10.000 timmars-regeln och GMS?

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
Post Reply
cosmikdebris
Posts: 11
Joined: Tue 05 Mar 2013, 15:05

10.000 timmars-regeln och GMS?

Post by cosmikdebris »

Hej!
Det sägs att man bör lägga ned 10.000 timmar av koncentrerat arbete (uppskattningsvis 5 - 10 år) på ett specifikt ämne för att bemästra det. Jag är säker på att med GMS reducerar man denna siffra eftersom man utnyttjar hjärnans kapacitet på ett mer organiserat och intelligent sätt. Även praktiska saker, t.ex. att spela ett instrument, är direkt beroende av mekaniskt insamlande av data. Är det möjligt att minska tiden det krävs för att bemästra ett praktiskt ämne med GMS, och i så fall, med ungefär hur mycket?

Alla tankar är varmt välkomna!
oscarlinger
Posts: 12
Joined: Sun 07 Apr 2013, 22:39

Re: 10.000 timmars-regeln och GMS?

Post by oscarlinger »

Jag tror att det kan förkorta vissa delar av "expertbyggandet" på det sättet att man kan lära sig kunskapen teoretiskt snabbare och därifrån bygga skelett för att få en bättre överblick över informationen. Då får man nog en mer riktad kunskap som gör att man blir "expert" specifikt men för att sedan praktiskt appliceras så behöver man nog sedan kunskaper som är svårare att sätta på papper. Så visst, jag tror att det går att göra det snabbare men det beror nog också på ämne till ämne då vissa har en högre eller lägre ribba för att man skall kunna kallas expert. :)
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: 10.000 timmars-regeln och GMS?

Post by Larsgr »

Inte en enkel fråga!

Beror nog en hel del på vad du menar med "praktiskt". Att spela ett instrument, eller t ex kampsporter innebär ju att
man tränar muskler och koordination, det kan nog bara nötas in, tror inte att GMS kan kapa mycket där.

Däremot musikteorin eller de andra teoretiska aspekterna av "praktiska" färdigheter kan ju organiseras och kvarhållas på ett helt annat sätt med minnesteknik.
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: 10.000 timmars-regeln och GMS?

Post by johanttt »

Fullt medveten om att tråden är ett och ett halvt år gammal så kunde jag inte motstå att infilka..

10,000-timmars regeln är ganska misstolkad, det den säger är att det tar ca 10,000 timmar att bli "världsbäst" på något, alltså på sådan nivå att man tävlar/utför sin förmåga profesionellt i världsklass-nivå, för att bli "bra" eller rent av "mycket bra" krävs mycket, mycket mindre tid.

En stark rekommendation är att kolla på Josh Kaufmans TED Talk om hur man lär sig vad som helst på 20 timmar där han tar upp just detta! (https://www.youtube.com/watch?v=5MgBikgcWnY) :)

I vilket fall så är ju GMS perfekt för den teoretiska delen och man kan lära sig allt i huvudet och sen bara fokusera på att öva!
Post Reply