Vill du prova på hur det är att tävla?

Coaching, tips och samtal för dig som är nyfiken på att börja tävla i minne.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by Florian »

I nuläget skulle man kanske kunna betrakta Göteborg som sveriges minnes-huvudstad. 6 av 8 (?) svenskar som tävlat i minne kommer nämligen härifrån. Nu är det så att vi har slagit våra kloka huvuden ihop för att arrangera en liten minneskväll, där vi tävlar i ett antal minnesgrenar. Dessa kan bland annat bestå av att memorera så många ord som möjligt, siffror (0-9), binära siffror (endast ettor och nollor) eller ordningen på en kortlek. Vi kommer att köra en speed-variant - i varje gren kommer man ha maximalt fem minuter på sig att memorera. Så vi kommer inte att sitta timmar i sträck för att memorera olika saker, som Mattias kommer att göra mellan den 1-6:e December under VM i Kina. ;)

Alla är välkomna att delta och testa på. Antingen alla grenar, eller bara någon enstaka. Skriv gärna här i tråden om ni är intresserade. Även om ni inte vill testa på att tävla (inte för att jag skulle förstå varför man inte skulle vilja :D), så skulle det vara kul att träffa några fler elever från Mind Academy. :)

Mer info kommer så småningom. Notera att allt inte är spikat ännu - dvs att datumet skulle kunna ändras. Pga begränsat utrymme vore det även bra om ni gjorde en intresseanmälan, så att vi kan uppskatta ungefär hur många det är som kommer. Jag ser fram emot att träffa er där! :)

Välkomna!
___________________________________________________________

Datum: 26 November · 18:00 - 22:00
Plats:
  • Drivhuset
    Södra vägen 67
    Göteborg, Sweden
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by simonides »

JAG KOMMER!
Om inte annat för att träffa likasinnade.
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by bengtsen76 »

Tjenare,

Detta vore nice, skall kolla närmare,
Jag kan ju försöka tävla, men jag har ju precis börjat och har fortfarande minne som en guldfisk, men skulle vara kul att få lite idéer, så näst gång vi kan ses så kan jag kanske vinna någon tävling:)

Så skriv upp mig och meddela om det blir av

skicka mail till

bengtsen76@gmail.com
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by Florian »

Självklart blir det av! Du är varmt välkommen. Som tidigare nämnt:
Det finns...
  • ...absolut inga prestationskrav.
    ...inga krav på att delta i några grenar - men det är klart att vi gärna ser er testa.

Jag hör av mig till din mail senast torsdagen igen, så att du inte glömmer bort det. :roll:

Som det ser ut nu kommer totalt 4 Mind Academy elever att åtminstonde droppa in någon gång under kvällen, mig inräknad. Ska bli otroligt kul att träffa er! :)

Minnesvärda Hälsningar,
Florian
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by Florian »

Inte bra! Är förkyld och hostig, och stannar därför hemma från skolan idag. Vi får hoppas att jag mår bra på fredag igen!
Nu kommer dock lite mer info angående eventet:

[quote=""Facebook""]"Här kommer vi tävla i minne genom fem olika grenar.

I varje gren har man maximalt fem minuter på sig att memorera så mycket som möjligt, därefter får man 15 minuter för att återge det man lyckats komma ihåg. Sedan blir det tio minuters paus för återhämtning innan nästa gren startar.

Preliminärt Schema:
  • 18.00 – Insläpp, mingel
    18.15 – Ord
    18.45 – Siffror
    19.15 – Binära
    19.45 – Spoken numbers
    20.15 – Speed Card
    ca. 20.45 – Vinnaren och slutresultaten annonseras
Alla är välkomna att delta och testa på. Antingen alla grenar, eller bara någon enstaka.

Hjärtligt Välkomna!"[/quote]

Gissar att vi inte riktigt kommer hamna i just den tidsramen. De tre första grenarna flyter kanske på lite snabbare, medan de två sista grenarna tar lite längre tid. I dessa brukar man nämligen vanligtvis köra två omgångar.
I varje gren har man maximalt fem minuter på sig att memorera så mycket som möjligt, därefter får man 15 minuter för att återge det man lyckats komma ihåg. Sedan blir det tio minuters paus för återhämtning innan nästa gren startar.
Min personliga gissning är att man inte riktigt kommer behöva 15 minuter för återkallande, utan att det går snabbare än så i de tre första grenarna. Vid speed cards gäller max 5 min memoreringstid, samt 5 minuter till att sortera en ny kortlek som den man memorerade. Angående mingel så kommer det att finnas tid till det i alla pauser - och det blir många pauser, det lovar jag! ;)
Vi kommer naturligtvis att ge feedback o tips till de olika grenarna på plats om det behövs. Allt ni behöver ta med är ett gott humör - "utrustning" har vi. Är lite osäker på om det kommer bjudas på snacks, så ät gärna ordentligt innan. :)

Skulle ni ha några som helst frågor, så är det bara att ställa dem här!
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by Florian »

Imorgon, Fredag den 26:e November är det alltså dags! Insläpp kl18:00, men vi finns naturligtvis redan där lite innan. Sedan håller vi på ett tag, men skulle gissa att själv tävlingen är slut runt kl21. Sen lär det förmodligen finnas lite tid till att prata efteråt också om man vill. Den preliminära tiden för hela evenemanget är 18:00 - 22:00.

