Axels journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 21 (22/10-20 18:50-19:30)
Denna lektion tog ca 40 min (exkl. rep.)

5MN 22/10: 80/82 rätt :D
Detta kändes bra! Nästa gång bör jag försöka hålla ett högre tempo eftersom jag fick nästan alla rätt denna gång.

Fysikaliska konstanter: Denna information gick relativt väl att memorera, men jag behöver öva på att göra det rutinmässigt.

Koder: Denna typ av information gick relativt väl att memorera.

Formler: Denna information var svår att memorera. Jag bör öva på att göra det rutinmässigt, i ett rimligt tempo.

Överlag: Jag var ganska trött under denna lektion, vilket kan förklara att memoreringen kändes trögare än vanligt. Jag behöver öva på att hålla en högre hastighet i repetitionen av memorerad information eftersom detta tar onödigt lång tid.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 22 (25/10-20 15:00-15:45)
Denna lektion tog ca 45 min (exkl. rep.)

5MW 24/10: 26/41 rätt
Detta försök kändes svårt eftersom jag var trött i huvudet (jag hade tentamen tidigare under dagen), men det gick ändå förvånansvärt väl med tanke på omständigheterna. Mål: 35+

5MN 25/10: 82/96 rätt
Detta kändes ganska trögt och jag hade svårt att hålla fokuset uppe. I slutet gick jag igenom figurkoderna för 00-99 i huvudet för att se om någon kändes bekant och lyckades på så vis återkalla några fler än jag annars skulle gjort. Dock vill jag gärna inte behöva göra detta, så jag behöver fortsätta öva. Mål: 90+

Frågor och svar: Denna typ av information gick allt lättare att memorera.

Kända personers levnadsår: Denna information gick relativt väl att memorera, men nästa gång kommer jag förmodligen försöka använda mig av endast sedan tidigare inövade figurkoder eftersom det tog lite tid att improvisera nya genom att modifiera tvåsiffriga beroende på en tredje siffra.

Tidtabeller: Denna information gick relativt väl att memorera.

Överlag: Jag var ganska trött under denna lektion, men lyckades ändå hålla koncentrationen uppe större delen av tiden. Jag behöver öka min hastighet vid repetition av memorerad information.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 23 (1/11-20 14:05-14:55)
Denna lektion tog totalt ca 50 min (exkl. rep.)

5MW 26/10: 35/44 rätt
Jag är särskilt stolt över detta resultat med tanke på att jag var trött i huvudet efter tentamenspluggandet. Mål: 50 Ciceros.

5MN 27/10: 70/94 rätt
Detta gick relativt väl, speciellt med tanke på att jag inte gick igenom figurkoderna för 00-99 i slutet och därmed inte återkallade några kopplingar på den vägen. Mål: 50 Ciceros.

5MW 28/10: 27/50 rätt
Detta gick relativt trögt, men ändå väl med tanke på att jag sovit dåligt. Jag lyckades dessutom använda 50 Ciceros, vilket gjorde det märkbart svårare eftersom jag fick hålla högre tempo.

5MN 29/10: 83/102 rätt :D
Detta gick överraskande väl med tanke på att jag inte sovit ordentligt och dessutom haft en tentamen under dagen. Jag lyckades använda 50 Ciceros! Mål: 90+.

5MW 30/10: 25/53 rätt
Detta gick okej med tanke på att jag var mycket trött. Jag lyckades använda över 50 Ciceros! Mål: 35+.

5MN 31/10: 62/106 rätt
Detta var svårt med tanke på att jag var väldigt trött.

5MW 1/11: 24/50 rätt
Detta gick trögt. För de första tre uppsättningarna Ciceros gick återkallelsen relativt väl, men eftersom jag blev tvungen att stressa igenom senare Ciceros för att hinna med 50 st (p g a att jag råkade hoppa över en Cicero och fick gå tillbaka) var kopplingarna svagare för dessa och därmed kunde jag endast återkalla ett fåtal.

Landskoder och riktnummer: Denna typ av information gick väl att memorera.

Faktatext: Denna typ av information gick relativt väl att memorera, men eftersom den är så vanligt förekommande behöver jag öva på att memorera den rutinmässigt.

Alternativa enheter: Denna typ av information gick förvånansvärt väl att memorera. Jag lyckades återkalla alla siffror i enhetsomvandlingen mellan gallon och liter på första försöket! :D

Överlag: Under denna lektion var jag ganska trött, men det påverkade till synes inte så mycket. Det gick relativt lång tid mellan förra lektionen och denna, vilket kan förklaras av min tentamensperiod och genomgående trötthet till följd av bristande sömn. Dock kändes denna lektion bra och memoreringen kändes inte alls särskilt ovan. Det har även gått bra att regelbundet träna genom IAM, så det är jag nöjd med.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 24 (2/11-20 17:00-17:40)
Denna lektion tog ca 40 min (exkl. rep.)

5MN 2/11: 62/96 rätt
Det gick någorlunda väl med tanke på att jag satt på campus (i Hilbert Café). Det märktes tydligt på mitt resultat när jag kunde hålla fokus uppe och inte. Det var lärorikt eftersom jag insåg hur svårt jag kan ha att behålla fokus när jag blir distraherad. Jag satt i en relativt svagt belyst miljö, med någorlunda störande ljud från min omgivning och en person rakt framför mig som vickade på sitt ben (otroligt distraherande). Att jag var dåligt utvilad gjorde det ännu svårare att behålla fokus.

