ThinkingMind Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

ThinkingMind Journal

Post by ThinkingMind »

I lektion 2 jag bara hunnit med övning 1 och 2, blev tredje gången gillt på båda. 1,5 timme tog dessa två uppgifter :(. Problemet är inte visualisering av objekten utan snarare att återkalla. Får kanske skylla på att mina tankar vandrar iväg åt alla håll (tänker väldigt snabbt och yvigt i allmänhet). Hursomhelst känns det lite skrattretande då jag faktiskt har suttit med boken: "vägen till mästarminne" sen i slutet av Januari.

F*n nu är jag bra hård mot mig själv!
Funderar på att börja göra någon av de mentala teknikövningarna så att hjärnan är mer koncentrerad för lektionerna.
Viljan finns, även om det tar på krafterna att det tar så lång tid för mig att göra lektionerna.
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Re: ThinkingMind Journal

Post by ThinkingMind »

Efter lite funderingar... och lite tips från Mattias, har jag kommit fram att jag måste göra övningarna fort. Min hjärna verkar gilla pressen eftersom det där då det fastnar mest. När jag segar och tar lång tid på mig så blir allt en seg sörja som bara blir jobbigt och frustrerande.

Min hjärna ger hela tiden bevis på att den behöver snabba intryck och press för att inte ledsna. Jag har lite svårt att acceptera det även om jag vet att det är en del av mig. Som jag skrev nedan har jag snabba och yviga tankar, på gott och ont, men jag mår som bäst när det går fort och får variation.

Tänkte skriva varför jag vill ge mig ett mästarminne:

# Först och främst är det för att stilla min otroliga nyfikenhet, och att få ta in kunskap på ett sätt som gör att jag kommer ihåg utan att behöva traggla eller vara rädd för att glömma det jag har lärt in. Jag mår bra när jag får lära mig saker.

# Att förbättra min livskvalitet. Har fått känna på många år av dåligt mående och ingenting hittills har hjälpt. Men jag ser en potential i minnesträningen, som får min hjärna att rikta sin uppmärksamhet mot annat än mig själv (det är svårt att förklara detta). Hursomhelst så har jag blivit gladare och fått mer energi sen jag började, i januari med boken, och nu förra veckan med denna distanskurs :).

Ikväll ska jag börja på lektion 3, och är taggad inför den! Först ska jag njuta av dagen :)
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ThinkingMind Journal

Post by Mattias »

Hej!

Mycket bra observationer om hastigheten!

Stort lycka till! :)
/Mattias
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Re: ThinkingMind Journal

Post by ThinkingMind »

Morr! Sitter just nu med lektion 3. Teknik för att koda konsonans är en riktig mardröm, blir bara tok! Orden vill inte fastna, utan blir ingenting. Riktlinjen på två timmar är alldeles för lite för alla uppgifter i denna lektion.

Nu orkar jag inte mer, får fortsätta imorgon när jag är pigg och har mer tid! Nu blir det fika och sova.
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Re: ThinkingMind Journal

Post by ThinkingMind »

:(
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Re: ThinkingMind Journal

Post by ThinkingMind »

okej! Jag har nu gjort om från lektion 1 till 5, för att tro att det skulle bli någon skillnad. Jag vet att jag inte har gjort så många lektionen, men jag har svårt att visualisera bilder stort, i färg, tredimensionellt och detaljerat, samtidigt. Ska jag testa att ta bort stort? Eftersom det verkar vara svårast för mig. Förresten hur ska jag kunna mäta vad som är stort. Har försökt att hålla händerna framför mig som om jag höll i en stor badboll. Men det hjälper föga.

Hur har ni andra gjort för att fixa det? Har ni haft det lätt från början att visualisera eller tog det lång tid för er? Hur gjorde ni för att göra det lättare för er? Hur tänkte ni? För jag får sitta lång tid med varje övning och kämpa för att klara av dem, får till och med tryck över bröstet över frustration. Att memorera 30 stycken figurkoder på cicero-bilder tog 1 timme för mig...