Platsen där det äger rum ligger vid korsvägen, där även Svenska Mässan och Universeum ligger till. Går man sedan vidare 50 m från Universeum kommer man till Världshistoriska muséet. Och går man då över gatan är man i princip framme. Gissar att någon säkerligen kommer få problem med att hitta, så jag efterlämnar mitt nummer här, så att ni skulle kunna nå mig. Får dock be om att helst inte motta några samtal (dock gärna sms) innan 15:30 imorgon, då jag fortfarande befinner mig i skolan vid den tiden. Efter det får ni gärna ringa mig så mycket ni vill. :)

Mobil: 076 202 70 70 [Dörr + Pizza + Hår + Domino + Domino ;)]

Välkomna! Ser fram emot att träffa er! Har varit sjuk de senaste dagarna, men imorgon är jag frisk nog att komma i alla fall! 8-)
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by simonides »

Det skall bli kul att träffas!

Jag har haft riktigt sjuka barn en tid, och verkligen inte kunnat träna på annat än figurkoderna för spelkort. Jag får se det som en första test på hur det är att köra under tidspress. Det skall bli intressant om inte annat.

Jag kör i snön från Skåne under eftermiddagen och skall lämna av familj i Mölndal på vägen, så jag kommer nog inte särskilt mycket tidigare än 18.00.

Aha. Du vill inte att jag skall tänka mig en Florett med en SoPHink på toppen, ett MeTSpö längs klingan och en spetsad MeDiuM-skjorta ytterst? Det kommer jag göra i alla fall!

:D
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by simonides »

Det var förbaskat trevligt ikväll! Jag hoppas vi kan göra om det igen!
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by Florian »

Det var det verkligen! Gissar att vi kommer ordna något i början av nästa år igen. Antingen i Januari eller Februari - vi får helt enkelt se när det bäst passar. :)

____________________________________________________________________________________

För er som är intresserade: Det här var troligtvis det största minneseventet sett ur svenskt perspektiv so far, då vi faktiskt var 10 minnestävlande personer där. Vid SM var det endast 6 svenskar. Mind Academy var representerat av:
Florian
simonides
bengtsen76
wiesel

Angående resultat etc. Om ni som deltog skulle kunna meddela mig om ni vill få era resultat presenterade här på forumet eller inte, så vore det snällt. Så lägger jag upp en kort sammanställning här imorgon. :)

____________________________________________________________________________________

Kvällens bästa konversation gick "ungefär" såhär:
  • Random person: Vad går den här grenen ut på?
    Florian: Att memorera så många ord som möjligt på 5 minuter.
    bengtsen76: Jag ska nog inte tävla. Jag är ju så dålig.
    Florian: Det är klart du ska.
    simonides: Du kan ju i alla fall testa. Så har du något att jämföra med sen när du kommit längre i kursen. Det är ju bara på skoj.
    bengtsen76: Jaoo... okej då.
*Sarkastisk/Ironisk* Jaa, bengtsen76... Det var ju dåligt gjort av dig i den grenen. Riktigt risigt faktiskt. Du slog ju bara den samlade svenska minneseliten. Riktigt uselt så att säga. ;)

____________________________________________________________________________________
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Vill du prova på hur det är att tävla?

Post by wiesel »

Det var över förväntan, riktigt kul att testa några av tävlingsmomenten.
Jag kom främst förbi för att träffa folket o mingla lite, men tävlandet var ju riktigt kul. Synd att jag inte kunde stanna hela kvällen. Verkligen kul att få lite ansikten till namnen här på forumet.
Om någon tvekar inför nästa träff eller att tävla, släpp på prestigen och se det som träning eller bara en kul grej. Är man nybörjare som jag så får man se det som ett före-resultat, typ en före bantningsbild, hur jag gick ner 60 sekunder i speed cards. Eller för kroppsbyggare, hur jag gick upp 20 ord på fem minuter.

Jag ser fram emot nästa träff, tills dess ska jag både deffa och lägga på mig ord :)

/Peter
Post Reply