Davids minnesdagbok

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Den 31/10-19 Köpte jag tjänsten, känns kul och viktigt att investera i sig själv.
Efter att jag läst "boken vägen till betyg" och gjort lite övningar i boken kändes det som att med tanke på att det var tidskrävande att göra detta "projekt" själv utan vägledning bestämde jag mig för att testa Mindacademy. Därmed flyttar jag nog min fysiska minnesdagbok till webben istället. Jag började skriva dagbok den 1/10-19.
Jag har ADHD och har i hela mitt liv haft det tufft med inlärning. Jag får aldrig ut min maximala kapacitet och det vill jag ändra på. Jag går industriell ekonomi på LTU första året och de senaste 2 tentamen gick sådär, trots mycket plugg och uppoffringar för tid med kompisar kunde jag inte lösa vissa uppgifter på tentan som jag sedan löste enkelt när jag kom hem. Detta gör mig extremt frustrerad och det är definivt ett av mina mål med Mindacademy. Att kunna prestera sitt bästa och våga lita på sin hjärna och minne. Samt lägga mindre tid på studierna än vad jag gjort tidigare i mitt liv. Jag har hittills gjort lektion 1 och 2 och det känns tufft när man väl börjar men sedan när jag märker att jag faktiskt kommer ihåg saker blir det genast roligare :)
Lets go!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Jag har nu påbörjat en ny kurs (linjär algebra) och vill försöka använda mina tekniker jag hittills lärt mig till att komma ihåg vad som sagts på lektionen. Men det kändes lite för abstrakt och har svårt att se bilder samtidigt som jag lyssnar. Behöver kanske komma lite längre än lektion 3 för detta ska fungera.
Jag gjorde lektion 3 idag. Den jobbigaste lektionen för mig hittills. Jag har svårt att se bilderna bara rakt av framför mig (transparenta) istället ser jag bilderna i sammanhang. Det kan vara att jag ser ett stearinljus och då kan jag få upp en annan bild i bakgrunden som jag kopplar till stearinljus. Ex jultema osv. Är det normalt i början att det är svårare att se föremål transparenta än icke?
Min bästa snittid på figurkoderna var 5 sek.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 4 avklarad! Lättare lektion idag och klarade att memorera siffror mycket fortare än jag trodde jag skulle klara :D Jag märker dock att vissa stunder under memorering flyger tankarna iväg och det är oftast de bilder jag inte kommer ihåg eller glömmer bort när jag sedan ska testa mig själv. Efter jag blivit klar med en övning krävs det mer fokus för att orka hålla koncentrationen uppe vid nästa övning osv. Under lektionerna blir hjärnan tröttare och tröttare. Ska bli kul att se hur lång tid det tar för mig att vänja mig vid att se bilder och inte bli så utmattad efter varje lektion.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Lektion 5 avklarad. Den var rätt tuff och tog längre tid än vad jag trodde. Kändes tufft att memorera figurkoderna på en cicero jag använt mig av förut då bilder som jag memorerat förut på dessa ställen blandades ihop med de nya...
Angående träningen har jag som mål att göra 3 lektioner varje vecka då studier och annat studentliv tar mycket tid.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Det går lite trögt i nuläget, har väldigt mycket i plugget så hinner knappt göra något annat än att plugga. När jag väl får tid över är min hjärna för trött för minnesträning. Men har lovat mig själv att försöka att göra antingen 3 lektioner varje vecka eller träna ca 1h varje dag.
Gjorde iaf klart övning 1 på lektion 6 trots att jag var supertrött. Zzz
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Testade att köra på morgonen idag och det var mycket lättare och hjärnan arbetade snabbare utan tappat fokus. Annars har jag minnestränat precis innan läggdags men då är nog hjärnan för trött.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Jag har börjat gå igenom bilderna mycket snabbare än tidigare, ca 6 sekunder oavsett hur många kopplingar jag missar. Bättre att öva upp hastigheten än att ha rätt på de första gångerna.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Sådär! Klar med lektion 6. Gjorde som sagt lite varje dag. Ska börja gå igenom alla figurkoder jag hittills lärt mig varje dag 1-30 samt träna på figurkoder.se Kommer inte sitta så länge men det viktiga är att jag tränar lite grann hela tiden. Jag fullständigt rusade förbi memorerandet av siffror i övning 6 och förstå gången kom jag ihåg 2 st men andra gången kunde jag nästan alla och 3e gången kunde jag alla så speed is key!
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Det är tuffare än jag trodde att hinna med både plugg och minnesträning, men jag ser det som en investering i mig själv och därav får det ta så lång tid det tar. Jag kommer inte ge upp!
Lektion 7 övning 1 avklarad. Riktigt tuff övning men kändes som den gav mycket. Fick svart på vitt vilka saker jag behöver tänka på och vilka kopplingar jag måste se tydligare osv. Har speciellt svårt med associationsbas där baserna ser likadana ut. Ex vit t-shirt finns inte så många utstickande föremål på som man kan placeras bilder på. (Allt blandas ihop) Jämfört med ex en bil som har däck, motorhuvud osv som inte ser likadana ut. Hur som helst tycker jag det går framåt. Kedjemetoden börjar kännas enklare och enklare samt figurkoderna. Vissa gånger vid återkallande av figurkoder behövde jag inte tänka mig fram till rätt siffra. Jag såg stubben och skrev 723 utan att blinka. Docktekniken är också lite krånglig men det blir bättre.
davve98h
Posts: 187
Joined: Sat 02 Nov 2019, 22:00

Re: Davids minnesdagbok

Post by davve98h »

Klar med lektion 7!
Idag kändes det segt till en början och tänkte att jag måste göra någonting, jag skruvade upp tempot rejält.
Till min stora förvåning när jag gick ner från ca 30 till 5 sek mot slutet gick memoreringen mycket snabbare.
Det kändes mycket roligare och fort gick det. Hjärnan arbetade på med snabbhet jag inte visste jag hade. Visst kraschade den ibland och glömde kopplingar men detta var mycket bättre än att sitta länge. Ska aldrig dra upp på tiden mer än 10 sek från och med nu. Detta var en ögonöppnare! Ser fram emot lektion 8 :D
Post Reply