Fördjupning: formelmemorering

Vad använder du din nya minnesförmåga till? Berätta och inspireras av andra.
Post Reply
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Fördjupning: formelmemorering

Post by Mattias »

Jag fick ett par frågor om att memorera formler. Detta tas upp i kursen i lektion 19. Här kommer tips om hur man utvecklar det vidare på egen hand.
Om vi tänker oss att man skulle addera en term ytterligare efter roten
ur-tecknet till formeln för en likbent triangels area i lektion 19 som
memorerades på kameralinsen, hur skulle man då göra för att veta att
denna term inte skulle vara under roten ur-tecknet?
Här kan vi göra en enkel kod. Låt oss säga att när vi kopplar in ett
element upp-och-ner, så får det betyda att vi därmed bryter oss fria från
tecknet innan och att elementet därför hamnar efter roten ur-tecknet.
Därefter pressar vi in en underbild till (det går alltid, ibland måste man
dock zooma upp VÄLDIGT kraftigt), mellan stolsbenet och golvet. Där
kopplar vi in elementet vi vill ha in, upp-och-ner. Om det är flera
element som ska in, så kopplar vi istället in ytterligare en random
stödbild upp-och-ner mellan stolen och golvet.
Och stödbilden/stödbilderna ska helst beskriva vad formeln är till för
vilket blir lite svårt om det är väldigt abstrakta grejer?
Glöm denna regel helt. Den används endast i solklara fall när man knappt
behöver tänka (t.ex. ett tåg för tågtidtabeller). Det är mycket bättre i
det här sammanhanget att vänja sig med att arbeta med random stödbilder.
Då förlorar man ingen tid på att "försöka konstruera den perfekta
kopplingen". Mycket bättre att vänja hjärnan med att bara koppla på det
första man kommer att tänka på och så lär man sig att bli bättre och mer
exakt allt eftersom.
Hur memorerar jag på bästa sätt formler som dessa?
Steg 1: Tillverka figurkoder.
Ha papper och penna tillhands och skriv en lista på de figurkoder du gör.
Tänk på att välja SÅ STORA BEGREPP SOM MÖJLIGT som är återkommande. Bättre
att ha många figurkoder för många större begrepp, än att ha få figurkoder
bara för små begrepp, där man måste göra mängder av kopplingar. Här kommer
några exempel på vad jag (med min begränsade kunskap i området) skulle
göra för kodningar och enskilda figurkoder utifrån bilderna du skickade.
Likadant här: använd random figurkoder och lär in dem. Ett tips att hitta
många bilder är att se dig runt i rummet du sitter i och välja ut en massa
småsaker och använda fria associationstekniken och bildomvandling utifrån
dessa. Lär in figurkoderna genom att kombinera mentalt med fysiskt
tecknande, samtidigt som du visualiserar figurkoden.

Exempel på enskilda figurkoder (jag kan ej skriva 'upphöjt'):

* dx/(x2 + a2) t.ex. ett dörrhandtag
Lägg sedan till figurkoden för 32 när det är 3/2 och för 12 när det är
1/2. Detta memoreras automatiskt vid inledande mental repetition och
förväxlas ej.

* ln(x + (x2 + a2)1/2) t.ex. en lans
* (x2 + a2)1/2 t.ex. ett lanshandtag

* x t.ex. en skattkista
Använd en halv skattkista för x/2 och två ihopsatta skattkistor för x
upphöjt till 2. 3st är max, sedan få man börja använda figurkoder. Du kan
också bestämma dig för att bygga in varianter som att en stängd skattkista
är -x.

* a t.ex. ett ankare
a2/2 blir således två halva katter som håller om varandra.

* arctan(x/a) t.ex. en ark
Använd bildomvandling för att inte krocka med tidigare figurkoder. Kom
ihåg att man kan ha mängder av olika bilder för ett och samma ord.

Med dessa 6 nya figurkoder kan du nu enkelt memorera alla formler på denna bild
och säkerligen många andra också. Dyker det upp nya återkommande element,
så skapar du nya figurkoder allt eftersom. Ju mer du bygger ut ditt
bilbliotek av matematiska figurkoder, och ju fler formler du memorerat
kommer det framöver att gå allt snabbare och du vässar dina skills i just
formelmemorering. Det är de första formlerna som tar lite tid, sedan
kommer det gå av bara farten.

Steg 2: Gör en passande databas/bestäm stödbilder.
Är du osäker på hur så kan du göra lektion 13 igen med andra bilder. Det tar inte lång tid, och när du väl har den, så får du plats med riktigt mycket information på den.
Ju bättre du blir kan du också utöka den mitt uppe i memoreringen med att
plocka in extra stödbilder i formlerna. Bildomvandling och fria
associationstekniken är viktiga nycklar. När man fått upp farten med
dessa, så tar bilderna aldrig slut.

Steg 3: Koppla till stödbilderna.

Viktigt: Tänk på att dina memoreringar inte alltid behöver vara 110%
exakta. Utelämna alla självklarheter (vilka dessa är vet du bättre än jag
med din specialkunskap). Många små-saker fixeras under de första dagarnas
mentala repetition. Viktigt också i detta fall att du gör denna repetition
med papper och penna, att du skriver ner formlerna på ett papper SAMTIDIGT
som du visualiserar kopplingarna. När du gör detta för den första omgången
memorerade formler, kommer mycket att klarna i hur hela processen fungerar
och hur du kan slipa på den ytterligare till nästa omgång formler. Det
viktiga är att sätta igång och bara memorera, utan några krav på sig att
det ska bli perfekt första gången, och sedan lär du dig allt eftersom.
Vilket tycker du är bäst av att tex. hitta på nån figurkod för parenteser (så man vet att roten ur-tecknet är slut) som man också memorerar på stödbildernas underbilder i rätt ordning. Eller att man låter allt som ska vara inom en speciell parentes (tex under ett roten ur-tecken eller i nämnaren i en kvot) sitta på en och samma stödbild, sen fortsätter resten av uttrycket på en stödbild som var ihopkedjad med förra...
Det är så många parenteser i formlerna, så jag tycker definitivt inte att
du ska ha en figurkod som ska kopplas in på varje ställe. Det blir för
många kopplingar. Helst gör du som ovan och inkluderar parenteserna i
figurkoderna. Annars är det som du skriver, bättre att slänga in en extra
stödbild för en längre parentes.
Du får gärna komma med konkreta tips hur du rekommenderar att memorera de två första formlerna i IMG_1327.jpg. Vill du ta alla så vore det också trevligt :P Jag har nog ganska dålig fantasi :/
Precis likadant här: Gör så "stora" figurkoder som möjligt. Vissa kortare
vanliga formler (t.ex. kraftmomenten) sparar du som enskilda bilder och
lär dig med mentalt och fysiskt tecknande. Men kom ihåg att sätta upp
bilderna i ditt stödbildssystem, annars försvinner de om du inte använder
dem regelbundet i början.

Tänk också på att styrkan med GMS är att man kan memorera MÄNGDER av t.ex. formler. Är det bara ett par stycken man behöver lära sig, så kan vem som helst göra det relativt snabbt.

Hela processen fungerar precis som när ett barn lär sig gå: Först är barnet jättesnabb på att krypa, men ger tillfälligt upp snabbheten för att ställa sig på vacklande ben och ta sig fram mycket långsammare än innan. Med lite träning går det sedan mycket fortare än förut, nu när barnet både kan gå och springa.

Lycka till!
/Mattias
Post Reply