Här följer några frågor vi fått via email, som även kan vara intressanta för andra att ta del av:
Jag har tittat lite mer i e-boken och på US-websidan.
Jag är rädd för att man skall skaffa "ord"/får "ord" vid systemet för
siffror är på engelska, vilket jag tror försvårar inlärning av systemet för
mig; jag måste väl då ta fram mitt eget på svenska?.
Ex: Att 444 till Wood Wa Ve eller 470 till Wood SaMurai.
Samtliga figurkoder är redan nu HELT på svenska.
Dessa får du i ett kompendum när du kör igång kursen. 444 är förövrigt
VoVVe och 470 är KoSMonaut
Vidare står det att GMS inte i grunden är avsett för språkinlärning - hur
kan det då fungera effektivt?
GMS är grunden för ALL typ av memorering. Att lära sig ett nytt språk är
till största del memorering, men inte bara. Delkursen som helt inriktas på
språkinlärning går igenom ALLA nödvändiga delar av att lära sig ett nytt
språk så effektivt som möjligt. Även sådant som hur man på bästa sätt
arbetar med ljudböcker och grammatikregler, som man vid första anblicken
kanske inte tror innefattas av GMS.
Repetition verkar vara nödvändigt även i GMS. Hur mycket repeterande behövs
för vissa fakta som jag vill komma ihåg livslångt?
Med GMS behöver du bara läsa materialet (boken, texten, telefonummret
eller vad det nu är) EN GÅNG. Sedan använder du dig av tre
återaktiverings-tekniker vid särskilda intervall (då du snabbt "tittar"
igenom materialet i huvudet), för att lagra detta så länge du önskar.
Alltså: Ingen repetition av läsning av material.
Om jag tar mig igenom delar av kursen innan det svenska materialet kommer,
måste jag börja om eller blir det sammanblandningar för mig?
Eftersom alla figurkoder redan är på svenska, så blir det inga
"språk-krockar" eller sammanblandningar om du skulle göra början av kursen
på engelska och sedan fortsätta den på svenska.
Har titta lite på innehållet i e-boken och funderar över om många av minnesteknikerna bygger på att koppla viss information till bilder.
Jag har gått igenom ett material tidigare för att förbättra minnet, men då
skulle man tex ha ansikten för alla bokstäver (om jag kommer ihåg rätt)
vilket gjorde att man behövde lära sig/ ta fram bilder på runt hundra
kända personer; det var näst intill omöjligt för mig.
Är det lika tungt arbete i kursen du beskriver på din websida?
Bilder på personer och ansikten är ett föråldrat minnesknep, som är helt
oanvändbart när man vill lagra stora kvantiteter av nyttig information i
långtidsminnet. Det kan funka som kortsiktigt minnestrick, men är väldigt
omständigt precis som du säger.
I GMS-kursen översätter vi siffror till vardagliga objekt, som redan är
framtagna, så det behöver du inte ägna någon tid åt alls. Du kommer lära
dig dem några åt gången utsträckt över ett antal lektioner. Ett superminne kommer
inte utan arbete, men vi har gjort det så effektivt som det bara går, så
du inte behöver ödsla tid sånt som ändå inte är användbart i vardagen.