Mot SM 2012! :)

Coaching, tips och samtal för dig som är nyfiken på att börja tävla i minne.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Har fortsatt kära repetitionsschemat för figurkoderna. Programmet lägger fram runt 120 per dag att köra tills man kan dem.

Idag börar juni, så då är det dessutom dags att börja förbereda tävingsgrenarna. Något jag verkligen behöver styra upp är mina två sämsta grenar: historiska årtal och spoken numbers. Historiska årtal litar jag på kommer greja sig själv nu med de tresiffriga figurkoderna, så den kör jag igång med nästa månad.

När det gäller spoken numbers krävs regelbunden träning. Egentligen är det den enklaste och snabbaste grenen att träna på. Trots det är det en av dem jag övat minst på. Men nu ska det bli ändring på det. Här kommer jag fortsätta använda de tvåsiffriga figurkoderna. Planen är att vara hård mot mig själv och i stort sett bara träna på 0,5 sekunder (är 1 sekund på tävling) och köra vidare på det, även om jag knappt får några rätt alls.

En besvikelse var dock att webbsidan jag brukar träna på hade ny design och av någon anledning fick jag inte ljudet att funka. Nöjde mig med att köra rullande siffror på skärmen i samma tidsintervall och bara läsa figurkoder i detta tempo. Det gick över förväntan och sakta men säkert bättre och bättre. Alldeles för fort för att memorera dock.

Florian, om du läser detta: Jag vet att du har den officiella programvaran. Kan man ställa in den på 0,5 sek?

Jobbade även ett tag med att skaka liv i mina tävlings-cicero. Imorgon är planen premiärmemorera med de tresiffriga och köra 30 min binära. Blir bra att börja med eftersom det aldrig blir några högre siffror än 7 och de låga kan jag bättre. En påminnelse till mig själv blir att ALDRIG avbryta ett påbörjat träningsförsök, även om det går helt värdelöst och jag inte hittar figurkoderna. Då får jag istället göra en tillfällig bild med den alfanumeriska koden. Såja, då var det på pränt ;) Imorgon gäller det. Pepp!
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Florian »

Den officiella programvaran går dessvärre endast att köra i 1-sekunders eller 2-sekunders intervall. När jag tränade detta för två år sedan så använde jag mig därför av ett annat program, fast med de officiella ljudfilerna. Det programmet har jag dock inte lyckats köra igång igen på windows 7, och har varit för lat för att installera en virtuell partition med XP (vilket jag förmodar är felet). Men du kanske vill testa ändå, zip-filen till det programmet hittar du här. Behöver du det officiella programmet (eller bara ljudfilerna) så kan du ju skicka mail, fast det lär ju inte funka på Mac antar jag.

Förövrigt skulle det nog inte vara så överdrivet svårt att göra ett litet program att köra spoken numbers med. Verkar ju dessutom finnas en del duktiga programmerare här i forumet. :)

Har slappat i en och halv månad nu, kanske dags att börja träna igen? Känns å andra sidan jobbigt när man ligger nere på 0... :roll:
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Känns å andra sidan jobbigt när man ligger nere på 0... :roll:
Då är vi två om den saken. Det fina med att ligga på noll är att då har man en tydlig startpunkt att utgå ifrån och det kan bara bli bättre ;)

0 var precis vad jag fick efter mitt försök på 30 minuter binära tal idag med tresiffriga figurkoder. Det blev väldigt svårt med mycket nytt på samma gång, både nya figurkoder och att koda av de binära 9 siffror åt gången. Fastnade på en hel del figurkoder och fick göra lite ad hoc-lösningar. Hann läsa av 720 binära och repetera hälften av dessa innan tiden var slut. Borde gå snabbare nästa gång.

Dock kändes det inte så illa som det kanske låter. Jag hade otur med luckor och felkodningar utspridda precis för att få raderna strukna. Men under korta stunder fanns flowet ändå där och vissa figurkoder kom hyffsat snabbt och kunde även återkallas. Det finns en strimma hopp.

Upptäckte precis att jag ändå fått 60 rätt trots allt ;) En lång väg kvar till mitt personbästa på 1305 dock. Bara att kämpa på. Nu får det bli det lite snabbläsning av tvåsiffriga figurkoder som föreberedelse till spoken numbers, innan det är dags att lägga av för idag. So long!
nossod
Posts: 52
Joined: Tue 27 Dec 2011, 17:40
Location: Mariehamn

Re: Mot SM 2012! :)

Post by nossod »

Angående webisdan som ändrat design, de kanske gått till html5 som även jag använder i brain train, det har jag märkt/läst att fungerar dåligt i vissa browsers/plattformar. Testa en annan browser, gärna google chrome.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Yes, har testat både med Firefox och Google Chrome och på min Iphone med samma resultat. Här är sidan:
http://www.memorise.org/random-spoken-numbers

Jag har mailat dem.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Körde 30 minuter binära tal igen. Kom fram till att den nog är den viktigaste grenen att öva med de nya figurkoderna, just eftersom den är svårast med så många omvandlingar. När jag får rutin på denna gren kommer vanliga siffror att kännas förhållandevis enkla.

Idag gick det förvånandsvärt mycket bättre. Jag hann läsa igenom 720 stycket och repetera alla. Det blev hela 585 rätt. Bara en lucka och 3 felkodningar samt färre figurkoder som jag inte hittade.

Fortsatte läsa figurkoder med ensiffriga tal på 0,5 sek vardera. Även detta kändes något bättre än igår.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

30 minuter binära, fick 510 rätt. Hann läsa några fler än igår men strulade till det lite i återkallningen. Körde med några mindre snabba cicero-bilder, vilket gjorde att memoreringen kändes långsam och utan något riktigt flow.

Läste vidare snabba blinkande siffror.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Mycket bra flow på 30 min binära idag. Satte 600. Läste igenom 720 och repeterade en gång. Hade inga fler tal till hands så därefter stoppade jag klockan. Det fina var att jag hade 8:15 kvar :D
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Körde samma koncept som igår, fast med de binära talen på skärmen. Gick otroligt segt idag och mängder av figurkoder som inte dök upp när de borde. Körde igenom 720, repeterade och stannade klockan på 3:25. Trots många ad hoc-lösningar i memoreringen gick återkallningen stabilt, fast med en lucka. Dock kom lillen in och fick tag i tangentbordet och lyckades trolla bord talen från skärmen, så hur många rätt det blev vet jag inte. Troligtvis var det lika bra det ;)

Men - as always - det viktiga är ATT träna. Inte att få många rätt varje gång 8-)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Kör vidare på 30 minuter binära. Satte 840. Inga luckor denna gång, men 3 felkodningar. Det går i rätt riktning!
Post Reply