Min studiejournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Amfibie49
Posts: 6
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:10

Min studiejournal

Post by Amfibie49 »

Idag tog jag första lektionen. Testade i januari men insåg då att jag behöver sätta av tid som jag inte hade. Fr o m nu bedömer jag förutsättningarna finns. Lustigt fanns mycket av det jag lärde mig kvar nu när jag återtog studierna ett halvår senare! Jag har normalt väldigt selektivt minne och att lära in koder och bilder har inte varit min paradgren. Men att fixa de alfanumeriska koderna ... jag blev impad. Jag lade ned mycket tid på att läsa instruktionerna och att försöka förstå hur jag behöver göra för att lyckas. Kursen verkar vara en slags manual som man ska följa till punkt och pricka - ungefär som när man följer manualen för att starta raketen som ska ta en till planeten Mars. Så jag ska göra allt i checklistan o kolla eventuella värden som måste vara uppfyllda för att gå vidare till nästa steg. Sen så...
Amfibie49
Posts: 6
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:10

Re: Min studiejournal

Post by Amfibie49 »

Jag försökte hitta hur jag uppdaterar mitt läge i journalen. Hittar inget annat sätt än att besvara mina egna inlägg. Är det så det är tänkt?
Har nu klarat av lektion 2. Jag impad över vad jag uppnått och inser samtidigt att jag kommer att behöva jobba hårt för att få figurkoderna att sitta. Min erfarenhet hittills är att bilderna måste vara tydliga - ha tydliga karakteristiska kännetecken. Annars funkar det inte. T ex hyfsat stor blå yxa med repad etikett med röd text på sidan.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Min studiejournal

Post by VictorBull »

Tjena!

Yes, att trycka "besvara" är det du ska göra även när det är du själv som skriver ett nytt inlägg.
Kul att det går bra för dig! Fortsätt kämpa :D
// Victor
Amfibie49
Posts: 6
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:10

Re: Min studiejournal

Post by Amfibie49 »

Jag kämpar med den tredje lektionen och det går framåt. Har klarat att komma ihåg bokstavskombinationer som påminner om gamla försvarets krypterade meddelanden. Det hade räckt med att MC-ordonnanserna memorerade texterna och sedan återgav dem muntligen när de var hos mottagaren. OK jag inser att jag har svårt att hitta bilder och ord. När jag väl gjort detta gällde det att göra bilderna tydliga och stora. Kedjemetoden funkar bra. Jobbar nu med att få 01-20 att få sina reflexmässiga bilder. Jag vill komma en bit på väg innan jag ger mig på lektion 4. Jag jobbar dagligen med detta.
Amfibie49
Posts: 6
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:10

Re: Min studiejournal

Post by Amfibie49 »

Lektion 3 genomgången. Mkt jobb med att försöka skapa snabbhet i återgivandet av bilderna kopplade till siffrorna. Jag kommer numera alltid ihåg figurkoden men det kan ta tid. De övriga övningarna tog tid för jag hade svårt att skapa tyldiga bilder. Går nu över till lektion 4. Att jobba fulltid och samtidigt gå denna kurs är en utmaning för mig.
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: Min studiejournal

Post by VictorBull »

Hej Amfibie49!

Starkt av dig att gå den här minnesutbildningen samtidigt som du jobbar heltid! Det är mycket att få ihop i vardagen och man vill såklart ha ork till att sitta och minnesträna 2h sträck, vilket kan vara en riktig genomkörare för huvudet. Det fina med minnesträningen är att hjärnan har väldigt lätt att hitta tillbaka till minnestekniken, trots att det gått lång tid sedan senaste träningstillfället. Det är inte som fysisk träning då man tappar väldigt snabbt i kapacitet om man inte tränar, utan hjärnan hittar alltid lätt tillbaka till bildtänkandet!

Fortsätt kämpa :D
Amfibie49
Posts: 6
Joined: Tue 26 Dec 2017, 02:10

Re: Min studiejournal

Post by Amfibie49 »

Håller nu på med lektion 4. Jag blir riktigt impad över vad jag uppnår. Att komma ihåg med hjälp av konsonans gick oerhört fort. Problem dock att komma ihåg avvikelserna från bilderna jag hade. HAME blev bild på en same som satt på kanten på JUBBE /nubbeglaset. o s v. HÄPPLE fick jag knyta an till att när jag ser i radiokuren ett stort äpple så känner jag förvåning=Häpp! från barndomens serietidningar. Alltså blev det HÄPPLE. Hann med två övningar idag.
Så nästa övning får bli morgondagens uppgift. Allt är möjligt! T o m det som jag absolut inte alls trodde var möjligt. Ha ett öppet sinne. Kursen är roadmap till att tillägna mig en helt ny förmåga! Skulle en gång ha gått första dagen till Mindacademy istället för skolan ...
Post Reply