Simons journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 1.

Gick riktigt bra, gjorde lektion 1 första gången för nästan 2 år sedan men nu är jag tillbaka. Klarade första övningen på andra försöket.
Klarade andra övningen på 1:a försöket samt Cicero metoden på andra försöket. Kommer ihåg första listorna flera dagar efter. Riktigt fascinerande att känna på sån skillnad efter första lektionen.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 2.

Gick rätt bra. Ibland får man bara för sig att klara något på första försöket men det brukar ju inte alltid funka så, man lär ju öva upp en ny förmåga och jag har insett att jag lär mig bättre dom gånger jag faktiskt gjort fel.

Övning 1 - Fria associationsmetoden
Tror jag klarade den här på 3:e försöket och trodde det skulle vara svårt att lära mig den. Men efter några gånger så var det rätt simpelt att skapa nya ord sekvenser, det var kul att se att det var lättare än jag trodde.

Övning 2 - Alfanumerisk kod
Kommer ihåg den här övningen från första gången jag gav mig på Mind Academy och jag insåg att jag inte hade sån stor koll på vad konsonanter och vokaler var så jag provade lite granna och slutade rätt snabbt. I år den här gången så gav jag det en ärlig chans och det var inte så svårt som jag trodde och jag började förstå den här övningen mycket bättre. Tog en hel del nöta in men det var det verkligen värt och nu kan jag koden helt utan att kolla upp vilka konsonanter som hör till eller bilder kopplade för att komma ihåg sekvensen. Det var riktigt nyttigt att få sitta i ca 1 timma och koda om siffror till bokstäver och vice versa.

Fascinerad på hur mycket klarare och bättre min minne redan blivit efter 2 lektioner :)
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 3.

Börja lära in Alfanumerisk kod med Kedjemetoden och Ryska dockmetoden var väldigt intressant och lättare än vad jag trodde.
Trodde aldrig i början att jag någonsin skulle lära mig Alfanumerisk kod. Rolig lektion, väldigt stimulerande sätt att använda hjärnan på :)
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 4.

Återanvändning av Cicero metoden, riktigt kul att se att mina Ciceros sitter kvar är så lätta att komma ihåg (efter några mentala repetitioner självklart.) Var några gånger jag fick gå tillbaka och koppla om en Cicero jag kanske kopplat dåligt, men jag märkte när jag gör fel och går tillbaka och kopplar om så sitter verkligen ciceron efter.

Övning 2 - Fria associationsmetoden
Trodde jag skulle vara svår för jag känner inte att jag bara kan släppa lös sinnet och koppla nya ord som Victor förklarar. Jag återanvände sekvensen jag använde i lektion 2. Men jag har insett att den här tekniken inte är så svår, man måste bara "släppa efter" och låta orden komma när man väl valt start ord så kommer resten naturligt efter varandra :)

Övning 3 - Figurkoder
Samma här, trodde det skulle vara klurigt att komma ihåg samma bilder i olika rum med mina ciceros men det funkade bättre än vad jag trodde, men fick nog försöka 2 - 3 gånger men sen satt det.

Det ska bli så otroligt spännande vad resten av kursen kommer erbjuda när man redan lärt sig så otroligt mycket på 4 lektioner.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Lektion 5.

Övning 1 - Ord med alfanumerisk kod

Trodde den här skulle bli svår eftersom jag inte gjort någon lektion eller tränat på över 1 vecka. Men jag klarade av den på första försöket.
Överraskade mig själv. Otroligt hur lätt saker fastnar i minnet när man visualiserar i bilder.
Alfanumeriska koden värmde jag upp några gånger på www.figurkoder.se innan jag drog igång lektionen, och dom sitter riktigt bra fortfarande. Behöver bara snabba upp reflexerna lite. Men det gick riktigt bra att återkalla och koda om listan.


Övning 2 - Symboliseringstekniken
Den här trodde jag också skulle vara jobbig, men mycket lättare än vad jag trodde. Klarade av den på 2:a försöket. Trodde sådana abstrakta ord skulle vara svårt att få att fastna, men det gick. Det känns riktigt bra och häftigt hur snabbt man blir bättre :)


Övning 3 - Teknik för att länka till välbekant information
Återigen så kände jag mig lite orolig för att den här såg lite svårare ut en dom andra. Men jag körde på hur som och klarade den på 2:a försöket.
Lättare än vad jag trodde.


Övning 4 - Teknik för att koda genom konsonans
Okej, den här var riktigt klurig och svår. Memoreringen var inga problem, det svåra var att komma ihåg rätt ord med rätt stavning.
Efter 5 försök så klarade jag det äntligen på det 6:e. Börjar se att misslyckas som en bra träning med genom att jag då lär gå tillbaka
och förstärka kopplingarna ytterligare tills dom verkligen sitter. Skönt att äntligen vara klar med övningen. :)


Övning 5 - Skapa ord från konsonanter
Lite klurig, fick fel på ett ord första svängen. Klarade alla på andra försöket :)


Övning 6 - Skapa ord från stavelser
Lite klurig, men bara att börja om när det gick fel och försöka igen. Gick bra efter 2-3 gånger.


