Lyssa och komma ihåg

Generella ämnen relaterade till minnesträning och Mind Academy. Öppet för allmänheten.
Post Reply
Donhampe
Posts: 1
Joined: Mon 27 Sep 2010, 08:57

Lyssa och komma ihåg

Post by Donhampe »

Hej,

Jag jobbar som säljare och träffar många kunder under samma dag.
Det blir mycket information som ska kommas ihåg och det är inte alltid man hinner anteckna
eller har möjlighet att anteckna, tex kundluncher.

Vad jag skulle vilja veta är om era tekniker kan hjälpa mig att bli bättre på att lyssna och komma ihåg "allt"
som sägs på ett möte/kundlunch och sedan lagra detta hos mig själv eller i mitt CRM-program :)

Dessutom hade det inte gjort något om man generellt blivit mer allmänbildad på köpet/kursen.

//
Hampus
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Lyssa och komma ihåg

Post by Mattias »

Hej Hampus!

Exemplen du tar upp går alldeles utmärkt att lagra i minnet med metoderna vi använder. Just det du nämner är inte särskilt svårt heller efter lite träning. Först övar man upp en viss grundförmåga och sedan lär du dig använda dig den på samtalen du för med kunderna. Detta kommer du klara väl redan efter 24 lektioner.

När det gäller att lagra "allt" de säger, så fungerar det inte riktigt så. Hjärnan kan inte lagra alltihop ord-för-ord. Det är heller inte intressant. Du kommer att memorera samtalet undertiden ni för det, utifrån ämnesområdena ni pratar om. Till detta lägger du till all exakt data som nämns (siffror, namn, datum, nyckelbegrepp mm) i den ordningen ni pratar om det. Sedan kan du återge rubbet i korrekt ordning, utan att missa något, fast med dina egna ord. Sedan väljer du vad du vill långtidsspara, så du är säker på att komma ihåg allt vid nästa tillfälle du träffar samma kund. Som säljare är detta guld värt.

Mvh,
Mattias
Post Reply