Daniels träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #1
13/14e feb 2021

Nystart. Köpte webkursen för ca 5 år sedan. Minns inte varför jag slutade, men gjorde sisådär 13 lektioner senast. Redo att genomföra hela, från start till slut.

Tung start på lördagen. Återkallade enbart en bråkdel av orden vid första försöket på både kedjemetod + dockmetod. Alla rätt vid 3e försök på respektive.

Nya tag på söndagen. Valde ut objekt i hallen, vardagsrummet och köket enligt Cicero. Mindes ca 2/3 av orden på första försöket, samtliga på andra försöket.

Målsättning: 1 lektion per vecka, under helgerna.
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #2
16e feb

Min målsättning är att genomföra i snitt 1 lektion i veckan. Om nödvändigt uppdelat över 2-3 pass. Idag (tisdag) fick jag tid över på eftermiddagen, och kunde genomföra hela passet utan större besvär.

Fria associationsmetoden var kul att fräscha upp. Jag lyckades hålla koll på stödbildernas ordningsföljd i huvudet (med ett undantag). Mindes 14/20 ord efter första försöket. 20/20 efter andra. "Alfanumerisk kod"-övningen gick fint.

Ser framemot nästa lektion. Minns så väl hur jag lärde mig figurkoderna för 1-10 för 5 år sedan, men att jag aldrig lärde mig resten (11-99) tillräckligt bra. Nya, mer ordentliga tag denna gång!
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #3 del 1
ons 17e feb

Påbörjade lektion 3 idag. Gav mig själv ledigt från plugget ca kl 15, och fick således tid över till en kort session minnesträning.

Kedjemetoden gick okej. Första försöket 10/26, andra försöket 26/26.
Ryskadock-metoden gick, otippat, bättre. Första försöket 13/25. Andra försöket 23/25 (missade plural-formen av två ord). Tredje försöket alla rätt.

Nu tar jag paus för dagen. Fokus de kommande dagarna, inför helgen, blir att lägga 10-20 minuter per dag på att nöta in figurkoderna 01-10. Jag minns orden i sig, men behöver nöta in och visualisera de specifika bilderna jag får upp i huvudet.

Känns positivt att dela upp lektionerna såhär. Mer överkomligt. Samt bättre spridning/kontinuitet på tränandet.
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #3 del 2
sön 21a feb

Har inte riktigt tagit mig tiden att öva samtliga figurkoder 1-10 sedan onsdagen. Har "hoppat över" 5 (räv) och 10 (anemon) fram till nyss. 5an eftersom jag inte mindes att det var just räv, 10an eftersom jag hade svårt att visualisera en anemon på ett konkret sätt.

Har kört igenom figurkoderna 10-15 minuter på eftermiddagen. Är således klar med lektion 3, och ska börja lite smått på nr 4.
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #4
Sön 21a feb

Fortsatte med lektion 4 efter "del 2" av lektion 3. Hade ganska låga energinivåer, samt skulle träffa en kompis strax därefter, så hade inte så höga förhoppningar.

Det gick emellertid bra. Ciceroövningen klarade jag på första försöket. Fria associationer på andra (7/10 rätt första). Upplevde verkligen en skillnad i hur bra jag mindes mellan de två teknikerna.

Lite trögare gick det på figurkoder/ciceroövningen. 15/30 första försöket, sedan 29/30 andra, alla rätt sista. Tappade fokus.

Försöker verkligen hålla tidsgränsen på 6 sekunder per koppling. Tänker att det är bättre att pressa mig själv och köra på i högt tempo (och missa vissa kopplingar) än att safea.

Ska lägga till extra Ciceros nu, så att jag har 60 stycken. Känns som en bra start. Och börja öva på nästkommande figurkoder.
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #5 del 1
Mån 22a feb

Ny vecka, nya tag. Påbörjade lektion 5 idag.

Första övningen gick rätt bra. Satte 12/14 på första återkallningen, samtliga på andra.

Symboliseringstekniken gick också helt ok. 13/19 på första, därefter 18/19 pga slarvfel (evigheter istället för evighet), därefter samtliga.

Välbekant info-övningen gick toppen! Kändes riktigt kul, och fick snabbt upp bilder i huvudet.

Övning 4 (konsonans) var klurigare, men ändå rolig. Fick upp bra bilder snabbt, men lyckades bara återkalla 5/13 på första försöket. Andra rundan satte jag alla.

Överlag: Kul övningar. Lyckades hålla fokus. Associationerna gjordes rätt snabbt. Nu tar jag paus i lektionen, och återkommer i morgon. Till dess kommer jag lägga till 10-ciceros, och börja öva på figurkod 11-14.
danielvatn
Posts: 11
Joined: Sun 22 May 2016, 21:41

Re: Daniels träningsjournal

Post by danielvatn »

Lektion #5 del 2
Tis 23 feb

Hittade en 15min lucka på eftermiddagen. Genomförde övning 5 (koda från konsonanter). 6/12 rätt första, samtliga andra.

Kändes ok. Tog en promenad innan. Kul att utmana sig själv.

Har övat på figurkoder 1-14. Lägger till 15-17 nu också. Siktar på att göra klart lektionen i morgon onsdag, öva ett par dagar på figurkoderna, och därefter påbörja lektion 6.
Post Reply