Memorering av tabeller: Denna typ av information gick relativt väl att memorera, men jag behöver överlag öva på att memorera siffror kopplade till annan information snabbare, så att det inte tar så lång tid att bilda kopplingarna. Dessutom behöver jag öva på att repetera memorerad information.

Överlag: Jag var trött under denna lektion. Dock hjälpte det nog att jag åt en apelsin precis innan, eftersom jag märkte att jag blev piggare än det utmattade vrak jag var innan.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 25 (3/11-20 19:25-19:40)
Denna lektion tog ca 15 min (exkl. rep.)

5MW 3/11: 30/50 rätt
Detta gick helt okej. Vid återkallning gick jag inte igenom alla Ciceros så många gånger, utan avslutade återkallningen ganska snabbt, när jag väl skrivit ned de ord jag lyckades återkalla på första eller andra försöket. Jag tror att det är bra att fortsätta ungefär så, för att detta inte ska ta alltför mycket tid, och för att träna på att återkalla precist på få försök.

Personinformation: Denna typ av information gick väl att memorera. Jag behöver dock öva på att återkalla siffror. Jag tappar ofta kopplingar med kodade siffror, så att jag efter lektionen behöver ta mycket tid för att reparera kopplingarna.

Överlag: Jag var relativt trött idag, men det påverkade mig förvånansvärt lite, med tanke på att jag lyckades hålla fokus uppe och använda minnesteknikerna utan större ansträngning.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 26 (examensprov) (5/11-20 18:50-19:20)
Denna lektion tog ungefär 30 min.

5MN 4/11: 73/104 rätt
Detta är ett okej resultat. Ärligt talat minns jag inte riktigt hur det kändes, men jag har för mig att jag var ganska trött när jag gjorde detta.

Överlag: Provet gick relativt väl. Jag gjorde 8 fel, varav 3 slarvfel, där jag återgav memorerad information från fel stödbild, trots att jag memorerat rätt information på den stödbild som efterfrågades. De fel jag gjorde hade nästan enbart att göra med siffror, så memorering av siffror långsiktigt är någonting jag bör öva på. Jag befann mig under en del tidspress under provet eftersom jag hade ett köksmöte direkt efter, men det fungerade ändå relativt väl.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 28 (13/11-20 15:05-15:50)
Denna lektion tog totalt ungefär 45 minuter (exkl. rep.)

5MN 11/11: 72/102 rätt
Detta gick ganska trögt eftersom jag inte sovit ordentligt, men jag lyckades ändå någorlunda väl.

5MW 12/11: 26/51 rätt
Det kändes som att detta skulle gå bättre än vad det gjorde, med tanke på att jag kände mig vaken och alert under memoreringen. Dock hade jag inte sovit ordentligt.

5MN 13/11: 57/102 rätt
Detta kändes trögt. Jag var trött i huvudet, både p g a tidigare MA-lektion och bristande sömn.

Övning 1: Denna övning tog lång tid och återkallandet gick relativt dåligt eftersom många kopplingar gick förlorade. Jag använde underbilder till stödbildssekvenser kopplade till en Cicero, vilket kan förklara svårigheten vid återkallandet.

Överlag: Jag hade inte sovit ordentligt på några dagar när jag gjorde denna lektion, men jag bör satsa på att få upp hastigheten i kodningen och kopplingen av ordens betydelsebilder, för att denna metod för inlärning ska vara praktiskt användbar. Dessutom behöver jag definitivt öva upp återkallandet av information kopplat till underbilder.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 27
Denna lektions inlägg försvann genom en miss från min sida :( .

Överlag: Denna lektion var svår att ta sig igenom eftersom jag var trött i huvudet och inte riktigt visste hur jag skulle angripa fixeringen av fonetiska figurkoder.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 29 (14/11-20 19:30-21:05)
Denna lektion tog totalt ca 1 h 30 min (exkl. rep.)

5MW 14/11: 24/40 rätt
Detta gick förvånansvärt väl med tanke på att jag precis avslutat MA-lektionen och var trött i huvudet.

Memorering av ordens uttal: Jag memorerade endast ett fåtal av ordens uttal genom att endast visualisera bilden och uttala ordet. Det tog relativt lång tid att skapa uttalsledtrådar till orden, där det mest tidskrävande var att hålla fokuset uppe och steg för steg gå vidare med processen för varje ord. Det var dessutom svårt att återkalla uttalsledtrådar, vilket gjorde att de flesta bilder gick förlorade.

Överlag: Jag var någorlunda trött i huvudet under denna lektion, men upplevde ändå att jag kunde hålla fokuset uppe relativt väl. Det gynnade mig att ta en kort paus efter 1 h. Jag behöver öva på att memorera associationselement, så att de inte går förlorade vid återkallande samt att hålla tempot uppe vid memorering av nya ord, vilket kräver en starkare rutin.
axeri
Posts: 61
Joined: Tue 23 Jun 2020, 23:26

Re: Axels journal

Post by axeri »

Lektion 30 (15/11-20 13:30-15:10)
Denna lektion tog ca 1 h 40 min.

Skapande av Ciceros: Detta gick relativt snabbt och kändes relativt lätt. Det gick att skapa 50 Ciceros endast på våning 2 i NGH.

Repetition av tidigare ord: Många av kopplingarna från lektion 29 hade gått förlorade, så jag fick reparera dem. Överlag kändes det mer naturligt att utföra hela processen med koppling av ledtrådar till betydelsebild, även om det var svårt att hålla fokus uppe hela tiden.

Överlag: Denna lektion gick någorlunda väl. Även om jag var trött kunde jag fokusera för det mesta, och kunde använda minnesteknikerna utan större problem.
Post Reply