Figurkoder för länder

Här har man möjlighet att dela med sig av kodningsförslag för olika kunskapsområden. När vi samarbetar lär vi oss både mer och snabbare. Det blir dessutom roligare!
PeterW
Posts: 9
Joined: Wed 10 Mar 2010, 14:37

Re: Figurkoder för länder

Post by PeterW »

Stadsvapnen som vissa städer(i alla fall i sverige)har kanske kan vara bra figurkoder
PeterW
Posts: 9
Joined: Wed 10 Mar 2010, 14:37

Re: Figurkoder för länder

Post by PeterW »

http://www.google.se/images?um=1&hl=sv& ... =&gs_rfai=

Mattias kanske kan svara på om han tycker att det är bättre att använda andra bilder för städerna än dessa. Då dessa inte ger så mycket association om vilka städerna är.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Figurkoder för länder

Post by Florian »

Personligen skulle jag säga såhär:

Om du redan känner till dessa stadsvapen, så visst kan du använda dom. Om inte annat, bör du använda andra bilder, gärna någonting som påminner om staden, eller dess stavning. :)
PeterW
Posts: 9
Joined: Wed 10 Mar 2010, 14:37

Re: Figurkoder för länder

Post by PeterW »

Många stadsvapen känns för avancerade och svårmemorerade. För många tigrar, lejon.
Men några guldkorn kanske man kan hitta.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Figurkoder för länder

Post by Mattias »

Hej!

Vi måste klargöra några definitioner här. Figurkoder är alltså fast bestämda, enkla memoreringsvänliga (stora, i färg, 3D, detaljerade) bilder för vanligt återkommande element.

Jag kan inte komma på någon anledning till att man skulle behöva figurkoder för alla världens länder. Möjligen de största länderna när man memorerar politik, historia eller något sådant.

Däremot kan det vara mycket bra att memorera världens alla länder, dess huvudstäder, flaggor, stadsvapen, placering på kartan, eller vad man vill. Dock har detta ingenting med figurkoder att göra.

Stadsvapen uppfyller tyvärr inte kraven för memoreringsvänliga bilder. Vill man memorera dem, så behöver man omvandla dem (till riktiga tigrar, kråkor eller vad det nu är, man kan även lägga till ytterligare associationselement på dessa för att få med detaljer i vapnet. Sedan använda bildomvandling för att få med olika tigrar och kråkor), precis som vi gör med alla annan information.

Bra spånat! Det här så här vi tillsammans lär oss mer :)
/Mattias
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Figurkoder för länder

Post by DrWho »

Det var länge sen den här tråden var aktiv men jag är helt med på att koda inom ett ämne och dela med mig av det - om det fortfarande finns intresse för det inom skolan alltså.
Jag läser medicin så det vore mitt självklara val.
Har dock inte kommit så långt så detta ligger lite i framtiden ännu för mig
Men är helt klart intressant!
martinek
Posts: 25
Joined: Sun 20 Jan 2013, 22:19

Re: Figurkoder för länder

Post by martinek »

När jag läste denna tråden kom jag direkt att tänka på Seterra. Det är ett program för att öva in länder, städer, flaggor, you name it. Vi använde det på högstadiet (10 år sen) när vi skulle lära oss alla länder och huvudstäder i Afrika, alla delstater i Usa osv. Det var gratis på den tiden, skulle tro att det fortfarande är det men vågar inte lova. Finns på http://www.seterra.net/sv/

Det fungerar som så att det står "Sverige", och så ska du klicka på Sverige på en karta. När du har klickat på rätt land kommer nästa automatiskt. I slumpmässig ordning, och så får man veta hur många procent rätt man hade och så håller det koll på statistik och allt. Eller så ser du en flagga och ska klicka på landet (antingen i tabell eller karta kommer inte ihåg). Om man då t ex har ett lands flagga som figurkod och har kopplat det till geografisk position, borde man kunna använda Seterra till att förhöra sig själv. När Zimbabwe kommer upp associerar man det till flaggan och sen vet man var det ligger.

Jag kommer ihåg att man lärde sig alla Afrikas länder på under en kvart om man bara körde igenom några gånger. Sen att man inte kommer ihåg det nu längre är ju en annan femma (men det beror ju på brist av repetition och att man aldrig lärde sig det ordentligt utan bara för stunden).
Lucas
Posts: 2
Joined: Fri 08 Jul 2022, 14:10

Re: Figurkoder för länder

Post by Lucas »

Ser att det nästan är 10 år sedan denna tråd var aktiv men vill kolla vart det hamnade. @Mattias/Victor, är inte helt klar på om ni rekommenderar att göra om världens länder till fasta figurkoder eller om det är mer fördelaktigt att hålla de öppna?
Post Reply