Figurkoder för länder

Här har man möjlighet att dela med sig av kodningsförslag för olika kunskapsområden. När vi samarbetar lär vi oss både mer och snabbare. Det blir dessutom roligare!
jacob9071
Posts: 2
Joined: Sun 31 Oct 2010, 21:31

Figurkoder för länder

Post by jacob9071 »

Hej!

Jag undrar om det är någon som har skapat ett referenssystem av figurkoder för alla världens länder?
Tänkte att det är bäst att fråga om någon gjort det innan jag sätter igång själv med liknande uppgift :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Figurkoder för länder

Post by Mattias »

Bra idé!
En häftig grej vore ju om du (eller någon annan) skulle skriva ner exempel på kodning för alla länder (t.ex. landet som associationsbas och dess huvudstad som associationslement och kanske någon mer info som ytterligare element). Det skulle även kunna struktureras upp med t.ex. returmetoden, så behöver man inga extra stödbilder.

En annan tanke som kom av din idé: Tänk om vi var t.ex. 10 personer här som alla memorerar varsitt specifikt allmänintressant område och strukturerar informationen och skriver kodningsexempel och delar med sig av dessa. Då har vi helt plötsligt 10 områden som kan memoreras mycket snabbt och enkelt. Det kan bli som en typ av bonuslektioner.

/M
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Figurkoder för länder

Post by simonides »

Det tycker jag låter som en lysande idé.
Det borde helt enkelt vara föremål för en helt ny forumkategori!

Ett bra historieskelett?

Själv är jag heltänd på hur språkmodulen kommer att vara, eftersom jag har mandarin som specialintresse. Där kanske det finns arbete att göra och dela med sig av?
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Figurkoder för länder

Post by wiesel »

Låter kanon, liksom figurkoderna för tresiffriga tal skulle detta vara guld värt.

Jag hjälper gärna till med kinesiskan, jag har läst lite på universitetet och fritiden så jag skulle gärna hjälpa till.
Tänkte ta mig an språkmodulen först, sen kommer ryskan o .... ja det är mycket man vill lära sig :)
men inom en snar framtid tänkte jag ta upp kinesiskan igen.

/ Peter
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Figurkoder för länder

Post by simonides »

Trevligt. Du är kanske bekant med "Remembering the Hanzi" av Heisig. Den bygger ju på originalet som skrevs för Kanji. Dessa bygger ju helt och hållet på visualiserings-storys.

Jag tänker mig kanske att man borde bygga upp ett kartoket av figurkoder för vanliga teckenkomponenter och framförallt något system för att kategorisera tonerna. Kinesiskan är ju dessutom stängd, uttalsmässigt, så i teorin kan ju varje uttal få en egen figurkod.

Vi får återkomma till detta framöver!
wiesel
Posts: 17
Joined: Sat 18 Sep 2010, 21:28

Re: Figurkoder för länder

Post by wiesel »

Detta var intressant :)

Remembering the Hanzi har jag inte själv använt men jag har hört talas om den och den är nämnd på engelska forumet och på forumet på how-to-learn-any-language.com

Speciellt efter gårdagens japanska med hiraganan och dess bokstäver så har jag funderat lite.

Varje tecken är knutet till en stavelse och det finns ganska få stavelser (410 har jag sett någon stans) om man inte särskiljer dem med toner, men oerhört många tecken.
Så för att koda uttalet kunde man ha 410 figurkoder för detta. Om man tycker det är för mycket så kan man utnyttja att pinyin kodar varje stavelse med en inledande (22 st) och en avslutande del (35 stycken). Om nu 77 figurkoder är bättre än 410 vet jag inte. Liksom för tresiffriga tal så lär man antagligen dom under resans gång.

Vad andra verkar gör när det gäller tecknen är att koda radikalerna till figurkoder. Det finns typ 214 radikaler.

Eftersom jag bara är i början av att lära mig det här med GMS och inte har någon direkt erfarenhet så får ni ta detta för vad det är, tankar och funderingar och inget mer.

Jag hoppas kunna återkomma till detta någon gång efter språkmodulen.

/ Peter
simonides
Posts: 48
Joined: Wed 06 Oct 2010, 12:53
Location: Skåne

Re: Figurkoder för länder

Post by simonides »

Radikalerna är ett spår jag varit inne på, men det är inte intressant. Teckenkomponenter är bättre, då.

Vi återkommer definitivt till detta, båda två, hoppas jag!
jacob9071
Posts: 2
Joined: Sun 31 Oct 2010, 21:31

Re: Figurkoder för länder

Post by jacob9071 »

Roligt med bra respons! :D

Tyvärr känner jag själv mig inte mogen än att börja strukturera informationen för memorering, har i skrivande stund endast hunnit med fyra lektioner :(. Vill bli lite varm i kläderna först så att säga :). Men sedan ska jag absolut ta tag i denna uppgift.

Florian har redan visat intresse för att hjälpa mig med kodandet, så då kanske det kan gå ännu snabbare.
Ber därför att få återkomma angående figurkoder för länder.

Det Mattias pratade om att skapa kodningsexempel för olika allmänintressanta områden tycker jag låter som ett skitbra förslag, så fort jag börjat koda information mer organiserat, alltså då jag kört fler lektioner så jag får lära mig mer om det, ska jag lägga upp något ämne :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Figurkoder för länder

Post by Mattias »

Helt rätt tänkt Jacob. Det bästa du kan göra just nu är att fokusera på lektionerna. Efter 24 lektioner kan man börja lattja med annat :)

Lycka till!
/M
PeterW
Posts: 9
Joined: Wed 10 Mar 2010, 14:37

Re: Figurkoder för länder

Post by PeterW »

Hej, Jag har inte kommit så långt än i kursen heller. Är på lektion 14 men spontant så borde väl ländernas flaggor måste väl vara den bästa figurkoden för länder. /Peter
Post Reply