Villes journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Villes journal

Post by DrWho »

Imponerande att du har memorerat kortleken redan nu!
Jag gjorde inte det förrän efter alla lektioner var klara och inte ens då fullgjorde jag det. Jag sitter med den nu, och har sedan två dagar sedan kopplat hela kortleken. Inte kopplat på tid, men antar att det skulle ta mig runt 10 min vilket var anledningen till att jag inte satte på stoppuret. Men eftersom du har gjort det bara halvvägs igenom kursen får väl inte jag vara sämre! Jag postar senare ikväll, you´ll have my word :).

Lycka till med ryskan och resten av kursen!

Hälsningar
Cecilia
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Skummade genom lektion 31 på 30 minuter. Kanske återkommer hit senare i höst om jag börjar lära mig ett nytt språk med självstudier.

Och några resultat från Memo master. Har inte tid att göra 175+ i sträck pga distraktionsrisk så detta är senaste två dagarna:

på 3 sek:
37/30/34 av 50
48 av 75
62 av 110

43/60 på nya cicero på 4 sek.
Huvudorsaken till felen är antingen tillfälligt koncentrationstapp = missar 3-4 på raken
eller går blind på en figurkod så missar alla med den siffran i övningen + någon efter det.
när jag övar med mina baser + underbilder så missar jag på vissa delar de första kopplingarna, dvs jag hinner inte koppla siffra 26, 51, 76.

Det är bara att träna träna träna!
Känns ganska sjukt att säga det, men 4 sekunder är långsamt nu...

Å jäklar nu är det press att klara 5 min på kortleken från DrWho också.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Villes journal

Post by DrWho »

Det ska vara en kul grej, om du inte vill så gör vi det inte.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Ja det kom ut fel. Menade som kul grej :D

Jag provade använda memorization master på 4 sek = memoreringstid 4x52 = 3½ minut och sedan återskapa genom att sortera med hjälp av riktig kortlek. Fick 41 rätt. Nu ska jag jobba vidare med memo master :D

PS skummat igenom lektion 32 utan att göra övningarna.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Villes journal

Post by DrWho »

Ser att jag måste lägga på en rem här ;) .
Tänkte på en ska, du började på 10 min och ska gå ner med 50%. Jag borde också minska min tid med 50%. Så mitt mål borde vara 3min och 40s ungefär.

Vad sägs?
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Ja nu har jag klarat av lektion 35. Slut på ryskan!
Jag har inte gjort några övningar senaste lektionerna heller. Ifall jag så småningom lär mig ett nytt språk har jag klart för mig hur jag ska göra. Mycket ljudböcker, lite skriven text och memorera ord/fraser/grammatik med GMS.

Angående kortlekar så fick jag nyss 51/52 på 9 minuter.

För ett par dagar sedan fick jag 52/52 med 5 sek. per kort (alltså cirka 4 minuter). Detta var med metoden Memo master -> sortera upp en riktig kortlek -> klicka svaren i den ordningen i memo master. Nu vill jag ha 52/52 i memomaster utan detta "fusk".
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 36 och 37 avklarade. Lite trögt att återkalla alla historier är det men måste ju vara noggrann med antal återkallningar för att det ska sitta bra.

Nyss en memo master 112/175 på 4 sek.

Senaste dagarna har jag sysslat med projekt 1001 decimaler av pi. Lyckades tidigare idag pricka 410/419. Kul sätt att lära sig tresiffriga figurkoder :D .
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Har gjort lektion 38+39. 39 gick synnerligen långsamt främst pga trötthet.

Haft uppehåll i lektionerna i 10 dagar nu.

Pi fick jag nyss 787 av 794 rätt. Ser alla figurer men är lite osäker på ett fåtal t.ex. Cyanfärgat PuMphandtag råkade jag tänka Cyanfärgat HaNdtag.

Kör en del Memo master med kort på 3 sek. Ligger mellan 40-46 rätt hela tiden.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 40 gjord med pigg hjärna, så mycket lättare sådär. Bra att få tänka själv på sista övningen. Enkel text så jag behövde inte koda så mycket exakt info. Jag ska återkalla imorgon igen, är det något som inte sitter då ska jag memorera detta specifikt.

Memo master, inte gjord siffror på en vecka och det märktes. Vissa dök inte upp
Resultat idag 104/175 på 4,5 sek.
ville
Posts: 30
Joined: Sun 04 May 2014, 16:20

Re: Villes journal

Post by ville »

Lektion 41 gjord och den tog synnerligen lång tid. Fyra-fem timmar allt som allt, största problemet för mig här var att tankarna vandrar iväg under återkallandet. Jag återkallar en del, börjar tänka på något helt annat, och sedan måste jag hitta var jag var någonstans. Men men gjort är gjort!

Nu blir det en månads uppehåll för semester.
Post Reply