Bengtsen minnes tråd.

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

Okay,
Tja man dominerar ju lätt i sämst på minne... och denna kursen skall lösa detta... shit vad jag längtar.:)
Bara för att beskriva hur svårt jag har haft för att minnas saker
grundskolan lära sig engelska ord, fick 3 av 10 normalt sätt då hade jag läst de satans orden 100 ggr, men de fastna liksom inte.
Jobbade på ett företag, skulle lära mig 5 st grupper med 2 undergrupper namn på dessa. och vad de innebar. lärde mig aldrig på två år. ibland satt vissa delar ibland andra...
jobbar nu på ett annat företag, är rätt ny, skit svårt att lära mig det jag skall sälja, övar övar övar försöker lära mig 5-6 ord för varje grupp, som består av totalt 8 grupper... fan det fastnar inte... blir galen..

Tur att man e så trevlig, och har lätt för att fatta saker, förstår mig ju på komplicerad mattematik typ C nivån i microteori 10 p (gamla systemet det e la 15 p nu).. minns f-n inte formler etc..men löser skiten med logik..
Samma sak med fysiken på teknisk linje, fatta allt, men fick knappt godkänt på tentor, för jag mindes inte vad som var vad. Men kunde hitta på egna vägar att lösa problemen... men på fel sätt.. enlig läraren fast jag fick rätt svar... jag mindes inte...
Har suttit 3 timmar på tentor(5 timmars tentor.. detta har hänt i de flesta fall) och känner inte igen ett skit av frågorna, sen plötsligt poppar alla svar upp och skriver som en blå dåre... och hinner inte svara på allt... så mycket finns någonstans men har ingen aning om hur jag framkallar informationen

JAg har kört lektion 1, löste sig lite, tog ap långtid att gå igenom allt.. när jag kom till slutet som mindes jag inte vilken metod som var vad... men nu tror jag jag har koll... :)
Är på lektion 2 håller på med dessa minnes bilder.. 01, 02 etc... läste nåt inlägg med att spela in på mp3.
Det skulle jag behöva... lära mig alla 99
läängtar efter ett super minne...

Nu fortsätter träningen
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by Florian »

_________________________________________________________________________________________________________

Härligt. Hoppas du fortsätter att skriva i din journal. Ser fram emot att se hur din träning fortskrider! :)

// Florian
_________________________________________________________________________________________________________
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

okay inne på 3 lektionen...

e på övning 5 svårt att skapa ord på konsonanter, men jag får väl försöka gasa på som det står i 2h inlägget... skall försöka göra klart resterande på 40 minuter... Jag blir dock galet trött i huvudet när jag håller på med detta...

Det e iallafall kul att jobba med minnes träning,
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

Lektion 3 klar,

hmm e det så här för alla, jag kan köra på 6 nummer i rad, sen e det helt plötsligt stop på typ 12(nöt) ser fan ingen nöt.. bara helt blankt i huvet... sen nästa nummer 03, helt blankt. nästa igen 15 helt blankt, sen rinner det på och näst gång 15, 03 , 12 kommer ser jag dem direkt, sen ser jag inte 02 7 ggr i rad, sen ser jag den varje gång... å så håller det på så...

normalt?
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

Mattias,

Kan du förklara lite vad som händer när man har gått de 60 lektionerna, bara för att få lite inspiration och drömma om framtiden:)

Nu skall jag sova, imorgon bitti blir det lektion 4:) och öva massor:)
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

okay, lektion 4,
övning 4, konsonans, och dockmetoden... hade typ inte ett rätt, det måste ju vara något jag missar..
kommer jag ihåg bilden, så minns jag inte vilket skumt ord det var... vad är det jag gör för fel...
lite stöd vore bra...

mvh
t
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by Mattias »

Jag hjälper gärna till, men då måste du beskriva precis vad du gör och vad resultatet blir. Det går bra att göra i en privat fråga i lektionsavdleningen. Beskriv exakt med exempel från övningarna och vad som händer. Jag kan inte gissa mig fram till vad du gör. Ju bättre fråga, desto bättre svar får du.

Vad som händer efter 60 lektioner är upp till dig. Det är det fina med ett superminne att man bestämmer helt själv vad man vill använda det till ;)

/Mattias
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

okay, hmm inte så lätt att förklara vad jag pysslar med:)

Jag skall fundera mer på vad jag gör och läsa instruktionerna noga, men jag tar ju lätt på mig 3-4 timmar för varje lektion...

Lektion 4

tyckte det var svårt att hålla isär alla bilder har ju repeterat dessa 30 bilder nu med papperslapppar, de flyter på sen e de plötsligt borta... bulllen finns inte när jag ser 03, näst sekund poppar nöten upp innan jag ens hinner tänka 12, utan direkt när jag ser 12... lite kul:)

behöver få lite bättre koll på det här men konsonans, har inte varit någon mästare på ord direkt... så svårt att se vad det kan bli för ord, men det blir la säkert bättre snart.... blir rätt seg i huvet när man plöjer igenom det här:) men man har ju inte pluggat på detta sättet på ett tag, så det kan ju bara bli bättre. 2 lektioner kvar så har man gjort 1/10 del... närmar mig med storm steg:)
Skall fundera på vad för steg jag skall ta, imorgon skall jag göra hela jobblokalen till en stor ciceron model... en massa rum och grejor:) skall filma allt sen visualisera:)

nu skall jag sova strax:)
bengtsen76
Posts: 21
Joined: Fri 19 Nov 2010, 20:26

Re: Bengtsen minnes tråd.

Post by bengtsen76 »

Okay, håller på med lektion 5, f-n, har ju inte gjort så många lektioner denna veckan... farligt att ta uppehåll, dumt att man har mycket att göra och vill umgås med vänner...

Nä en timma lektioner per dag plus träna på att minnas siffror underdagen måste ske helt enkelt:)

Nu behöver jag iallafall en break... håller på att lära mig dessa 75 ord... hmm, klarar typ 50% så det e la bara att köra om och om till man tar 75 om jag fattar det rätt.

Det var kul att vara med på minnes tillställningen... nog riktigt nyttigt för att öva upp grunderna... fick massa bra tipps och idéer om hur man kan utvecklas...

Om några lektioner skall jag börja sätta upp mål... tycker ryska dock metoden e rätt svår... men det kommer väl... allt verkar ju bara handla om öva öva öva...
Post Reply