Hans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
flurres

Hans journal

Post by flurres »

Hej, efter 27 lektioner börjar jag skriva journaler. bättre sent än aldrig säg det =)
Jag kom av mig lite på språkmodulen. Istället för att gör kursen på ryska så valde jag Koreanska! Av den anledningen att jag har en del koreanska kompisar som bor i Seoul. Det koreanska alfabetet (han-geul) var inga svårigheter att lära sig. Jag kom av mig när jag skulle lära mig 50 ord på koreanska. Var inte helt säker på om jag hade lyckats översätta till rätt ord. Efter att ha googlat ett tag hittade jag pålitliga sidor som översätter bra och även en sida som man kan lyssna på rätt uttal. länk nedan.

http://www.dicts.info/ud.php?11=korean&12=swedish
http://sv.forvo.com/languages-pronunciations/ko/

Om någon skulle vara intresserad av att göra språkmodulen på ett annat språk en ryska så kan jag rekommendera att kolla in de båda sidorna. Skulle oxå någon vara intresserad av att göra språkmodulen på koreanska så kan lag ladda upp en excel-fil som visar figurkoder på han-geul, gjorda av mig så dom är inte helt perfekta haha. i excel filen finns oxå de 50 första orden översatt till koreanska. Iaf de jag kunde hitta.

Igår natt kom jag igång igen =) lärde mig en del av orden och lyckades framkalla de rätt. så nu har jag motivation till att fortsätta =)

Efter 27 lektioner förväntade jag mig att ha bättre föreställningsförmåga. Jag gjorde ganska stora framsteg ett tag. Men efter någon dags uppehåll så försämrades den väldigt mycket. nu känns det svårt att träna upp den igen. Jag antar att det är tålamod som gäller =) Är det någon annan som har haft ungefär samma problem?

för att inte komma av igen så har jag satt upp mål för mig själv. Fram tills söndag ska jag kunna alla 52 figurkoder till att memorera en kortlek. samt ha gjort lektion 33 och utökat antal stödbilder till 300 st!

Btw, det är väldigt inspererande att läsa alla andras journaler! =) fortsätt skriv och lycka till!
Florian

Re: Hans journal

Post by Florian »

Men efter någon dags uppehåll så försämrades den väldigt mycket. nu känns det svårt att träna upp den igen.
Det där känns bekant, fast jag har haft flertalet uppehåll på några månader vardera. Tycker framför allt att det är den mentala biten som blir jobbig när man haft uppehåll. Det är så mycket jobbigare och frustrerande att jobba mot något som man vet att man en gång haft, än att bibehålla en förmåga. På vägen tillbaka ställde jag mig allt för ofta frågan "varför gör jag detta egentligen? Jag kommer ju aldrig att bli så bra som jag var förut". Jag avbröt ett antal försök att återuppta minnesträningen efter en eller två veckor, och jag vet hur hopplöst det kan kännas ibland. Men det gäller att fortsätta jobba och att inte ge upp. Att få ett bra minne är en lång och tidskrävande process, och det viktigaste är att man inte ger upp. :)

för att inte komma av igen så har jag satt upp mål för mig själv. Fram tills söndag ska jag kunna alla 52 figurkoder till att memorera en kortlek. samt ha gjort lektion 33 och utökat antal stödbilder till 300 st!
Du är ambitiös - sånt gillar vi! Lycka till och fortsätt skriva i journalen så att vi får se när du klarar ditt mål! :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Bra Hans, kul att läsa om koreanskan! :)
Efter 27 lektioner förväntade jag mig att ha bättre föreställningsförmåga. Jag gjorde ganska stora framsteg ett tag. Men efter någon dags uppehåll så försämrades den väldigt mycket.
Det här med visualiseringsförmåga är lite problematiskt att prata om. Hur mycket bättre hade du förväntat dig att visualiseringsförmågan skulle vara? Hur skulle du kunna verifiera att du uppnått det? Det går inte att mäta, förutom på ett enda sätt: Kan du skapa kopplingar och återkalla dem? Det är allt vi behöver kunna. Att bara visualisera i största allmähet har inget egenvärde. Dessutom är det väldigt lätt att lura sig själv att man ser sämre bilder eftersom man inte har någon referens, mer en ett svagt minne av hur man har för sig att det var.

Eftersom denna förmåga till 100% sitter i huvudet så är det lätt att en tillfällig släng av dåligt självförtroende påverkar en för mycket. Därför måste man bortse från diffusa känslor och förlita sig på mätbara resultat - kopplingar. Med MM är detta väldigt enkelt att mäta. Men om man gör det, så kan man ändå inte dra några slutsatser av om man skulle ha blivit sämre efter en dags vila. Dagsformen går alltid upp och ner, man måste se det under ett längre perspektiv än så.

