Jockes journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Jockes journal

Post by Jocke78 »

Min dagbok för minnesträning
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Är nu en dryg vecka sen jag påbörjade kursen. Har för några år sedan läst Mattias bok och blev väldigt intresserad av att lära mig mer om minnesteknik. Jag försökte då på egen hand med hjälp av boken. Kom väl upp i ca 40 figurkoder och gjorde de flesta övningarna i boken men sen när övningarna tog slut orkade jag inte hålla i det. Har sedan dess glömt det mesta av teknikerna och även figurkoderna.

Jag har försökt göra en lektion per dag nu i början och det har gått ganska bra. De flesta gångerna klarar jag övningarna på andra försöket men en del moment är svåra och kräver kanske 5 försök.

Motivationen var ganska låg på lektion 7 men att jag fick lära mig lite riktig information i övning 8 tror jag gjorde att idag känns det roligt igen. Det var en svår och tidskrävande övning men jag kommer ihåg informationen och kan återkalla den. Det tar dock väldigt lång tid att gå igenom informationen ännu.

De första 50 figurkoderna sitter också även om de ibland är helt tomt när jag ska komma på vissa figurkoder och hastigheten är varierad. Hoppas att den kommer med mer repetition.

Lektion 9.1
Försökte verkligen hålla tempo ca 2sek per bild. Till min förvåning kom jag ihåg 16 siffror på första försöket. Hade bara 7 fel efter andra och felfritt på tredje. Bra för självförtroendet.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Övning 9.2 och 9.3 gick bra men 9.4 var svår. Försöker hålla uppe tempot och det går hyfsat bra när det är enklare eller bekanta bilder men som i övning 9.4 när det blir fler kopplingar/associationer missar jag mycket och det tar väldigt många försök och lång tid innan jag lyckas. Kanske beror det också på att det blir för många övningar i rad och hjärnan blir trött?
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Denna vecka har det varit sportlov och jag har inte haft så mycket tid att göra övningar. Har som minst varje dag gått igenom de figurkoder som jag lärt mig fram till nu. Har även gjort några egna övningar med ciceros och figurkoder.

Övning 10 gick ganska bra även om den blev utspridd under hela veckan. Det går bra att hitta associationselement och memorera på dessa. Oftast är det nog koncentrationen som brister när jag inte kommer ihåg. Det blir sämre med det när jag inte riktigt hittar tiden att sätta mig ner och låta det ta tid.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 11 Övning 1 och 2 (tid 2 timmar)
11.1
Gick bra med returmetoden. Fick något fel på första försöket men gick bra efter en snabb repetition

11.2
Tog 3 försök att komma ihåg allt. Problemet här är att om man inte kommer ihåg "returnbilden" så kommer man inte vidare. Är väl samma med kedjemetoden och ryska dockmetoden att om man missar någonstans så kommer man inte ihåg resten.

11.3
13 fel första gången, 2 fel andra gången
Försökte hålla tempo och det gick relativt bra.

11.4
Gick ganska lätt att få in dessa figurkoder men glömmer snabbt bort dem när jag blandar in alla andra.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 12
Övning 1 - Figurkoder
Gick ganska snabbt in på lektion 12 efter lektion 11 och då blev det 20 nya figurkoder väldigt snabbt.
Känner att de första 60 börjar sitta ganska bra även om jag ibland helt tappar bort någon figurkod (nästa gång kan jag komma ihåg den på en gång), men många figurkoder mellan 61-90 tar lång tid att komma på. Försöker träna figurkoder flera gånger per dag och hoppas att det ska bli lättare med tiden. Övar med kortlek, ankiapp och figurkoder.se
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 12
Övning 3
Trots ganska stökig miljö och dålig koncentration tycker jag att det gick väldigt bra. 15 fel första gången och efter en riktigt snabb repetition kom jag andra gången ihåg alla kopplingar men hade 3 fel där jag inte kom ihåg vad kopplingen hade för betydelse.

Svårt att hitta tid att öva just nu.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 13
Äntligen har jag kommit igenom alla figurkoder för tvåsiffriga tal. Nu återstår bara att fortsätta träna för att få in dem på reflexnivå. Just nu är snittiden för figurkoderna 00-60 ca 2 sek/bild och för de nyare figurkoderna 61-99 hade jag nu 3.4 sek/bild

Övning 2
Krävande övning. Märkte att min koncentrationsförmåga svajade lite mot slutet. Det gick ändå över förväntan och hade ca 45 rätt första gången och endast 5 fel andra gången. Många gånger är felen sådana att jag kommer ihåg associationen men inte vad det skulle betyda. Kanske måste jag koda in mer information i underbilder t.ex. för att göra det tydligare.

Känns inspirerande att figurkoder för tvåsiffriga tal, alfabetet och månaderna nu finns med i min arsenal. Lyckades aldrig komma till den här nivån när jag försökte lära mig själv utifrån Mathias bok.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Lektion 14
Övning1
Första gången kom jag inte ihåg nästan någonting men en genomgång av siffrorna och sedan gick det bra, 5 fel. En snabb repetition och sedan alla rätt. Blev lite tveksam och blandade ihop två kopplingar men lyckades minnas rätt till slut.

Övning 2-3
Repeterat kopplingarna mellan bokstäverna och gått igenom och skapat underbilder. När jag förstorade delar av bilderna VÄLDIGT mycket som det stod i övningen fick jag en upplevelse av att detaljer som jag inte hade tänkt på i bilderna plötsligt kom fram och förhoppningsvis kommer det göra det lättare att memorera information på underbilderna.

Övning 4
43 fel första gången. 3 fel andra gången. Märker att jag ofta har många fler rätt på slutet av nummerserien. Antingen beror det på att memoreringen blir bättre när jag kommer in i det eller att det bara är de sista memoreringarna som finns färskast i minnet.

Övning 5
Denna övning tog mycket tid än fast jag tyckte jag var snabb i varje koppling. 1 timme och 10 min
43 fel första gången. 3 fel andra gången. Precis som för övning 4. Behövdes bara en snabbmemorering av de sista 3 för att komma ihåg alla.
Jocke78
Posts: 20
Joined: Wed 19 Feb 2020, 17:12
Location: Örnsköldsvik

Re: Jockes journal

Post by Jocke78 »

Har nu genomfört grundmodulen och gått vidare in på kursmodul 2. Förhoppningsvis kan jag nog mycket om teknikerna. Känner mig lite osäker på att jag kan allt, men antar att det kommer repeteras under kursmodul 2.

Har gjort lektion 15 och 16 och påbörjat min första databas. Än så länge går det bra. Bara att komma ihåg att repetera.

Körde genom alla figurkoder från 0-100 på figurkoder.se. Snitthastighet 2.0 sek

Körde min första session med Memorization Master idag. Ska försöka öka antalet gånger jag över med den för att få upp koncentrationen och antal element som kan memoreras.
Post Reply