Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Vad skulle du helst av allt vilja kunna memorera? Berätta vad du behöver lära sig snabbt och säkert, så förklarar jag hur du kan uppnå det på bästa möjliga sätt.

/Mattias
Lepus
Posts: 1
Joined: Wed 29 Jul 2009, 15:51

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Lepus »

Jag vill kunna läsa faktaböcker och romaner en gång för att kunna tillämpa kunskapen och återberätta berättelserna. Som det är nu så har jag nästan glömt vad som hände i förra kapitlet när jag börjar på nästa. Jag vill även minnas saker som folk berättar så jag kommer ihåg vad som bestäms, när saker skall göras, telefonnummer, epostadresser, datum m.m. Jag vill minnas vad som hände och när. En viktig grej jag vill komma ihåg är vad jag berättat för vem och vad vi gjort ihop, att blanda ihop vilka personer man gjort vad med kan bli tokgalet. Jag skulle även vilja lära mig nya språk och som ni ser av mitt inlägg lära mig Svenska bättre. =) Jag har precis anmält mig till kursen och det första jag vill använda superminnet till efter kursens avslut till är att ta körkort.

//Mattias E :D
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Mattias E,

Mycket bra med så klara mål av vad du vill använda din kommande minnesförmåga till! Efter den första kursmodulen, då du jobbat upp grunden till en bra memoreringsförmåga och behärskar grundteknikerna, kommer du lära dig att snabbt och enkelt bygga databaser i hjärnan för lagring av all möjlig information.

Du kommer att kunna göra tillfälliga databaser (för t.ex. 'att göra'-listor och veckoplanering) och permanenta databaser (för kunskap du vill bevara så länge du lever). Du kan t.ex. ha en databas för varje vän, där du kan lagra så väl telefonnummer, e-mailadress, födelsedag, händelser ni varit med om tillsammans och saker ni pratat om m.m. En databas för permanent lagring av hela körkortsboken, en annan med spännande berättelser eller roliga historier som kan vara bra att ha till hands. Man kan även lägga upp hela sin almanacka som en databas i hjärnan, där alla möten, datum och klockslag finns. Det går också bra att redigera i en databas man memorerat och byta ut information som ändrats och t.o.m. radera information från minnet!

Informationen i alla dessa hjärn-databaser har du alltid tillgång till att plocka ut just den delen du behöver på nolltid. Det här är information som hjärnan alltid har full tillgång till och som du helt kontrollerar och kan kalla fram precis när du behöver den.

När man väl fått upp snitsen blir det här sättet att tänka helt naturligt och man börjar memorera i databaser automatiskt, och ser på hur de liksom bygger sig själva när du tar in informationen du vill memorera.

Lycka till, du har en spännande upptäcksresa framför dig!
/Mattias R
peppe
Posts: 1
Joined: Wed 12 Aug 2009, 12:20

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by peppe »

Vill kunna memorera texter ut kursböcker, har en hel del på engelska och märker att mycket man läser försvinner efter att jag bara vänder blad :-)

Går det att få fina tips på det?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Peppe,

Javisst, det är precis det som Minnesskolan är till för. När det handlar om att memorera hela böcker är det vissa saker man måste ha i åtanke. Böcker kan innehålla ALL möjlig typ av information: främmande ord, termer och dess definitioner, siffror, årtal och datum, statistik, tabeller, namn, bilder och illustrationer, historier mm mm. Man måste därför kunna memorera alla dessa typer av information separat först.

Sedan handlar det till allra största del om den egna upptränade memoreringsförmågan. Att memorera en bok är som att lära sig spela ett musikstycke. Det räcker inte med att känna till att stycket bygger på vissa skalor och ackord, man måste öva upp förmågan att använda dem för att musikstycket ska bli vackert.

Du kan själv läsa om memoreringsteknikerna i vår gratis e-bok och testa dem. Det vi gör i kursen är att träna upp din förmåga att kunna använda dem enkelt och smidigt i din vardag för att memorera tex hela böcker. En bok ska man kunna memorera i långsam läshastighet. Men det är bara egen träning med rätt stöd från en instruktör, som kan ta en dit. 60 lektioner är målet att ta sig igenom, sedan är förmågan din att använda till precis vad du vill.

Så tyvärr finns det inga magiska tips jag kan ge som helt plötsligt skulle få dig att komma ihåg hela böcker (eller spela ett musikstycke av Bach), men vad jag kan göra är att erbjuda den mest effektiva träningen för att du ska nå dit... till att memorera böcker alltså ;)

Mvh,
Mattias
Kalle
Posts: 3
Joined: Tue 17 Nov 2009, 18:41

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Kalle »

Hej på er.

