Jonas' träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hallojs!

På förmiddagspasset påbörjade jag lektion 21. Kul med nya grejer!

Jag märker att återkallningen av definitioner går bättre och bättre. Också kul!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Eftermiddagspasset blev enklare idag, utan memorering av nya figurkoder. Istället fokuserade jag på styrketräning (med ännu fler nya ciceros!) och lite konsolidering av gamla figurkoder.

Styrketräning (5 min word): 10 (26 correct, 8 fel, 8 ej ihågkomna)
Figurkoder (00-99): 1.1 sek
Tresiffriga: 2.6
Bokstäver: 0.7
Veckodagar: 0.7
Månader: 0.8
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

TGIF! Fredagen är här, med fint väder och allt!

På förmiddagspasset slutförde jag lektion 21.
Superkul att börja memorera formler och fysikaliska definitioner som jag aldrig tidigare berört. Det öppnar helt klart nya mentala vägar. Inte minst är det häftigt att ställa livsekvationen "Det du tycker är roligt blir du bra på. Jobba med det du är bra på" på ända, därför att nu får jag verktygen att bli bra på saker jag tidigare inte tyckt varit roligt (matematik, t.ex., och kemi och fysik). Färdvägarna vidgas.

Bör tilläggas att jag tycker det är ovant (och därmed svårt!) att läsa av den här typen av ny memorerad information eftersom jag aldrig tidigare använt mig av den.

+ kuriosa: Jag börjar automatiskt skapa bilder utifrån bilarnas registreringsskyltar genom alfanumerisk kod :lol:
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Eftermiddagspasset fortsatte med styrketräning och fortsatt memorering av figurkoder. Dels memorerar jag kontinuerligt de nya figurkoder som dyker upp i de nya lektionerna, dels fortsätter jag med systematiskt memorerande av de tresiffriga figurkoderna (168 i skrivande stund).

Styrketräningen börjar ge resultat!

Styrketräning:
5 min numbers: 40 (76 correct, 4 ej ihågkomna)
Figurkoder 00-99: 0.9 sek
000-999: 2.2
Bokstäver: 0.4
Veckodagar: 0.7
Månader: 0.7

Nu tar jag helg!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där! Måndag, och jag är tillbaka!

Nu har jag påbörjat lektion 22. Tycker fortfarande det är krångligt (och därav svårt!) att läsa av information som är "förkodad" av någon annan. I det här fallet gäller det bl.a. triangelns area i lektion 21. Jag får med all information i memoreringen - inga problem! - men när jag ska läsa av och läsa upp informationen har jag svårt att veta vilken bild som tillhör vad i formeln. Det blir nog bättre när jag får välja mina bilder själv i framtiden :D
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

På eftermiddagspasset fortsatte jag med styrketräning och memorering av tresiffriga figurkoder. Figurkodsträningen börjar ge resultat tycker jag... Styrketräningen utfördes i de "nya" cicero-rummen med nya ciceros, så jag är glad att jag fick några rätt alls :lol:

Styrketräning
5 min words: 0 (29 correct, 5 fel, 12 ej ihågkomna)
Figurkoder 00-99: 0.9 sek
000-999: 1.6
Bokstäver: 0.4
Veckodagar: 0.5
Månader: 0.6
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där!

Idag har jag börjat bli förkyld, så koncentrationen har väl varit lite sissådär, MEN jag har avslutat lektion 22. Bra jobbat Jonas!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Förkylningen som cirkulerat i familjen slog till mig igår, så jag orkade inte med någon styrketräning igår, bara fortsatt memorering av figurkoder.

Idag är jag bättre, men rackarns trött, så förmiddagspasset innehåll bara en återkallning av all memorerad information + att jag påbörjade lektion 23 lite lätt.

Nu blir det promenad och vila!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Fortsatte eftermiddagspasset med styrketräning... med ganska mediokert resultat minst sagt :D Jag är fortfarande sjukt trött så koncentrationen är urdålig. MEN jag kunde använda mig av 100 ciceros på 5 min numbers! Första gången jag hann med så många!

Styrketräning
5 min numbers: 0 (21 correct, 49 fel, 30 ej ihågkomna.
Figurkoder 00-99: 1.2 sek
000-999: 2.1
Alfabetet: 0.5
Veckodagar: 0.5
Månader: 0.6

Fortsatt memorering av figurkoder var jag för trött för... :roll:
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjohej! Fredagen är här igen! Underbart!

Nu slutförde jag lektion 23. I den här lektionen, som innehåller bra mycket mer information än tidigare, har jag börjat gå igenom innehållet snabbare. Jag har alltså inte lagt så mycket tid på kopplingarna eller fixeringarna, och på så sätt fått upp farten och ned tiden. Kul! Och skönt att jag inte behöver spendera så mycket tid, inte minst när jag ser att kopplingarna "fastnar" ändå. Jätteskönt!
Post Reply