Axels journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Axels journal

Post by axeri »

Lektion 1
Denna lektion delades upp i två delar på ca 1 h var, där jag gjorde övning 1 och 2 under den första och 3 under den andra.

Övning 1: Alla rätt på 2 försök.
Lite långsamt, men helt okej.

Övning 2: Alla rätt på 3 försök.
Långsammare än övning 1.

Övning 3: Alla rätt på 2 försök.
Tidskrävande att hitta Ciceros, delvis eftersom jag inte var på plats när jag gjorde det.

Överlag: Förvånansvärt svårt med tanke på att jag läst boken "Vägen till mästarminne" och provat en del av övningarna samt använt minnestekniker för att memorera nya ord. Detta kan förklaras av att jag tidigare inte haft samma tidspress vid kodningen och kopplingen av bilderna och därmed kunnat välja bilder som varit lättare att minnas, vilket gjort det överlag lättare att minnas. Dessutom har jag annars huvudsakligen memorerat varje element för sig, istället för i ett enda svep, vilket gjort att jag kunnat fokusera på varje element tills jag kommer ihåg det.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 2
Denna lektion tog ungefär 1 h.

Övning 1: Alla rätt på 2 försök.
På första försöket hade jag ganska få rätt, vilket förmodligen gjorde att jag spenderade mycket tid på andra försöket, där jag reparerade och ändrade kopplingar jag inte kommit ihåg. Det hade nog varit bra att sätta tidspress under andra försöket.

Övning 2 och 3: Färdig relativt snabbt.
Jag använder en annan alfanumerisk kod än den som anges här, så jag kunde min alfanumeriska kod sedan innan, vilket gjorde övning 2 och 3 relativt lätta för mig att genomföra. Jag gjorde övningarna tills den alfanumeriska koden satt reflexmässigt, vilket gick relativt snabbt.

Överlag: Jag hade lite svårt att fokusera under delar av lektionen, vilket kan förklara skillnaden i tidsåtgång mellan övning 1 respektive 2 och 3.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 3 (30/6-20)
Denna lektion tog ungefär 1,5 h.

Övning 1: Alla rätt på 2 försök, omkring 8 s per ord
Jag hade ungefär hälften rätt på första försöket, men genom reparation av kopplingarna fick jag sedan alla rätt.

Övning 2: Alla rätt på 2 försök, omkring 10 s per ord
Jag hade ungefär hälften rätt på första försöket, men sedan fick jag alla rätt. Lite svårare och mer tidskrävande än kedjemetoden.

Figurkoder: Jag skapade bilder för figurkoderna 000-010.
Det gick bra, men lite långsamt. Ofta var det svårt att hitta en lämplig bild som stannade kvar i minnet mellan återkallelserna. Dessutom tog själva visualiseringen mycket tid och energi.

Överlag: En bra lektion. Det var lite svårt att koncentrera sig under visualiseringen i slutet, men energin räckte.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 4 (1/7-20 kl 19-20:30)
Denna lektion tog ungefär 1,5 h.

Övning 1: Alla rätt på 2 försök, ungefär 7 s per ord
Det mest tidskrävande var att byta Ciceros till mer lämpliga föremål och att fästa dessa i minnet, men själva memoreringen av orden gick snabbt (kanske 10 min).

Övning 2: Alla rätt på 2 försök, ungefär 8 s per ord
Jag fick 1 fel på första försöket. Denna övning gick snabbt, både under skapande av nya stödbilder genom fria associationsmetoden och under memoreringen av orden.

Övning 3: Alla rätt på 2 försök, glömde stanna tidtagaruret :(
Denna övning verkade gå långsammare än tidigare eftersom jag först behövde omvandla siffrorna till bilder och sedan skapa kopplingar med dessa bilder samt eftersom kopplingarna med figurkoderna var svårare än tidigare bilder att återkalla och jag därmed fick använda uteslutningsmetoden för att se vilken bild som kunde tänkas ha kopplats till vilken Cicero. Även om det tog lång tid hade jag endast 1 fel på första försöket. Återkallelsen under andra försöket gick betydligt snabbare och gav tydligare visualisering.