Alltså, eftersom 100% av detta sitter i hjärnan är det mycket mer användbart att, om något, smittat av lite extra gott självförtroende :) Det kan även sätta fart på de konkreta resultaten. Min egen (och många andras) erfarenheter är att det går väldigt fort att komma tillbaka dit man var, även efter långa uppehåll. Det är därför jag nästan aldrig rekommenderar någon att börja om med lektionerna från början, utan fortsätta där man var.

Florian: Hur lång tid tog det för dig att komma tillbaks nu och lyckas med kortleken i MM på 2 sekunder per kort? Har du någonsin klarat det tidigare? Det är ju mycket svårare i MM, jämfört med att återkalla som vi gör på tävling. Av vad jag ser resultatmässigt så är du egentligen redan tillbaka med råge, du har bara inte riktigt förstått det själv än ;)

I grund och botten så drar vi ofta på för stora växlar känslomässigt i tillfälliga upp och nergångar i denna träning (och i mycket annat). Tänk er en idrottsman som en dag känner sig lite svag på gymmet. Sånt händer, men det betyder ingenting. Han lägger inte om träningen för det. Långtgående mätbara resultat är det enda pålitliga. Det är omöjligt att "känna efter" på ett objektivt sätt när man själv är mitt uppe i processen.

Ok, det blev alldeles för långt det här, men det är viktigt.

Allt gott! :)
/Mattias
Florian

Post by Florian »

@Mattias: Tre veckor på ett ungefär. Har aldrig kört MM med kort tidigare så har inget att jämföra med där, men med kortleken i handen hade jag stabila resultat på 70 sek så det är en bit kvar tills jag är i min gamla form.
Mattias wrote:eftersom 100% av detta sitter i hjärnan
så sant, så sant. :)
flurres

Post by flurres »

Tack Florian och Mattias för bra svar, det uppskattar jag =)

Figurkoderna för kort sitter snart bra! Det går oxå bra att memorera koreanska ord. Det som tar längst tid är att översätta dem haha. Jag märkte det att även fast jag får fram en ganska otydlig visualisering när jag gör kopplingar så framkallar jag dem korrekt! Visualiseringen har oxå blivit lite bättre på sistone. Har dock kommit av mig med MM. Borde köra igång ikväll!
Det känns lite överambitiöst av mig att ha utökat till 300 stödbilder tills på söndag. Jag borde kunna fixa hälften iaf!

Jag måste oxå bli bättre på det koreanska alfabetet om jag ska klara av det kommande lektionerna. Bara för mig att träna på helt enkelt! =)
flurres

Post by flurres »

Efter ett långt uppehåll med minnes-träningen har jag äntligen kommit igång igen!
Gjorde nyss lektion 38. Det gick mycket bättre än förväntat. Att memorera texter är väldigt intressant och roligt.
Jag ska oxå börja med MM snarast! =)
flurres

Post by flurres »

Det blev en höst/vinter med många händelser, på grund av detta tog jag ett långt uppehåll i minde academy.
Jag hoppas nu kunna fortsätta med utbildningen =)

De senaste dagarna har jag övat MM. sist hade ställde jag in på 35 siffror på 3 sek. Jag hade ungefär 12 rätt.
innan jag la ner körde jag med 95 siffror på 2 sek och hade ungefär 30 rätt om jag minns rätt. Hur mycket kör ni på? vill gärna jämföra med andra.
En fråga om någon vill besvara.
När ni kör MM, memorerar ni tex 50 ord i ett rum med cicero metoden? Har jag rätt om den heter "fri association"?
Jag har svårt att utveckla den. Antar att det kräver sin träning och tid =)

Hur som helst så ska jag försöka ta mig igenom en lektion i morgon! Lektion 36!

Jag ska börja med att sträva efter att få tillbaks det minne jag en gång hade ;)
flurres

Post by flurres »

Idag läste jag igenom introduktionen till textmemoreringen.
Det gick bra. känns som att jag fortfarande håller koll på läget även fast det var ett bra tag sen jag senast gjorde en lektion.
Utökade även förrådet med cicerobilder. ska fortsätta så att jag kan köra MM med +100 siffror.
Nästa lektion gör jag antingen senare ikväll eller i morgon kväll. Jag ska satsa på att göra minst 5 st i veckan samt MM minst en gång om dagen!
Känns grymt skönt att vara igång igen!
flurres

Post by flurres »

Gjorde lektion 37 idag. gick väldigt fint! lyckades med en nästan intill felfri och snabb återkallning av memoreringen!
Ska köra mer MM samt fortsätta utöka cicero-bilder. nästa lektion blir så fort jag har tid, förhoppningsvis i morgon!
flurres

Post by flurres »

Jag har under det senaste dagarna övat MM och gjort andra mentala övningar. Jag känner av att min förmånga att visualisera har blivit förbättrad! Jag har oxå påbörjat att lära mig alla figurkoderna för spelkort. det borde gå snabbt eftersom att jag en gång kunde alla 52. kanske att jag i morgon eller på torsdag ger mig på lektion 39.
Måste bli bättre på att snabbt kunna bläddra igenom mina nya cicero-bilder!! graah!
Post Reply