Nå full potential med Memorization Master

Här kommer då och då ny information till anmälda studenter, med tillkommande kommentarer och frågor.
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Linn »

Jag tycker absolut du ska köra alla cicerobilder på en gång! :) Det spelar ingen som helst roll hur resultatet blir i början, ju högre man sätter ribban desto snabbare kommer man utvecklas. Du kommer också märka hur snabbt du kommer in i resultaten du hade förut, hjärnan behöver bara lite press. :)

Man behöver inte skapa nya cicerobilder för varje dag. Du väljer själv när du vill höja svårigheten och lägga på ytterligare antal.

Det stämmer att du får hoppa över dom du har memorerat långtidsinfo på. Det kan vara bra att spara hela det rummet åt t.ex. informationsblocken så att det inte blir så hackigt när du går igenom stödbilderna.

/Linn
snipen
Posts: 11
Joined: Wed 16 Oct 2013, 21:05

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by snipen »

Hej Linn!
Först användejag MM med ryska dockmetoden men det tog längre tid att bestämma underbilder och sedan kunde ju samma siffra råka bli huvudbild flera gånger så jag gick snart över till Cicero-metoden. Visst är Cicero den som är bäst för MM?

Jag har läst i materialet någonstans att man "skriver över" bilder som man lagrar på stödbilder men upptäckte snart att de gamla bilderna ligger kvar och ihopblandning/förvirring blir resultatet. Du skriver att en omgång om dagen bör man göra övningarna med MM. Menar du då att jag bara ska göra övningen 1x20 (med inställningen 20) per dag? Just nu har jag Cicero-stödbilder och då finns det väl inget som hindrar att jag använder upp dessa, dvs gör övningarna 5 ggr (5x20 = 100)?
Hälsningar Martin
Linn
Posts: 52
Joined: Wed 02 Oct 2013, 15:21

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Linn »

Hej igen :)

Cicerometoden är den du ska köra MM med, då har du redan förberedda stödbilder som du lätt kan ta dig genom och du riskerar inte att blanda ihop dom som man gör med ryska dock eller kedjemetoden.

Det går utmärkt att köra 20x5 ggr! Det jag menade med en "omgång" var en omgång med samma cicerobilder, men använder du andra kan du köra flera gånger. Glöm inte att successivt öka antalet tal per gång. :D

Trevlig helg!

/Linn
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by Larsgr »

Vänta lite... vad menar du med att "sedan kunde ju samma siffra råka bli huvudbild flera gånger" ?

Låter nästan som om du bröt mot huvudregeln "länka Inga bilder på figurkoder".
snipen
Posts: 11
Joined: Wed 16 Oct 2013, 21:05

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by snipen »

Hej!
Ja, det gjorde jag då; bröt mot regeln att inte använda en figurkod som stödbild. Dumt, men i början när jag skulle använda MM visste jag inte vilken metod som var bäst. Som jag vet, finns det ingen vägledning om det i materialet. Men genom Linn vet jag nu att Cicero-metoden är den som funkar bäst. "Alla är barn i början" :)
Hälsningar
Martin
GudenP
Posts: 4
Joined: Sun 08 Feb 2015, 15:07

Re: Nå full potential med Memorization Master

Post by GudenP »

Ett underbart program, höll på med att träna med kort innan jag hade MM. Måste säga att det har blivit så mycket lättare att memorera när man bara fokuserar på det :)
Så när jag väl memorerar med hjälp av cicero metoden, ska själva tidsinställningen vara samma eller snabbare än vad det tar för att lägga ut bilderna på för att uppnå optimalt resultat? Kör just nu på 52 på 2 sek för varje, motivationen för att memorera en hel kortlek är stark vilket gör så att jag inte direkt bryr mig om jag har fel under tränningen så det är bara Keep going! :D
Post Reply