Överlag: Med tanke på att jag inte var i fysisk eller mental form idag gick denna lektion förvånansvärt bra. Om det inte varit för det tidskrävande arbetet med att ändra mina Ciceros i början av lektionen skulle lektionen förmodligen ha tagit ungefär 1 h. Jag är särskilt nöjd över hur väl övning 3 gick.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 5 (2/7-20 kl 16:30-19)
Denna lektion tog ungefär 2,5 h.

Övning 1: Alla rätt på 1 försök, ungefär 7 s per ord
Detta gick förvånansvärt snabbt och väl!

Övning 2: Alla rätt på 2 försök, ungefär 10 s per ord
Detta gick någorlunda snabbt och väl med tanke på att orden var abstrakta.

Övning 3: Alla rätt på 2 försök, ungefär 8 s per ord
Detta gick snabbt och väl. Jag fick endast 1 fel på första försöket.

Övning 4: Alla rätt på 2 försök, ungefär 11,5 s per ord
Detta gick relativt långsamt, men precisionen blev förvånansvärt hög. Jag stavade en del av orden fel, även när jag lyckades återkalla deras kodade bilder.

Övning 5: Alla rätt på 1 försök, ungefär 11 s per element
Detta var överlag ganska enkelt, men vid några konsonanter behövde jag fundera längre över vilka ord som kunde bildas.

Övning 6: Alla rätt på 1 försök, ungefär 10 s per element
Detta var överlag ganska enkelt, men vid några stavelser behövde jag fundera längre över vilka ord som kunde bildas.

Övning 7: Alla rätt på 2 försök, ungefär 17 s per element
Denna övning gick långsamt, både vid kodning och koppling samt vid återkallelse. Det kan nog förklaras av att jag var trött i huvudet, att det tog några sekunder innan jag kom på vilka figurkoderna är för vissa tal och att det tog några sekunder att tänka efter vilken Cicero som skulle komma därnäst och visualisera denna. Jag är ändå relativt stolt över att jag lyckades memorera 30 siffror på 2 försök.

Överlag: Det var ett långt och i slutet relativt ansträngande träningspass. Jag gynnades nog av att äta en apelsin ungefär efter hälften av övningarna, så att jag fick ny energi och inte distraherades av hunger. Jag upplevde inte att det var mycket svårare att memorera abstrakta ord precist jämfört med konkreta, men det tog längre tid att hitta en lämplig bild, vilket jag kan träna på. Jag bör till nästa lektion se till att figurkoderna sitter lite bättre, så att det inte tar onödigt mycket tid att komma på dem under en övning.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 6 (avslutad 27/7-20 kl 17:30-19)
Denna lektion delades upp i tre delar, den första ca 30 min lång, den andra ca 1 h lång och den sista ungefär 1,5 h lång.

Övning 1: Alla rätt på 3 försök, ungefär 5 s per ord
Detta gick ganska trögt och jag återkallade få ord på första försöket. På andra försöket återkallade jag all ord förutom tre.

Övning 2: Alla rätt på 2 försök, ungefär 9 s per ord
Detta gick relativt väl.

Övning 3: Alla rätt på 1 försök, ungefär 11 s per ord
Detta gick relativt väl.

Övning 4: Alla rätt på 2 försök, ungefär 11 s per ord
Detta gick relativt väl. På första försöket återkallades de flesta orden.

Övning 5: Alla rätt på 2 försök, ungefär 46 s per ord
Detta var svårt att göra snabbt eftersom det krävdes först skapandet av en associationsbas, sedan val av associationselement, därefter placering av associationselementen på basen och slutligen placering av associationsbasen på en Cicero. Jag glömde ibland att placera ut associationsbasen på en Cicero. Det tog även ett tag att välja ut lämpliga delar av ordet att skapa bilder utifrån. Mer övning krävs!

Övning 6-8: Dessa övningar handlade om att träna på figurkoder och gick relativt väl. Dock bör jag träna figurkoder mer regelbundet eftersom jag märkte att många var svåra att komma ihåg efter mitt uppehåll från minnesträningen.

