Nu 17! - johanttt:s journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

Att döma av min journal så har jag inte varit aktiv den senaste tiden, men det är bara ena sidan av sanningen.. Har precis påbörjat min läkarutbildning och med flytt och allt som händer så har jag inte haft så mycket tid över, dessutom så är språklektionerna inte så relevanta för mig just nu. Därför så har jag tills vidare hoppat över dessa lektioner för att gå direkt på textinformation vilket jag kommer ha större nytta av!

Har dock ägnat en del tid åt mitt minne, exempelvis memorerat hela tunnelbanenätet i Stockholm och fått igång en hyfsad repetitionsrutin! Behöver dock återigen (suck) reparera min databas, förhoppningsvis blir det sista gången.

Nu börjar vi snart igen med lektion 36 :) (Nu 17x2+2!)
thormanjr
Posts: 50
Joined: Tue 12 May 2015, 12:07

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by thormanjr »

Härligt Johan! Håller med dig, svårt att hinna med allt när studierna drar igång igen. Jag har själv inte gjort något i minneskursen sedan skolan började (Tyvärr) dock använder jag teknikerna jag har lärt mig hittills.

Dags att vi tar tag i detta och får de gjort :D Mot 60 lektioner! och en enkel examen!

// Philip
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

Japp! Ja det är det verkligen. Inte jag heller (förutom hoppa över språklektionerna och lite MM) ja det försöker jag också göra med viss framgång :D ;)

Det tycker jag verkligen! Jajjemän :D (tycker nästan synd om mina kursare som sitter och antecknar så frenetiskt..)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

Har de senaste dagarna genomfört lektion 36, 37 och 38, har gått bara bra då dessa inte är särskilt svåra :)

Lite reflektioner kring dessa lektioner:
Det fanns väldigt mycket man kunde säga om en bil.. Ryssar har ganska dålig humor.. Nu vet jag vad en krysantemum är!

Kom på att om jag skapar ett exceldokument med alla cicerobilder så kan jag skriva ner talen där innan jag skriver in dom i MM :D så slipper jag göra en numrering på papper :mrgreen:
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by martinolin »

Oh, du har lyckats ta dig förbi språklektionerna? Jag sitter så jäkla fast i dem :/

Jaja, bara att borra ner huvudet och vara envis :)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

Nja, skippade förbi dem för att ta textinformation först! :mrgreen: men de verkar vara ganska köttiga!

Absolut! :)

Nyss gjort 39 och 40 nu, känns som att "verkligeheten" närmar sig :D
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

Gjorde 41 för ett tag sen och 42 igår! 42 var väldigt ansträngande (vilket nog egentligen är bra) speciellt eftersom jag använde en egen text och gjorde alla kodningar själv (pust) men det känns väldigt vettigt iaf! Kommer byta ut boken i 43 också, känns alldeles för manipulativt med den som ges som exempel..
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by martinolin »

Intressant att höra! Jag gjorde precis 40, och som du säger... Verkligheten närmar sig :)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

Ja men så nice! Visst gör den :D

Gjort 43 nu också, som sagt med en annan (mindre manipulativ) bok och det gick bra! Kändes som att jag hade någorlunda flyt i att koda och visualisera och minnas :)

Boken var "Essentialism" av Greg McKeown för övrigt, mycket bra bok om att eleminera det oväsentliga för att fokusera på det viktiga! (y)
johanttt
Posts: 33
Joined: Wed 13 May 2015, 10:43
Location: Stockholm

Re: Nu 17! - johanttt:s journal

Post by johanttt »

44 Klart! Nice med lite medicinsk kunskap ^^

Borde komma igång med MM igen :mrgreen:
Post Reply