Rodolfos journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Rodolfo

Rodolfos journal

Post by Rodolfo »

Lektion 3
Blandar ihop Kedjemetoden och ryskadockmetoden. Har även konflikter med bilder. Det kan ta lång tid att få fram en bild och när jag väl håller på att koppla ihop den så vill jag byt ut den mot någon annan "bättre" bild. Stöter även på patrul med abstrakta ord och siffror. Har gått vidare från några lektioner trots att jag inte klarat övningen 100%.
Har fått några visdomsord av Mattias. Börjar om med Lektion 1 och bestämmer mig för att gör om alla övningarna till de sitter 100 procent innan jag går vidare.
Måste klara detta så att jag kan ta vara på mina kunskaper när jag skall börja plugga till hösten.
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Rodolfos journal

Post by Mattias »

Hej Rodolfo!

Mitt råd är att du bör gå vidare och inte köra om lektionerna. Du kommer garanterat att få all träning du behöver ändå. Hojta till om det är något mer.

Lycka till! :)
/Mattias
Rodolfo

Post by Rodolfo »

OK Mattias. Tack för ditt förtroende. Fortsätter där jag slutade sist. Tack :D
Rodolfo

Post by Rodolfo »

Lektion 4.
Inser att jag är ovanligt trög i jämförelse med de andra studenterna. Varje övning tar långt över 20 minuter. Detta trots att jag försöker pressa mig. Måste erkänna att jag har varit ovanligt trött när jag har gjort lektionerna. :idea: Ska börja prioritera sömnen för att se om detta kommer att påverka resultaten. Sover ca 6 timmar varje kväll.

Övning 4
Här hade jag svårt (igen) med kodning med konsonans. Bilderna är hyfsat lätt men att komma ihåg rätt stavning var mycket svårare.

Övning 5
Den del ord var svåra att skapa associationer. Tog en del tid att hitta ord som började med de tre bokstäverna.

Övning 7
Trodde att mina Cicero bilder var självklara med hade en del fel. Hakade upp mig även på att jag inte kunde figurkoderna. Skall lägga tid på dem varje dag tills de sitter som rinnande vatten. Det får ta den till det tar bara jag klara de första 24 lektionerna innan plugget börjar. :D

Jag kämpar på.

/Rodolfo
Rodolfo

Post by Rodolfo »

Jag har tyckt att det har gått trögt för mig. Övningarna var svåra och jag var långsam. Krånglade till det i onödan. Bestämde mig för att göra ett kort avbrott och läsa om Vägen till mästarminnet, gå igenom Superminnets hemligheter och Minnets ABC (av Idriz Zogaj). Det var många "Aha!" upplevelser. Förstår bättre syfte med övningarna och hur de skall göras. Insåg också vikten av att memorera in alla siffror, veckodagar, månader och alfabetet. Något jag har ägnat mig åt då jag inte har haft möjlighet/prioriterat att sätta av 2 timmar för att göra övningarna. Har memorerat det mesta (00-99, veckodagar, månader och alfabet) och tränar nu på att öka upp tempot. Viktigt för mig är att inte gå vidare för än jag ser bilden. 1 bild per sec är första delmålet. Ser fram emot att komma vidare med kursen.

Jag rekommenderar varmt att man läser om böckerna efter man har gjort en del övningar. Det är som att man får en djupare förståelse för övningarna och inlärningen andra gången man läser dem. :D

/Rodolfo
cleppa

Post by cleppa »

Verkar som vi får kämpa lika hårt... Men bara kämpa på. det sägsatt det blir betydligt lättare efer lektion 12.
Post Reply