta. Man startar upp det i parti och minut, så att man kör fullständigt slut på alla sina Cicerobilder (eller skapa nya mest hela tiden). Eller så inträffar det motsatta. Om man har slutat efter några dåliga serier eller haft uppehåll några dagar - då dyker istället den där klassiska aversionsbarriären upp. Jag noterar båda dessa läger hos mig. Styrs av dem ibland.

Vad gäller känslor och GMS så är jag annars väldigt positiv till att GMS är så frikopplat från dessa - att kopplingar inte görs med hjälp av känsloförankringar. Det är en fantastisk styrka skulle jag vilja påstå (tvärtemot vad en del andra verkar anse). Och det förstärker och fördjupar tystnadsidén också. Den nobla tystnaden. Arya maun.

Minnessport gissar jag lever en ganska anonym tillvaro för de flesta. Jag hoppas den vinner mark här i Sverige. GMS som grund verkar ge bra odds för att lyckas. Blir du hela tiden utsatt för diverse minnesexperiment av din omgivning? Eller hur förhåller man sig till dina skills?

Men vad läser jag egentligen? Svenska Minnesskolan does Östergötland? Mycket bra att du tar dig an teknologerna! Man kan ju skapa sig möjlighet att komma, om inte annat. Med viss självkännedom vet jag ju med en gång om jag har tänkt att dyka upp eller inte. Jag är väldigt förutsägbar på den punkten.

Jag önskar alla ett riktigt gott nytt år!

Ultranördssmileyn är coolast, för övrigt. :ugeek:
CallleH
Posts: 2
Joined: Sun 22 Nov 2009, 20:58

Re: Nytt år, nya utmaningar!

Post by CallleH »

Hej! Vad roligt att du kommer till LARM i Linköping och föreläser, jag kommer med stor säkerhet sitta i publiken då :)

Gott Nytt År önskar Calle
Post Reply