Språk! Jag är intresserad av språk och skulle väldigt gärna vilja lära mig många fler.

Fakta! Jag tycker också att det är väldigt roligt att veta något om så mycket som möjligt, t.ex latinska namnet på en växt, atomvikten för germanium eller hur många muskler en katt har i varje öra. Så en stor mängd faktaböcker kommer nog att drabbas av mig. ;-)

Händelser! Sen är jag också väääldigt dålig på att minnas saker som jag varit med om, sagt eller som någon sagt till mig och framför allt NÄR dessa händelser inträffade.

Sen undrar jag en sak också... Finns det svårigheter med mängden information som lagras i skallen? Alltså om jag börjar plöja böcker nu, för att jag tror att när jag är 65 så kommer jag att kunna allt om allting... kommer det att bli svårare och svårare för mig att minnas en bok som jag läste för många år sedan?

Tack så länge!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Kalle!

När det gäller språk så lär vi ut precis hur man ska använda sin nyupptränade memoreringsförmåga för att lärandet ska gå så effektivt som möjligt. Detta sker i kursmodulen 'Främmande Språk'. Bl.a. lär man sig att skapa reflexkopplingar direkt mellan nya ord, uttal och fraser och dess direkta betydelse (man går inte via svenska och "översätter", vilket gör inlärningen mer direkt och snabbare). När man har en grundläggande memoreringsförmåga kan man enkelt lära sig 200 nya ord om dagen och verkligen bevara dem också. För att få dem till reflexnivå (för att kunna använda dem obehindrat i tal) tar det ett antal dagar undertiden vissa repetitionstekniker genomförs. Likaså memoreras grammatikregler, dialoger samt tekniker för hur man effektivt använder sig av ljudböcker.

I språkkursmodulen utgår man från ryska, men man kan använda samma metoder för vilket språk som helst. När jag själv gick den tyckte jag det var en mäktig känsla att kunna läsa och uttala texter korrekt på med det kyrilliska alfabetet bara efter ett par lektioner! Även om jag inte kunde förstå dem ;)

När det gäller fakta så måste man först lära sig att memorera alla olika typer av grundläggande informationer. Detta görs främst i den andra kursmodulen. I den fjärde fokuserar man sedan på texter i alla svårighetsgrader (börjar enkelt och går gradvis till allt mer komplexa texter).

Var inte orolig, minnet blir aldrig fullt ;) Det blir inte svårare att komma ihåg böcker som det var längre tid sedan man läste. Man väljer vad man vill komma ihåg och hur länge man vill minnas det. Konsten ligger i att öva upp en bra färdighet i de tre huvudsakliga repetitionsteknikerna där man lär sig att snabbt titta igenom informationen i huvudet (man läser alltså aldrig från några papper när man repeterar). Det behöver man göra ungefär en gång var sjätte vecka för att lagra informationen i en livstid.

Ha det!
/Mattias
Bestefar
Posts: 5
Joined: Mon 28 Dec 2009, 03:29

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Bestefar »

Jag håller på och försöker memorera ca 15 A4-sidor med bevis/exempel som innehåller matematiska formler och figurer.

Det enda sättet som jag tycker fungerar är att förstå bevisen för att sedan härleda med hjälp av logik. Jag har problem att skapa effektiva bildsekvenser.

Några tips på hur GMS-metoden skulle hjälpa?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by Mattias »

Hej Bestefar!

Javisst, formler fungerar utmärkt att memorera med GMS. Huvudsakligen gör man på två olika sätt beroende på vad för slags formler det handlar om. Man justerar också teknikerna efter hur väl man redan känner till formelns delar. Det handlar hela tiden om att koda formeln till exakta bilder som man kan läsa av utan fel. Ett av systemen som används är figurkoder för vanligt återkommande element i formeln, men tack vare redan befintliga kopplingar man har personligen i sin hjärna (dessa använder vi oss av så mycket som det bara går), så kan man ofta gör bildkodningen väldigt snabbt, utan att tumma på exaktheten.

Titta gärna på följande sida och bläddra ner. Där ser du exempel på formler man lär sig memorera under kursens gång:
http://www.svenskaminnesskolan.se/23lektioner.php

Mvh,
Mattias
niklas
Posts: 1
Joined: Tue 03 Aug 2010, 16:15

Re: Kan jag använda GMS-metoden för att memorera...?

Post by niklas »

Detta kanske inte helt relevant till huvudfrågan om vad man kan memorera med hjälp av GMS-metoden, men jag undrar om GMS-metoden även kan förbättra ens läshastighet om man sedan innan läser relativt långsamt.

Är det en förutsättning att kunna läsa "fort" för att kunna klara av Svenska Minnesskolans kurs?

Tack på förhand
Post Reply