Erminator > Träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Erminator
Posts: 4
Joined: Thu 05 Jan 2017, 11:40

Erminator > Träningsjournal

Post by Erminator »

Bakgrund: Jag är extremt nördig vad gäller allt rörande prestation såväl fysiskt som mentalt vilket har lett mig på en intensiv jakt på kunskap och färdigheter för självförbättrande ändamål. Min tanke var att jag i lugn och ro skulle kunna ägna mig åt denna kurs då jag har varit ledig i ett och ett halvt år efter gymnasiet och tänkte fortsätta så. När jag sedan mot förmodan kom in på läkarlinjen på Karolinska kunde jag inte tacka nej. Därför ska jag hinna få in denna kurs parallellt med studierna och allt annat som sker. Om det lyckas ser jag otroliga fördelar nu närmast i mina läkarstudier i form av minskad studietid, ökar lärande och överlag roligare studier. Avser skriva här lite om varje lektion och ev annat relaterat.
Utgångsläge: Folk i min omgivning har vid olika tillfällen påstått att jag har bra minne, själv vet jag inte om det stämmer. Har för det mesta hat det lätt för mig i skolan bortsett från matten. Har lätt att komma ihåg sånt som intresserar mig.
Ett problem är att jag aldrig tyckt att jag lyckats med visualisering. har tyckt att det låter flummigt, vadå SE BILDER? däremot kan jag ju beskriva hur mitt hus ser ut, var husnyckeln ligger eller var mjölkpaketet är i kylen. När man ska komma ihåg sånt "ser" man ju typ korta fotografier vagt i huvudet liksom fastän jag skulle säga att se är fel ord. Hursomhelst kan jag återskapa objekt ur minnet på detta sätt och har inte APHANTASIA som någon sa att en av 10000 har (de kan inte se sådana bilder). För att förbättra min viusaliseringsförmåga tänker jag var dag öva på olika GSM visualiseringsövningar som medföljde,
göra image streaming http://www.winwenger.com/imstream.htm och https://litemind.com/how-to-develop-vis ... ion-skill/ Jag tror att det kommer gå snabbt framåt då jag tidigare undvikit det för att jag känt mig dålig på det men nu har en anledning att bli bättre
LEKTION 1
Jag gjorde lektion 1 halvdant men inte riktigt enligt reglerna kom jag på efteråt (gjorde den sent och var redan trött i huvet).
Därtill såg jag att man skulle läsa GMS handboken innan så jag var allmänt tankspridd vid det tillfället. Kom ihåg att jag tyckte att det gick dåligt men att den alfanumeriska koden av någon anledning fastnade snabbt.
Jag läste GMS handboken, kollade lite resurser för visualisering (se ovan) och kände mig sedan redo för att ge det ett riktigt försök denna gången enligt reglerna.
RESULTAT: Kedjemetoden 19/25 inte alltför dåligt tycker jag. Lagt märke till att jag beskriver objekten med min inre röst, är detta fusk och hur får man isåfall tyst på den? Bäst att fråga Mattias.
Ryskadockan 17/25, svårt med vissa av bilderna som kändes onaturliga att kombinera, hittade inte riktigt ett bra ställe där det möttes. Cicero 19/25 kändes lite lättare. de jag missade på upptäckte jag sen att jag hade missat att placera de i ett bestämt förhållande till varandra, de andra gick oerhört snabbt att komma ihåg. Så fort jag såg stödordet dok minnesbilden upp i huvudet innan rösten han med! (bilder kan separeras från ord eller åtminstone komma före).
Fria associationer 17/20 Nästan bra ju: återigen de jag missade på hade jag inte ställt på ett bestämt ställe.
Betyg: Över förväntan. Tid 1h 50 min exklusive paus efter två övningar. Motiverande att fortsätta verkligen. Nu ska jag fira för att koppla ihop Lektionerna med något glädjefyllt som föreslagit i en tråd här nånstans. På återseende
Erminator
Posts: 4
Joined: Thu 05 Jan 2017, 11:40

Re: Erminator > Träningsjournal

Post by Erminator »

Lektion 2: ¨Drygt en vecka senare har jag nu gjort den andra lektionen. Fascinerande att mina cicero platser satt som en smäck utan att jag övat på de alls och även den alfanumeriska koden var det inge fel på. Det jag däremot har gjort är att visualisera och tycker väl att det har blivit lite lättare att skapa nya bilder måste jag ändå säga. Övning 1 gick dåligt 12 fel första gången och alla rätt nästa gång, analys: bli bättre att se hur objekten interagerar. Övn 2 20/25, redan lättare. 3 och 4 var alldeles för lätta, tog mig sammanlagt kanske 4 min. Övn 5, hitta typiska bilder som symboliserar objektet. Övn 6 var svår tyckte jag, antagligen för att objekten återkom på flera gånger och för att bilderna inte är helt associerade med siffrorna än.
Artikeln var värdefull. Bra tips med Bilden av ett superminne. Min bild är en hjärna iklädd superman kappa med muskulösa armar och ben. En fin bild. lektionen tog knappt 90 min.
Erminator
Posts: 4
Joined: Thu 05 Jan 2017, 11:40

Re: Erminator > Träningsjournal

Post by Erminator »

Lektion 3 Även denna gång orkade jag bara genom halva lektionen vid först tillfället. Idag gick jag igenom de övningarna jag hade gjort bara för att se ifall kopplingarna var kvar vilket de var till stor del två dagar efter utan någon repetering. Hade svårt för att hitta på vettiga bilder till några övningar ex den med ändelser. Ska fixa korten nu och lära in de nästa 10 bilderna ordentligt. Lektionstid 2h, dock seg och ofokuserad
Erminator
Posts: 4
Joined: Thu 05 Jan 2017, 11:40

Re: Erminator > Träningsjournal

Post by Erminator »

Lektion 4
Svårt: Att hitta passande bilder för vissa ord och hur de ska interagera med varandra ex i övn 2.
Lätt: Faktiskt övn 5 med associationer + cicero, det hade jag inte väntat mig.
Öva upp: Hur man "ser" nånting 1m framför sig. Jag är nu bättre på att se saker i mitt inre så att säga, särskilt objekt som jag själv har interagerat med dvs som jag har i mitt "bildarkiv" över bekanta objekt. Sämre är jag på att se generella ting/obekanta ex Hand, hud osv saker som inte har ett bestämt utseende.
tid 1h 45 min.
Post Reply