Mot SM 2012! :)

Coaching, tips och samtal för dig som är nyfiken på att börja tävla i minne.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Maila simon.orton@gmail.com och uppge namn och nationalitet så får du inloggning.

Bra träningspass idag. Förutom den vanliga figurkodsträningen så gick jag igenom alla tresiffriga som förekommer i binära tal precis innan memoreringen, vilket hjälpte till att få upp flytet. Satte 1050. 1 lucka, 4 kodningsfel.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Figurkoderna flyter på bättre och bättre. Satte 1140 binära idag, trots 2 luckor och 3 felkodningar. Finns mycket kvar att ge här, vilket känns kanon!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Härlig milstolpe uppnådd idag! Satte 1359 binära på 30 minuter, vilket är strax över mitt svenska rekord. Hade 1 lucka och 1 felkodning. Räknade precis efter och såg att det tog 10 träningstillfällen med 30 minuter binära att nå hit med de tresiffriga figurkoderna.

Kan bara nämna att det är så otroligt kul att kunna de tresiffriga figurkoderna till överhängande del på reflex. En härlig frihet som gör det mycket enklare och snabbare att minnas siffror i alla möjliga sammanhang.

Biltrafiken i Stockholm är inte särskilt kul, men den är och har varit till stor hjälp vid minnesträningen. På mina dagliga promenader med barnvagnen är det perfekt att förhöra sig på figurkoder genom de registreringskyltar man möter eller går förbi. Fastnar jag åker mobiltelefonen fram för att kolla facit. Garanterat helt slumpmässigt blir det, även om figurkoderna på grannarnas registreringsskyltar sitter bäst :) Vem vet om lillen kanske har plockat upp några eftersom jag brukar säga dem högt och berätta om dem. Vi får väl se om han kan dem på reflex när han blir 2 ;)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Idag är det ny månad och dags för nästa steg i upptrappandet inför tävlingssäsongen. För mig så innebär det dels att jag nu striktar upp min LCHF, vilket hjälper både fysiskt och mentalt för att prestera bättre. Sedan ska jag även försöka lägga mig lite tidigare på kvällarna, och sist men inte minst intensifiera minnesträningen.

I figurkodsträningen räcker inte längre de runt 60 figurkoderna om dagen, som min app lägger upp för träning, för att jag ska hinna bli tillräckligt snabb för tävling. Idag gick jag igenom alla 1000 för att se hur jag ligger till. Var 58 stycken som jag missade. Testade dessa 58 igen och missade 15. Testade dessa 15 igen och missade 4. Sen satt de. Jag ska göra samma sak imorgon och se om jag får ner siffrora, 58-15-4. Ska försöka hålla uppe denna övning, det kommer ju trots allt att gå fortare och fortare.

Testade för första gången 30 minuter vanliga siffror med de nya figurkoderna. Jäklar vilken hastighet jag fick upp direkt! Det bekräftar att jag gjort helt rätt som fokuserat på binära, eftersom det är ungefär samma sak men svårare. Hur som helst så blev jag så pass förvånad och exalterad över det höga tempot, att koncentrationen tröt och återkallningen blev inte alls bra. Fick trots detta 213 rätt och jag hade hunnit memorera hela 540 st, vilket är mitt svenska rekord som jag först och främst måste upp i. Lite bökigt är det att siffrorna är i rader om 40, nu när jag memorerar dem 3 och 3.

Nu får det bli en stunds filande på de abstrakta bilderna innan det är dags att lägga av för idag.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

En fråga: varför går du på LCHF? Det är väl för människor som vill gå ner i vikt? Som jag såg när du var på tv upplever jag dig som ganska smal.
Fråga 2: har du något jobb? När jag läser vad du ska göra och med minnesträningen låter det som mer än en 2h om dagen hobby. Jag börjar jobba imorgon och vet inte riktigt hur jag ska hinna med båda plus allt som måste göras hemma.
du gör det verkligen inte lätt för oss vanliga dödliga att ha en chans i sept ;)

Lycka till med resterande träning så ses vi på SM!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

1. Jag går inte ner av LCHF och det är inte alls anledningen till att jag äter så. Här kan du läsa utdraget ur min bok om just kosten:
http://www.kostdoktorn.se/sveriges-basta-minne-pa-lchf/

2. Härlig fråga :) Man kan väl säga att minnesträningen slutade vara en hobby när jag sa upp mig från mitt tidigare jobb augusti 2009. Men det gör inte det hela mindre kul för det, tvärt om.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Mot SM 2012! :)

Post by DrWho »

ok, det förklarar saken.
Tack för svaren.

Så idag var första dagen på jobbet och jag memorerar som crazy. Det måste vara 1000 koder och lösenord till en massa olika saker som jag måste kunna, och allt på samma gång. Siffror och kortare bokstavskoder är ok, det jag undrar över är om du skulle kunna ge ett exempel på hur man memorerar blandade koder, ex kjL4O34DfGH. De flesta lösenord går att ändra och användarnamnet är något som är bekant för mig, men vissa koder är som ovan och de ger mig huvudvärk.

Tack på förhand
Cecilia
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Finns i sista kursmodulen.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Körde igenom alla figurkoder. Halverade tiden från igår till drygt en timme. Missade 18 först och missade sedan 3 av dessa. Idag slog mig tanken att jag kanske kommer att klara att köra tresiffrigt i spoken numbers ändå, om jag fortsätter figurkodsträningen som nu. Spännande möjligheter!

Fick 404 rätt på 30 minuter siffror. Det tar sig snabbt och mer finns att ge!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Mot SM 2012! :)

Post by Mattias »

Gick igenom figurkoderna. Tog en 1h och 5min. Missade först 23, sedan 6.
Post Reply