Träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Träningsjournal

Post by wilda »

Första lektionen gick relativt smidigt, jag hade några mindre fel här och var på de olika teknikerna, lektionen tog lite mer än två timmar (delvis för att jag missade att man kunde pausa tiden den första kvarten.

Den andra lektionen började som en repetition av den första lektionens tekniker och började därefter gå igenom figur koderna för de tio första siffrorna som en fortsättning av förra lektionens Alfanumeriska kod. Det gick relativt enkelt eftersom jag nästan kan de första 30 figurkoderna i listan men det var ändå bra övning eftersom ingen siffra helt sitter på reflex nivå än. Denna Lektionen tog bara lite mer än en timma och jag slutade med en trött hjärna men en positiv känsla i kroppen.

Lektion tre var den svåraste lektionen hittills, nu började mer abstrakta begrepp dyka upp, men det svåraste och mest tidskrävande var att skapa ord av konsonanter och stavelser. Många gånger stod allt bara still i huvudet på mig och jag kunde inte komma på en enda bra bild av bokstavskombinationerna. Men till slut lyckades jag få fram 27 mer eller mindre memorerings vänliga bilder av konsonanterna och när jag sedan skrev upp alla kombinationer för att testa mig själv fick jag 20/27 rätt. Detta var den mest tidskrävande lektionen hittills och det hjälpte inte att jag tvingades dela upp den över hela dagen för att jag hade andra saker att göra som var minst lika viktiga som minnesträningen. Men om jag skulle sluta så fort något känns lite jobbigt hade jag inte haft något annat alternativ än att helt enkelt sluta leva. Det är bara att fortsätta kämpa på lika beslutsamt som tidigare för jag SKA skaffa det där super minnet.
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Re: Träningsjournal

Post by wilda »

Lektion 4
Lektionen började lite halvsegt med att jag bara fick 18/30 rätt när jag skulle memorera vanliga ord med kedjemetoden och sedan översätta ordens tre första konsonanter till siffror, jag gissar att jag helt enkelt inte var tillräckligt koncentrerad på att koppla ihop bilderna :| . Men sedan gick det desto bättre, när jag skulle memorera 19 abstrakta ord var bara en av dem helt fel och fyra av dem hade jag fel böjning på eller råkade skriva ner en synonym till ordet (skulle skriva väta men skrev fuktighet). och på en liknande övning fick jag 11/12 rätt där jag inte riktigt lyckats fästa det sista "namnet".
När jag sedan gick över till att komma ihåg nonsensord genom konsonant kodning och att skapa ord från stavelser trillade fler
fel in igen (särskilt på konsonant kodningen där jag bara fick 11,5/20 ord rätt.) men jag kände mig ändå optimistisk med tanke på att orden verkligen inte hade någon egen betydelse i sig.
Sist men inte minst kom det upp ännu fler siffror och figurkoder att lära sig och sedan memorera.
Jag försökte memorera siffrorna 1-30 i slumpvis vald ordning, det tog 5 minuter och 30 sekunder att både få fram figurkoderna och memorera dem och jag fick 28/30 rätt på första försöket vilket jag kände mig ganska nöjd med med tanke på att jag knappt kan figurkod 21-30.
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Re: Träningsjournal

Post by wilda »

Femte lektionen.
på första försöket att memorera 71 moment fick jag 46/71 då jag tappade kopplingar tidigt i flera av sekvenserna.
på andra försöker efter att ha reparerat kopplingarna jag missat fick jag 70/71 så jag fick för mig att figur koden syrebehållare hette lufttank vilket helt uppenbart gav fel tal. (syrebehållare=753 Lufttank=852)
När jag senare kom till övningen vanliga fraser och sammanhang fick jag 15/20 rätt på första första försöket och 20/20 på andra försöket med undantag för att jag skrev jord istället för jorden och grässtrå istället för strå. Men jag har märkt att jag är några sekunder för långsam i memoreringen man ska ha sammanlagt runt 10 sekunder (två sekunder se ena bilden, två sekunder se andra bilden, sex sekunder koppla ihop bilderna.) Men jag har runt 15 sekunder vilket är något jag måste jobba på. Jg har själv märkt att jag ibland "fastnar" vid en enskild bild eller koppling lite längre än nödvändigt för att mina ögon svävar iväg till någon annan del av bilden jag ska sätta fast. Men med lite arbete från min sida kommer det lösa sig.
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Träningsjournal restart

