Blekinge Dalsland Hälsingland

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by DrWho »

När jag har memorerat dessa med hjälp av bilderna och visualiserat dem
och återkallt dem perfekt måste jag sedan när jag återkallar dem
visualisera bilden som ligger till grund för minnestekniken jag ursprungligen använde
om jag kommer på vilket landskap det är automatiskt utan bilden?
Poängen är väl att vi ska minnas faktan

tack på förhand
Cecilia
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by Florian »

Det är väl exakt det vi inte vill. Om du inte använder dina visualiserade bilder, hur skiljer sig då din inlärning från den "ordinarie" utantill-inlärningen? Målet bör vara långtidslagring, och då behöver vi visualisera bildkopplingen när vi återkallar faktan. :)

*Poängen är att vi ska minnas faktan: ja. Men poängen är också att vi vill minnas den om några veckor/månader. Och då behöver vi bildkopplingen. :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by Mattias »

Nja, skulle jag säga. Poängen är att minnas den ursprungliga faktan. När kunskapen blivit reflexmässig behövs inte längre bilderna. Särskilt när det är relativt alldaglig information (som städer och landskap) som vi stöter på titt som tätt och därför hålls vid liv (fixeras).

När det är info som vi inte stöter på i vardagen i stor kvantitet och vi vill vara säkra på att bevara den under en lång tid behöver vi ha kvar bilderna.

Mvh,
Mattias
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by DrWho »

hej, och tack för era svar.
Det jag gör när jag återkallar landskapen är jag ser visa delar av bilderna,
inte lika detaljerat - jag kan däremot visualisera de så detaljerat jag vill
men behöver det inte för att komma ihåg namnet - de flyter ändå.

Jag är inte säker på att jag fick rätsida på era svar då de motsäger varandra
i vissa bitar - men ska jag visualisera bilderna till punkt och pricka för långtids-
memorering?

(Har tänkt memorera alla livsvikta vitaminer, mineraler och spårämen samt deras sidoeffekter så jag måste veta hur jag ska lagra det i långtidsminnet)

Tack på förhand!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by Mattias »

Du behöver bara visualiserade till den grad att du kan komma ihåg originalinformationen. Räcker det att bilderna bara flashar förbi ditt inre i någon tiondels sekund så är det jättebra. Det är en naturlig del av långtidslagring (vilket börjar studeras från lektion 13) att den mentala repetitionen blir snabbare och snabbare ju bättre kopplingarna fixeras.

Mvh,
Mattias
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by DrWho »

Tack!
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Blekinge Dalsland Hälsingland

Post by Larsgr »

Det här beror nog lite på hur man vill komma ihåg det man lärt sig...

Som ett exempel har jag gjort en liten minidatabas med figurkoder för grekiska alfabetet. Efter repitition sitter de, med små och stora symboler,
men jag tror knappast att jag kommer att använda alla så ofta att de hålls vid liv spontant.
Genom att med jämna mellanrum repetera mina bilder kan jag hålla reda på både ordning och symboler felfritt. Utan stödbilder finns ingen sekvensinformation så tappar man bort en enhet är den borta.
Post Reply