Sveriges regenter hur memorera?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Nifti Golebb
Posts: 3
Joined: Fri 06 Apr 2012, 22:39

Sveriges regenter hur memorera?

Post by Nifti Golebb »

Hej
Efter att jag läst boken vägen till mästarminne försökte jag mig på att lära mig Sveriges regenter från nu till ca år 1000.
Jag hittade på acossiationsbaser som jag kopplade samman med Ryska dockmetoden. På varje acssosiationsbas placerade jag alltid 5 kungar/regenter och årtalen när de började och slutade regera. T.ex. Moraklocka (acssosiationsbas) Taket på klockan en Gammal träskida (Gustav Vasa) på träskidans spetts en tablett (23) i bindningen en puma (60) 1523-1560.
Efter att jag nu kommit till lektion 23 är börjar jag fundera på om detta var det bästa sättet att hålla reda på historien. Jag hade tänkt att jag senare skulle kunna komplettera med lite information och händelser vid varje regent.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Sveriges regenter hur memorera?

Post by Mattias »

Hej Nifti!

Härligt att höra hur du provar dig fram, det är precis så man lär sig! Jag tycker det är en bra kombination av tekniker du har valt. Då kommer du relativt snart efter den första tidens mentala repetition lära dig vilka århundraden du hittar på vilka associationsbaser så kommer du snabbt att få fram den info du behöver för stunden.

Mitt tips är dock att bara memorera när varje regent BÖRJAR regera, eftersom det alltid börjar en ny när tidigare slutar, och det är inga problem att titta fram och tillbaka i kopplingarna efter denna info, tvärt om blir det mer levande att du direkt ser vem som tagit över makten när du är ute efter när någon avsattes/dog.

Vill också poängtera att många ofta frågar efter "rätt" eller den "bästa" tekniken att använda för att memorera någon information. Det går egentligen inte att säga. Det finns alltid flera sätt som fungerar bra. Det viktiga är hur tränad förmåga man har gällande kopplingsskapandet och återkallandet (den mentala repetitionen). Sedan kan olika personer föredra olika strukturer att memorera i. Precis som att olika personer formulerar sig på olika sätt när de pratar, även om de lägger fram samma information. Sen kan det också vara bra att bra att ha lite variation i de strukturer man använder.

Fint! :)
/Mattias
Post Reply