Post by wilda »

Jag har bestämt mig för att än en gång försöka ta mig igenom hela kursen. För två år sedan tog jag mig hela vägen till kursmodulen för textmemorering på det gamla mind academy. Men sen skulle jag ta en kort paus på några dagar och kom aldrig riktigt igång med memoreringen igen. Jag känner att jag tappat för mycket av det jag lärde mig då så jag kommer antagligen försöka köra igenom hela kursen från början igen för att få upp min memoreringsförmåga till rätt nivå.
Lektion 1:
Kedjemetoden: 20/25 rätt på första försöket felfritt andra försöket.
Ryska-dockmetoden: 19/25 på ca 4min 10sek första gången och felfritt andra gången
Cicerometoden: 22/30 på ca 2min 35sek första gången och felfritt andra gången.
Jag är ännu inte särskilt snabb men med lite övning och fortsatt koll på mina tider ska jag se till att bli betydligt snabbare.
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Re: Träningsjournal restart

Post by wilda »

Lektion 2.
Fria associationsmetoden: 16/20 tid: 3min 30sek.
Lite väl långsam tid men det kan delvis bero på att jag behövde komma ihåg varje stödbild precis innan jag skulle memorera.
Har tack och lov fortfarande den alfanumeriska koden på reflex nivå.
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Re: Träningsjournal restart

Post by wilda »

Lektion 3
Kedjemetoden 21/26 rätt på första försöket tid: 3min 10sekunder tog 3 försök att få alla rätt.
Ryska dockmetoden 14/25 rätt på första försöket tid:3min 35sekunder. Alla rätt på andra försöket.
figurkoder 1-10 på Figurkoder.se kunde jag se alla figurkoder på ett genomsnitt av 1.5sekunder.
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Re: Träningsjournal restart

Post by wilda »

Lektion 4
Cicerometoden 10/10 på 54 sekunder
Fria associationsmetoden 10/10 på 1 minut och 14 sekunder
Memorering siffror 1-10 med cicerometoden 26/30 på 2 minuter och 30sekunder!

Jag har fortfarande lite svårt för fria associationsmetoden vilket gör att det tar längre tid att se båda bilderna och skapa kopplingar men jag var generellt snabbare idag på alla övningarna än vad jag varit tidigare! :D
wilda
Posts: 8
Joined: Mon 25 Dec 2017, 12:56

Re: Träningsjournal restart

Post by wilda »

Lektion 5
Övning 1
13/14 rätt
Övning 2:
14/19 rätt på 3 min 2sek. Jag kom ihåg vad symbolerna stod för men hade tappat några kopplingar under memoreringen.
Övning 3:
11/12 rätt på 1min 35sek. Jag tappade kopplingen för Norrland.
Övning 4: Att koda genom konsonans:
8/13 på 3min 12sek. Denna övningen var lite svårare. Ibland kom jag ihåg bilden men inte stavningen och ibland tappade jag kopplingen. Lyckades på andra försöket.
Övning 5: Ord från konsonanter
9/12 på 2min 34sek. Denna övningen kom tusen gånger lättare för mig nu än för några år sedan.
Övning 6: Ord från stavelser:
7/11 på 1min 36sek
Memorera 30 tvåsiffriga tal:
26/30 på 2min 8sek!!
Jag känner hur bilder kommer mycket lättare även på svårtydda ord och bokstäver och min memoreringshastighet har ökat markant sedan jag började om kursen från början! Det känns kul och motiverande när jag memorerar snabbare än jag gjort förut och ändå får många rätt varje gång :D.
Post Reply