Övning 9: Alla rätt på 2 försök, ungefär 13 s per ord
Denna övning gick relativt väl, men mycket tid spenderades på att komma på figurkoderna för varje tal. Mer träning av figurkoder krävs!

Överlag: Jag var i dålig form de två första passen av denna lektion och under det tredje var jag inte heller i särskilt god form. Jag behöver öva på figurkoder och att verkligen visualisera bilderna innan jag går vidare.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 7 (28/7-20 kl 14:30-16:30 + 20:45-21:15)
Denna lektion tog totalt ungefär 2,5 h.

Övning 1: Alla rätt på 2 försök. C1-4: 45 s per association; C5: 6 s per element; C6: 9 s per element; C7: 7 s per element; C8: 9 s per element
Denna övning gick väl överlag och jag kunde återkalla lite mer än hälften på första försöket. Jag behöver öva på att skapa associationer snabbt och på Ryska dock-metoden.

Övning 2: Alla rätt på 2 försök, ungefär 17 s per koppling
Denna övning gick relativt långsamt, till stor del på grund av att jag inte kunde figurkoderna ordentligt och att kodningen av siffrorna därför tog onödigt lång tid.

Övning 3: Alla rätt på 2 försök, ungefär 11 s per element
Denna övning gick relativt väl, men lite långsamt. Jag behöver träna på figurkoderna och se till att jag kan mina Ciceros ordentligt.

Överlag: Denna lektion har gått bra. Jag har tappat fokus några gånger, men på det hela taget har jag uppehållit koncentrationen väl. Jag behöver framöver tänka på att inte spendera så mycket tid på återkallelsen av det jag memorerat, utan gå vidare om jag känner mig osäker och sedan reparera de kopplingar jag hade svårt att återkalla.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 8 (30/7 och 3/8)
Denna lektion tog totalt ungefär 2,5 h.

Övning 1: ungefär 8 s per koppling (RDM)
Denna övning gick ganska trögt. Jag har ofta svårt att återkalla kopplingar med Ryska dock-metoden, så jag bör nog öva mer på den.

Övning 2: ungefär alla rätt på första försöket, ungefär 18 s per koppling
Denna övning gick väldigt trögt. Eftersom jag redan hade svårt att återkalla kopplingarna från övning 1 tog denna övning onödigt mycket tid, speciellt när jag skulle återkalla kopplingarna. Jag behöver öva mer på liknande saker.

Figurkoder: Inlärningen av de nya figurkoderna gick relativt väl, men en aning långsamt eftersom det tog en del tid att komma på vilka ord jag skulle bilda figurkoder utifrån. Jag kan nog öva upp hastigheten för detta.

Överlag: Denna lektion gick trögt, vilket förmodligen till stor del beror på att jag inte var i särskilt god form någon av dagarna jag genomförde den. Jag behöver särskilt öva på Ryska dock-metoden.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 9 (5/8)
Denna lektion tog (om jag minns rätt) ungefär 2 h.

Övning 1: alla rätt på 2 försök, ungefär 7,5 s per tal

Övning 2: alla rätt på 2 försök, ungefär 11 s per par

Övning 3: alla rätt på 2 försök, ungefär 7 s per par

Övning 4: alla rätt (ish) på 2 försök, ungefär 30,6 s per ord (A+C)

Övning 5: alla rätt på 2 försök, ungefär 6 s per ord (KM)

Figurkoder: detta gick väl.

Överlag: Ingen övrig kommentar, förutom att jag bör planera in tid att skriva journal efter avslutat träningspass.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 10 (20/8 och 30/8)
Denna lektion tog totalt ungefär 2 h.

Övning 1: alla rätt på 1 försök, ungefär 4,4 s per ord (KM) ( :D )

Övning 3: alla rätt på 2 försök, ungefär 10,6 s per tal (A)

Övning 4: alla rätt på 2 försök, ungefär 32,8 s per A (10,9 s per tal)
På första försöket återkallades endast en bråkdel av talen.

Figurkoder: detta gick väl. Dock var det svårt att komma på passande figurkoder, så det tog en del tid.

Överlag: Denna lektion gick väl överlag. Jag bör prova att verkligen se associationer i sin helhet framför mig innan jag kopplar dem och går vidare.
Post Reply