Övning 7 - Figurkoder (11-20)
Fick sitta och nöta in om 10 nya koderna lite granna genom figurkoder.se, kommer ihåg alla nu men behöver öva upp reflexen på att komma ihåg.
Klarade av övningen på 3:e försöket. Hade en gammal bild jag glömde skriva över i mina ciceros, annars hade jag alla rätt på andra försöket utom ett och fick alla på 3:e. Intensiv lektion, men väldigt givande.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

Okej, det här är min omstart på Mind Academy, var över 1 år sedan jag var in här såg jag nu.

Lektion 1.
Kedjemetoden, Ryska Dockmetoden och Cicerometoden var det idag. Gick otroligt bra och fort. Klarade av alla övningarna på första försöket,
men jag tror det är för att jag tränat en hel del med "Vägen Till Maxade Betyg - Videokursen" som jag anmälde mig till i Januari eftersom jag så gärna vela lära mig allt i Maxade Betyg boken för mina studier men det blev aldrig av att jag läste boken. Samt tränat och repeterat det jag lärt mig lite varje dag bara för skojs skull att kunna se hur all information sitter kvar. :) 8-)

Så nu kör jag Maxade Betyg videokursen på sidan om med Mind Academy och det märks otroligt mycket på resultatet och hur bra jag blivit på att visualisera / tänka i bilder. Men jag tror det kommer bli lite svårare längre fram med dom nästa 13 lektionerna i intensivkursen. Riktigt kul att komma igång igen och nu ska jag försöka avsluta hela kursen. Ser fram emot dom kommande lektionerna samt att köra igenom hela Maxade Betyg Videokursen. / Simon
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal - Omstart 2023

Post by Dr. Strange »

Då var man tillbaka här igen. 3:e (tror ja) omstarten av kursen.

Den här gången har jag tydligare mål att vilja avsluta min minnesutbildning. Vill byta karriär och den här kursen kommer ta mig dit.

Jag skippade att skriva i journalen i början för jag inte orkade men vart påmind av Victor i lektion 4 tror ja att skriva journal så jag tänkte att det kan vara nyttigt och kul att dokumentera hur det går.

27-28:e Januari 2023. Lektion 1:

Började om från lektion 1 här på Mind Academy och det gick förvånansvärt bra med första lektionen även fast jag inte tränat på bra länge. Men antar att sättet man lärde sig tänka på och visualiseringsförmågan sitter kvar. Klarade övning 1 (Kedjemetoden) och övning 2 (Ryska dockmetoden) på första försöket så det var kul att se att jag kunde komma in så snabbt i tänkandet igen efter ett så långt uppehåll.

29:e Januari. Lektion 1, övning 3: Cicerometoden.

Här tog det lite längre tid för mig att komma igång. Tror jag klarade hela övningen 100% på 4:e försöket. Var för snabb genom bilderna och kopplade inte dom riktigt bra. Men det gick tillslut. Kändes väldigt kul att gå igenom lektion 1 igen.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

6/2 -2023 Lektion 2, Övning 1; Fria Associationsmetoden

Den här övningen tog det lite längre tid att komma igång med igen. Minns inte alla detaljer och tankar jag hade då men jag klarade i alla fall övningen på 4:e försöket. Kändes riktigt skönt. Jag gör dom här lektionerna medans jag har ett konstant nattjobb så försöker vila mig så mycket jag kan och få in tillräckligt med sömn timmar.

Övning 2; Alfanumerisk kod
Figurkoderna snappade jag upp väldigt fort. Dom har bara legat memorerade där i mitt huvud verkade det som. Kul att se =)

Att koda fram och tillbaka med den alfanumeriska koden gick bra. Tog ett tag men det flöt på med ett stadigt tempo.
Last edited by Dr. Strange on Tue 21 Feb 2023, 23:04, edited 2 times in total.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

7-11/2-2023 Lektion 3, Övning 1. Repetition

Kedjemetoden:

Då var det dags för repetition av dom tidigare minnes teknikerna vi gått igenom.
Tog mig 3 försök innan jag fick alla rätt på första övningen. Men det gick till slut.
Tror att jag har lite för höga förväntningar på mig själv ibland även fast det var länge sen jag övade på mina minnes tekniker.
Påminner mig själv att "Go Easy On Myself" :) Och med regelbunden träning så kommer jag komma igenom den här utbildningen och ha otroligt skoj på samma gång :D

Övning 2; Ryska dockmetoden.

Klarade övningen på 2:a försöket =) (Klapp på axeln)

Övning 3; Tvåsiffriga figurkoder med alfanumerisk kod

Här skapade jag permanenta bilder för mina 10 första figurkoder. Det gick väldigt bra och dom satt sig snabbt. Tack vara tidigare träning
i kursen skulle jag gissa på.
Dr. Strange
Posts: 14
Joined: Fri 30 Sep 2016, 18:21

Re: Simons journal

Post by Dr. Strange »

11-19/2-2023 Lektion 4.

Övning 1: Cicerometoden
Klarade på första försöket.

Övning 2: Fria associationsmetoden
Gick bra. Fick koda om någon stödbild så den satt ordentligt. Kommer inte ihåg detaljerna hur den här övningen gick.
Lär börja skriva journal efter varje lektion hädanefter :)

Övning 3: Figurkoder
Memorering av olika figurkods variationer. Det gick rätt bra. Klarade det 100% på 3:e försöket :)
Post Reply