Hans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
flurres

Re: Hans journal

Post by flurres »

Efter ett långt uppehåll med gms är jag äntligen lite smått på banan igen. Har övat MM igår och idag, ställde in MM på 20 och 6 sek resultat 10/10. Idag ökade jag till 30. Resultat blev 9/30 fast egentligen 18/30 eftersom att jag skrev in rätt tal i fel ordning, det händer mig ofta att jag är ett steg efter vid återkallningen. Någon som förstår?
Hur som helst så ska jag fortsätta nöta MM tills jag är upp i 100! Ska därefter börja med lektion 36, eftersom att det ungefär var där som jag avbröt kursen senast och modulen memorering av texter börjar där. vill dock komma igång innan jag tar mig an kursen igen! målet är att komma igång med lektionerna inom de 2 kommande veckorna =)

Mitt mål är sedan att göra 5 lektioner i vecka plus att nöta MM. måste ju ha något för sig nu när hösten är på intåg ;)

Det som jag vill använda kunskapen till är att memorera böcker. Mest så att jag kommer ihåg det jag läser (mitt minne för tillfället är si så där.. Har oxå tankar på att lära mig ett till språk. Koreanska eller Japanska känns lockande =)

Det som har gett mig inspiration till att börja igen är dels tack vare de som skriver i sina journaler här. Det är inspirerande och kul att läsa att ni gör såna framsteg! Bra kämpat! ;)
flurres

Post by flurres »

Körde nyss MM! 23/40! kanske går det för bra? ska pröva att köra på 50 tal och 4 sekunder imorgon. Jag har lärt mig att när det gäller att träna hjärnan så ska den pressas =) Att öka med 10 tal om dagen känns bra.
Innan jag slutade förra året så va jag uppe i 90 tal och 2 sekunder per koppling med MM. Det ska jag slå denna vecka har jag bestämt =)

Även fast jag inte ser bilderna så tydligt så kommer jag ändå ihåg de flesta. bevisligen behöver man inte se kristallklara bilder för att göra dugliga kopplingar. Det hjälper säker en hel del dock ;)

Det känns lite tunt att skriva i journalen varje dag jag övar MM. kommer därför inte skriva varje dag.
flurres

Post by flurres »

Jag har fortsatt att köra MM de senaste dagarna och har ökat med 10 tal per gång. Resultaten är inte superbra. men det ska dom ju heller inte vara när man kör MM ;p Jag vet dock en sak som jag måste öva på, och det är att lära mig att bläddra igenom bilderna snabbare! fick 13/60 när jag körde nyss, missade en massa för just den saken!
det är fortfarande lika nervöst att köra igång med MM haha.
Jag ska försöka köra igång med lektionerna nästa vecka! Jag ser fram emot det =)
flurres

Post by flurres »

Dagens träning med mm gick bra. 25/80. 5 sekunder. Jag var snabbare att byta mellan cicero-bilderna denna gång! en sak som jag måste öva på är att visualisera cicero-bilderna, samt figurkoder, mer detaljrika och större. märkte att jag inte kunde återkalla en del bilder på grund av detta.
Fortsätter jag i den här takten så kan jag göra en lektion i början av nästa vecka!! =D
Har oxå tänkt att börja memorera några svenska ord per dag då mitt svenska vokabulär är ganska begränsat.
Tror oxå att det är bra träning att lära sig att gå igenom memorerad fakta innan jag tar mig ann lektionerna, som lite uppvärmning alltså ;) Ska oxå komma på en bra belöning som jag ska använda mig av efter varje lektion. något förslag?
flurres

Post by flurres »

mm 21/90, 5 sekunder. Gick inte lika bra idag. kände mig väldigt pressad vilket resulterade i att visualiseringen blev luddig och oklar.
Imorgon blir det 100! Jag ska oxå börja dra ner på hastigheten. mitt mål är 2 sekunder.
flurres

Post by flurres »

Körde mm igår och gjorde lektion nr 36 direkt efter. mm resultat 25/100. 5 sek. lektionen var mest en introduktion. jag ska läsa mer om olika tekniker imorgon så jag vet hur de ska utföras.
körde nyss mm och lektion nr 37! mm resultat 28/100. 4 sekunder. jag måste utöka med cicero-bilder tills imorgon. lektionen gick iaf bra! jag kunde återberätta historierna med egna ord och memoreringen gick hyfsat snabbt.
ska försöka hinna med att göra en lektion imorgon. jag har träning efter jobbet så det kan bli körigt. borde iaf kunna köra mm.
måste säga att det känns så härligt att vara igång igen! =) känner redan att mitt normala minne börjar bli bättre!
flurres

Post by flurres »

lektion nr 38 och ett stycke mm avklarat! inga svårigheter med lektionen. såg att nästa blir lite mer krävande. det ska bli intressant dock! =)

mm 21/100 3 sekunder. jag är nöjd med det. trodde inte att jag skulle hinna med att göra så många kopplingar på så kort tid. att göra. fixa fler cicerobilder tills imorgon.

som belöning ger jag mig ett avsnitt av topp gear följt av en dejt med kudden! ser fram emot morgondagens hjärngympa =)
flurres

Post by flurres »

Lektionerna gå sådär. Jag måste bli bättre på att behärska teknikerna samt bli bättre på all skilja på alla begrepp.
Har gjort till lektion nr 40. jag har kunnat återkallat informationen skapligt bra. kanske att jag imorgon pluggar så att jag förstår mig på alla olika tekniker och sedan börjar med lektionerna igen när jag känner mig säkrare. känns onödigt att fortsätta om jag gör lektionerna lite halvdant.
MM går iaf bra! hade som bäst idag 34/100 4 sekunder. körde direkt på morgonen. känns bra att starta dagen på detta sättet =) Jag har oxå utökat mina cicero-bilder till 125 st. ska försöka öka till 10 nya bilder varje dag.
flurres

Post by flurres »

Det var ett tag sen som jag skrev senast. Men inte har jag lagt ner för det! ;)
Dock så har inga fler lektioner blivit gjorda. Har istället fokuserat på fugurkoder för två siffriga tal samt att menoreara kortlekar. Jag kan memorera en kortlek, mitt problem är fokus. Kommer lätt på andra tankar mellan korten. Jag ska pröva att köra mm, enklare att känna tidspress då ;) tanken är att jag ska komma in i ett flow, som när man kör mm. Fast utan tidspress. Jag borde oxå ta mig tid att köra igång med lektionerna. Antar att det är orken som har satt stopp där. Men nu får det vara slut på de lata dagarna!
Min dröm är att träna upp ett hyfsat superminne. Skulleså gärna vilja läsa vidare på Uni/högskola. Att kunna minnas på ett systematiskt sätt samt kunna välja vad man ska minnas vore guld värt!
Allt för idag!
Kötta på och håll motivationen uppe! ;)
flurres

Post by flurres »

Kan, när jag ändå är här, passa på att fråga om någon har, eller planerar att memorera det periodiska systemet?
Typ, hur många nivåer använde ni er av? Hur mycket information av varje grundämne memorerade ni?
Jag har som projekt att memorera det periodiska systemet och tänkte därför höra med er om någon har något klokt att komma med innan jag börjar :)
Tack på förhand!
Post Reply