Tid för visualisering 2 sekunder...?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Nigolof
Posts: 2
Joined: Sun 29 Jul 2012, 09:22

Tid för visualisering 2 sekunder...?

Post by Nigolof »

Hej alla!
Jag ska nu kasta mig in i GMS-världen och som den ambitiösa elev jag är :roll: , har jag läst alla instruktioner samt hela, den något torftiga, boken "Handbok i GSM-metoden" .
När jag kommer till första uppgiften i lektion 1 (kedjemetoden) så uppstår dock en konflikt. Uppgiften är att komma ihåg 25 ord varav det första är "telefon". Enligt artikeln som föregår övningen så är det väldigt viktigt att visualiseringen av en bild tar 2 sek och kopplingen mellan två bilder tar 6 sek. Samtidigt säger handboken (och även artikeln) att det är mycket viktigt att bilden är stor, i färg, 3-dimensionell och detaljerad. Jag kan lugnt säga att det tar betydligt längre tid än 2 sekunder för mig att skapa en stor detaljerad bild när jag läser "telefon" första gången.
Så; vilket är viktigast? Att skapa en detaljerad bild eller att det tar 2 sekunder? Kanske har jag missuppfattat instruktionerna eller så handlar det om att träna upp förmågan att visualisera så att jag senare i utbildningen faktiskt kan skapa mig en bild på 2 sekunder.
Jag kan tillägga att jag utan problem kan repetera hela kedjan av ord (saker) men då har jag sett till att jag haft en tydlig bild av varje objekt och kanske lagt 10-15 sekunder på varje enskild bild. Sammankopplingen sker dock utan problem på max 6 sekunder.
Jag vill bara göra rätt från början för att slippa problem längre fram...

Göran
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Tid för visualisering 2 sekunder...?

Post by Mattias »

Hej och välkommen Göran!

Yes, håller med dig om att manualen är torftig. Min bok är mycket bättre att ha som sido-lektyr ;)

Prioritera hastigheten och försök visualisera så tydligt som möjligt inom den tidsramen. Hellre att du sedan har ett antal missade kopplingar i återkallningen, än att memoreringen drar ut på tiden.

Om du vill ha mer tid att träna upp tydligheten i visualiseringen så är de mentala teknikövningarna perfekta för det.
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

Stort lycka till! :)
/Mattias
Nigolof
Posts: 2
Joined: Sun 29 Jul 2012, 09:22

Re: Tid för visualisering 2 sekunder...?

Post by Nigolof »

Tack Mattias! Då kör vi...! :D
mark_in_the_park
Posts: 5
Joined: Wed 25 Jul 2012, 13:43

Re: Tid för visualisering 2 sekunder...?

Post by mark_in_the_park »

Ok, vänta ett tag. Vad blir den totala tiden? Jag memorerar listorna med en timer och den har jag ställt på 6 sekunder. Under de 6 sekunderna så visualiserar jag tex telefon/bokhylla plus sedan dessa tillsammans sedan bokhylla/bok osv.

När jag läser här låter det som om den totala tiden är 10 sekunder?

2 sek(första bilden/ordet)+2 sek(andra bilden/ordet)+6 sek(båda tillsammans)= 10 sekunder

Är detta rätt? Jag har gjort hela det ovanstående stegen på 6 sekunder.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Tid för visualisering 2 sekunder...?

Post by Mattias »

Ska man vara petig så är det 6 sekunder totalt, men häng inte upp er på någon sekund hit eller dit. Ju snabbare desto bättre. Efter ett tag brukar man också kunna släppa stegen att visulisera objekten enskilt först och gå direkt på kopplingen.

Ä ba å kör! :)
/M
Post Reply