Johan.L Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

Besökare

Idag har några vänner kommit. Jag får ingen tid till att göra några lektioner under två - tre dagar beroende på vad de känner för och jag vill inte göra dem sent på kvällen. Men under tiden kommer jag leta efter nya bilder till Cicero listan så att man har 100 st. Morgon och kväll kommer jag sätta mig ner och träna med kortleken och rabbla upp länen och städerna.

Kommer förmodligen göra lite till men det tar jag när man hinner.
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

Lektion 7

Kunde inte komma in på forumet igår.

Övning 1-9
Inga problem.

Övning 10
Gjorde detta idag och kommer försöka göra det en gång om dagen på morgonen eller kvällen.

Hade bra flyt under hela övningen.
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

lektion 8

Övning 1-6
Upplevde dessa övningar roande. Var mycket lätt att koppla samman allt.

Övning 7-10
Inga problem.

Fanns bra information att läsa. När jag hade läst allt och skulle börja koppla så kom jag på mig själv att röra mina fötter. Det kan ha varit anledningen till att jag hade lite svårt ibland. Jag tog bort störnings momenten, testade och nu gick det mycket bättre. Märkte även andra småsaker som var roande.

Mycket nöjd med lektionen! :D
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

Lektion 9

Glömde nästan bort att skriva här...

Övning 1-6
Inga direkta problem genom hela lektionen. Missade en bild på övningarna ett, två och tre men det var vid bilderna jag tappade koncentrationen utav händelser runt omkring mig. En grävmaskin körde förbi min dörr ( har alltid dörren öppen ) och en unge som kommer in och skriker. :?

Men det är kul att se skillnad på mängden man kan memorera genom de olika metoderna.

Nöjd. :D
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

Nu ska jag på semester.

Kommer vara borta i en vecka +/- och har inget Internet där jag kommer bo.

Jag ska ta med mig kortlekarna och även lära mig figurkoderna för alfabetet. När jag har tid så kommer jag att göra alla grund metoderna genom att använda 50 slumpade figurkoder. Admin gav mig även rådet att samla på mig några Cicero bilder så det kommer jag att göra.

Läses :D
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

Lektion 10

Då är man hemma från en lång och härlig semester. Det tog längre tid än vad jag hade planerat utav olika anledningar. Men nu har jag fler stöd bilder från de hus jag har varit i och jag har använt kortlekarna varje morgon och kväll. Det ända jag är lite missnöjd över är att det inte blev så mycket träning på minnes tekniker... blev bara varannan dag som bäst. Använde dock Returmetoden på lite information om vår anatomi.

Nu ska jag i alla fall dra igång med lektionerna igen.

Övning 1-3
Inga problem

Övning 4
Det tog mig ca 15 min att bli klar. Hade problemet med att jag tänker för mycket på vilken stöd bild jag ska ta i stället för att bara ta det första man tänker på. Men jag missade bara ett ord när jag skrev ner dem första gången.

Övning 5
Inga problem. Hade bara för mig att kedjemetoden inte var det bästa för långvarig memorering.

Är väldigt nöjd över hur det gick :)
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

lektion 11

Övning 1-3 / 5-6
Inga problem

Övning 4
Jag missade 18 ord. Det värsta var att jag kom ihåg alla kopplingar men kunde bara inte finna orden. Var även lite svårt för mig att hitta bilder som passade till vissa utav orden eftersom de jag har i huvudet inte lämpade sig för att koppla.

:|
johan91
Posts: 17
Joined: Sun 01 Jul 2012, 19:08

Re: Johan.L Journal

Post by johan91 »

lektion 12

Delade upp lektionen på tre dagar eftersom jag ville testa en sak.

Övning 1-4
Inga problem.

Övning 5
Första dagen gick det inte så bra. Jag skyndade mig igenom övningen för att hålla den tid som är angiven.
Sista dagen gjorde jag det som vanligt och allt satt. Hade ändrat om med egna ord så att det inte skulle vara samma. Det tog mig ungefär dubbla tiden men jag höll mig inom 4-6 sec gällande kopplingarna.

Övning 6
Ska testa det imorgon.

Skönt att vara klar med första grund delen:1-12 :)
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Johan.L Journal

Post by Florian »

Vad exakt var det du ville testa? :)
Post Reply