Att lära sig ytterligare 1000 figurkoder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Skerved
Posts: 11
Joined: Fri 23 Mar 2012, 01:07

Att lära sig ytterligare 1000 figurkoder

Post by Skerved »

Det börjar närma sig att jag lärt mig de 100 figurkoderna för tvåsiffriga tal. Jag vet att man inte behöver fler figurkoder för siffror för att klara kursen, men jag kan inte låta bli att fundera på dem. De är faktiskt rätt roliga att läsa igenom då man hittar saker som "Nyplockad cannabis" och "Cyanfärgad bajspåse". Det känns dock som en överväldigande uppgift att lära sig alla 1000 och jag undrar hur lång tid det tar... Jag skulle kunna tänka mig att det är görbart att lära sig kanske 25 st i veckan. I denna takten skulle det ta 40 veckor att lära sig alla. Det är nästan 9 månader. Hur lång tid tar det egentligen? Hur många figurkoder har man plats för och hur många är det praktiskt att underhålla? Jag tänker mig att man vill lära in figurkoder för andra saker också. Är det någon här som lärt sig alla 1000 och hur lång tid tog det?

Jag provade att söka, men hittade inget om detta. Lite svårt dock att söka efter ämnen om figurkoder då det ordet är för vanligt att söka på. :)
melkorman
Posts: 19
Joined: Sun 18 Mar 2012, 17:57

Re: Att lära sig ytterligare 1000 figurkoder

Post by melkorman »

Jag är också nyfiken på den frågan. Har själv inte kommit till mer än 30, men tycker likväl att det är ganska svårt att få dem att fästa. Lyckas väl inte riktigt med tekniken misstänker jag. Så 1000 känns som väääldigt många.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Att lära sig ytterligare 1000 figurkoder

Post by Mattias »

Hej boys,

Det absolut bästa sättet att lära sig dem är att ha dem bredvid sig när man memorerar riktigt info (vid återkallningen behövs inga papper eftersom man kodar av med den alfanumeriska koden) när man har gått färdigt kursen. Då lär man sig automatiskt figurkoderna vid den mentala repetitionen. På detta sätt kommer man lära sig fler allt eftersom utan att lägga någon extra tid på det och dessutom spara kopplingar eftersom man använder dem direkt. Men innan man är färdig med kursen är det bättre att lägga krutet på lektionerna.

Med det sagt så följer jag inte mitt eget råd på den fronten :) Eftersom jag vill tävla med de tresiffriga figurkoderna så håller jag på att nöta in dem allihop direkt. Har ungefär hälften på reflex nu. Svårt att avgöra hur lång tid det tar eftersom jag har kommit dit jag är nu delvis genom ett par tidigare avstannade försök. Men nu jävlar ska de sitta som berget till sommaren. Det är mitt mål ;)

Ha det!
/M
Post Reply