!Jag är desperat om att få hjälp och tips! För min frustration över att inte kunna få in bilderna i visualiseringsförmågan är stor!
mf87
Posts: 1
Joined: Mon 27 Aug 2012, 19:22

Re: ThinkingMind Journal

Post by mf87 »

Jag har själv svårt att visualisera, dock är jag på tredje lektionen. För mig är det mycket prestationsångest, jag gillar verkligen inte att inte kunna återkalla alla efter en memorering, så jag tror det låser sig redan där. Idag på tredje lektionen kändes det ännu svårare än innan att visualisera trots att jag har jobbat med de mentala teknikövningar innan. Jag gör mitt bästa med att följa de fyra kriterierna men storleken och tydligheten är svårast för mig. Jag märker till exempel att jag har problem med djur och farkoster som bilar och flygplan och helikoptrar etc sånt med mycket detaljer. De är svåra att se stora också för att det lätt blir suddigt och otydligt för mig. Vore kul att höras andras tankar, om det blir lättare med visualiseringen, att det ger sig med tiden så länge man fortsätter att pressa ner tiden?
ThinkingMind
Posts: 8
Joined: Wed 26 Jun 2013, 13:53

Re: ThinkingMind Journal

Post by ThinkingMind »

Hur länge brukar du sitta vid varje lektion? Jag har varit uppe mot 3-4 timmar.
Känner igen det där med prestationsångest och troligen gör tankarna att det sabbar stort. Sen hur vet jag att jag gör rätt, hur gör man rätt? Vad är rätt? Tänk om jag gör fel och måste göra om allt? Kan alla lära sig detta?
Har också testat att göra de mentala teknikövningarna innan, i början går det bra, men sen kommer frustrationen efter typ 4 kopplingar. Vill ju inte sitta med ångest och memorera, det ska väl vara roligt kan jag tycka.
Visst, har också problem med bilder med mycket detaljer, dessutom vill jag gå in i bilderna och kontrollera detaljerna. Sen beror det på hur väl ska man kunna se dessa bilder? Nästan lika tydligt som om de vore framför mig? Ehh...
Jag hoppas att din mening stämmer att det ger sig med tiden, alltså att visualiseringen släpper och inte blir något man behöver tänka på utan mer en process som sköter sig själv.

Testade däremot att ladda ner en intervall app till min android, skrev upp 20 ord som jag tog via programmet: svenska akademins ordlista, och så satt jag den intervalleran på 6 sek per ord. Kollade igenom och reparerade. Så sammanlagt med reparationer, på 12 mins kopplande så kunde jag dem utantill, utan att göra så mycket tänka. Vet inte hur jag lyckades med det men jag gjorde det :shock:

Exempel:
abborre, hortonom (hjort), input (spjut), kraftutveckling, kraftverk, luftpistol, marktjänst (leksaksspade), palmvin (flaska med palmblad), skyddsnät, strömuttag, tv-sändning, utvecklingstrend, övningskörning, kycklingvinge, kylfläns, humus, hundbett, grissel, chock (elektriska stolen).

Du kan ju testa det i alla fall, andra ord såklart. Sen är det bara att paddla på tills du har gjort alla kopplingar med 6 sek för varje, kolla igenom med högst 6 sek per ord och sen reparera felen. Jag vet inte om det är lösningen, men för mig blev det lite roligare, eftersom jag har en tendens att koppla i evigheter.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: ThinkingMind Journal

Post by Mattias »

Hej hej!
Sen hur vet jag att jag gör rätt, hur gör man rätt? Vad är rätt? Tänk om jag gör fel och måste göra om allt? Kan alla lära sig detta?
Har också testat att göra de mentala teknikövningarna innan, i början går det bra, men sen kommer frustrationen efter typ 4 kopplingar. Vill ju inte sitta med ångest och memorera, det ska väl vara roligt kan jag tycka.
Visst, har också problem med bilder med mycket detaljer, dessutom vill jag gå in i bilderna och kontrollera detaljerna. Sen beror det på hur väl ska man kunna se dessa bilder? Nästan lika tydligt som om de vore framför mig? Ehh...
Man vet att man gjort rätt när man har tagit sig igenom en övning och efter ett antal repareringar lyckats återkalla alla element. Det viktiga är att inte sitta och tveka med rädsla för att inte minnas kopplingarna. Det ingår att man måste missa en massa kopplingar i början för att lära sig. Precis som en nybörjare på basket kommer att missa korgen en massa gånger när han tränar skott. Man får inte hänga upp sig på att man måste göra mål varje gång för att det ska bli roligt. Man behöver se det lite mer långsiktigt och fira för varje avklarad lektion, då man tydligt kommit ett steg närmare målet.

Det är omöjligt att man ska kunna visualisera bilder lika tydigt som att objekten fanns på riktigt och man såg dem med ögonen. Det är omöjligt, men det är heller inte nödvändigt alls! Det enda sättet att mäta hur bra visualiseringen är, är om man kan återkalla kopplingarna, det är allt som behövs! Det behöver inte vara tydligare än så. Strunta i bildernas alla detaljer. Det enda man kan göra är att försöka se dem så tydligt MAN KAN, UNDER DE SEKUNDER man försöker visualisera bilden. Det räcker. Man kan inte gör mer och ska inte heller göra mer.

Stort lycka till! :)
/Mattias
Post Reply