Börja med ryska innan man kommit till språkmodulen?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
jma
Posts: 3
Joined: Sat 02 Jun 2012, 10:52

Börja med ryska innan man kommit till språkmodulen?

Post by jma »

Hej hej,

Jag är sugen på att lära mig ryska och det är delvis därför jag hoppade på kursen. Har tidigare funderat över en lämplig strategi för inlärning och kommit fram till att följande skulle underlätta oerhört:

1. Skaffa ett startordförråd om minst 100 ord, dessa väljs lämpligtvis som dom 1000 vanligaste orden i normal ryska

2. Lära in så många verb med böjningar som möjligt utantill, som jag fattat det är verben med alla kasus en av dom svåraste sakerna med ryskan och utantillinlärning är enda sättet för att kunna tala flytande

Jag har haft svårt med utantillinlärning tidigare och det är här mindacademy kommer in i bilden. Språk har alltid varit en av mina svagare sidor och ändå kan jag inte släppa tanken på att lära mig ryska:)

Nu till frågan, vad skulle kunna vara en bra start på mina ryskastudier om jag vill börja redan nu? Jag befinner mig på lektion 2 och vill inte göra onödigt arbete eller plugga på fel sätt så att jag motarbetar metoderna i språkmodulen.
jma
Posts: 3
Joined: Sat 02 Jun 2012, 10:52

Re: Börja med ryska innan man kommit till språkmodulen?

Post by jma »

"startordförråd om minst 1000 ord" skall det vara...
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Börja med ryska innan man kommit till språkmodulen?

Post by Mattias »

Hejsan!

Varmt välkommen till Mind Academy ska du vara!

Jag förstår att du är sugen. Men att börja med ryskan nu med GMS-metoderna skulle vara slöseri med tid. Du behöver jobba upp en grundförmåga först för att få igång bl a din visualiseringsförmåga och memoreringsförmåga. Utan dessa grundskills är det en omöjlighet, även om du skulle använda "rätt" tekniker.

Det är lite som att fråga pianoläraren hur man spelar Bach efter två pianolektioner när man inte hunnit lära in de grundläggande skalorna än, så de sitter i fingrarna.

Så fokusera maximalt på lektionerna nu. Så kan du köra igång med ryskan efter 24 lektioner. Det är det absolut mest effektiva.

Kör hårt! Det finns inga genvägar ;)
/Mattias
Post Reply