Jonas' träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där! Ny vecka - ny ryska!

Idag har jag påbörjat lektion 29 och går igenom de memorerade 50 ordbildernas ryska uttal. Kul men svårt - eller ovant iaf!

Märker att jag sista tiden kört lite väl mycket och har behövt dra ned lite på tempot, så att jag dels orkar med och dels har kvar glädjen i lärandet. En inte helt oväsentlig del! Inte minst när det finns så otroligt mycket att öva på; alltså drar jag ned tempot och fokuserar på kärnverksamheten.
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

På eftermiddaspasset (som blev ganska kort) körde jag styrketräning + fortsatt fixering av de ryska orden.

Styrketräning
5 min numbers: 0 (69 correct, 3 fel, 8 ei ihågkomna (mest de nya cicerosarna som fortfarande spökar något...), 40 ciceros använda).
Figurkoder 00-99: 9 sek
000-999: 1.2
Bokstäver: 0.6
Veckodagarna: 0.6
Månaderna (tog dem ganska långsamt denna gång): 0.9
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej och hallå!

De senaste dagarna har jag haft fullt upp med annat (inklusive jobbansökan) och inte haft samma tid för utbildningen. Har dock börjat gå ihop och memorera de ryska orden mer systematiskt enligt anvisningarna. Funkar skitbra. Tempot är något långsamt då det är ovant (别扭!) att arbeta med mentala figurkoder för helt nya uttal (inte minst uttal som är relativt likt svenskans). Dock går det stabilt framåt och jag upplever att processen tar mindre energi än när jag memorerar engelska ord. Att först memorera de svenska meningsbilderna (råvaran, s.a.s) och sedan "pensla på" figurkoder för uttal allteftersom är helt klart ett genidrag!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hoppa!

Slutförde just lektion 29. Det har tagit hela veckan att memorera de där 50 orden... mest för att jag har haft fokus på annat. Kul dock! Känner spontant att ryska är lättare än engelska uttalsmässigt (om än ovant då jag inte berört ämnet tidigare. Vidare tar det tid att hitta associationselement som korrekt korresponderar till det ryska uttalet. Jag får liksom smaka mig fram på orden... Men jag hittar nog tempot så småningom :lol: )
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjohej! Fredag igen!

Idag genomförde jag lektion 30. Kul att jag nu tagit mig igenom halva kursen! Bra jobbat Jonas! Det är också riktigt roligt att börja förbereda sig på språkinlärning på det här systematiska sättet. Det är ögonöppnande, helt klart.

Jag funderar lite grann på vart någonstans jag vill "förvara" informationen för ryskastudierna, då jag tycker om att mentalt ha mina vanliga ciceros fria. Troligtvis kör jag i första rummet i källaren, så att säga.

Det har varit en lång och intensiv vecka - skönt att ta helg nu!

På återseende nästa vecka!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej där!

Idag har jag suttit två lite kortare pass och påbörjat lektion 31. Riktigt roligt att börja förstå teorin bakom systematisk språkinlärning!
Dock tyckte jag det var extremt svårt att börja komma ihåg de ryska meningarna med en massa nya ord och uttal bara så där. Gissar att jag behöver träna in uttalet för (alt. memorera?) några grundord från varje mening, för att jag överhuvudtaget ska kunna uttala meningarna någorlunda korrekt.

Jag får prova mig fram!

In and out!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Hej forumet!

Back on track! Imorse satt jag och letade bra material inför ryska-studierna, men hittade mycket lite användbart, även efter att ha sökt här i forumet. Där och då bestämde jag mig helt enkelt att överge ryskan tills vidare, och applicera språkmodulen på japanska istället. Material till just studier av japanska har jag väldigt mycket av, och dessutom bra och strukturerat. Alltså kommer jag att använda det.
Det var inte riktigt vad jag hade tänkt mig, och den negativa aspekten av detta är att pga tidigare utbrändhet så finns det mycket stress associerat med just studier av japanska (eller andra asiatiska språk). Emellertid tänker jag att detta då är ett utmärkt tillfälle att ta tag i det. 一举两得 osv osv...

Det kommer dock att ta ett litet tag innan jag kommer up to speed med hiragana så att jag kan återuppta lektion 31 (memorera meningar), så hang in there!

Använde förmiddagspasset till att memorera grunduppsättningen med hiragana; börjat med betydelsebilder av ljuden och kommer senare att "pensla på" tecknen. Det är ju otroligt att jag på en fm kunnat lära mig vad tidigare tagit veckor!
Jonasjiang
Posts: 69
Joined: Mon 02 Aug 2021, 20:14

Re: Jonas' träningsjournal

Post by Jonasjiang »

Tjohej!

Då detta inte är en stressdagbok, så lång historia kort: Japanska blir för stressigt; organismen vrider sig i plågor. Inte rätt väg att gå. Alltså: Tillbaka till ryskan. Hittade i samma sväng grymt bra material på Youtube, så kommer att använda detta.

Har börjat småmemorera ryska bra-att-ha-ord lite vid sidan om (hjärnan gillar verkligen kognitiva fibrer!) och slutförde lektion 31.
Då jag tycker meningarna var lite för svåra (mest kanske för att munnen fortfarande inte riktigt vant sig vid uttalet av ryska än) så valde jag tio andra och enklare meningar från Youtube som objekt för meningar att memorera. Riktigt roligt! Och inte minst kul med det nya materialet! Ryska är ett vackert språk...

Vidare...!
Post Reply