Martins journal, tredje gången gillt

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

MM går verkligen upp och ner. Idag satte jag 113/250. Jag blev inte förvånad, eftersom jag hade svårt att koncentrera mig ordenligt. Det gick liksom inte riktigt att få fram bilderna, hjärnan arbetade för långsamt. Trött och trögt.'

Jag fick gjort lektion 37 idag, den var nästan för lätt. 25 roliga historier skulle memoreras. En stödbild per historia, fästa på fem underbilder till en cicerobild. Jag använde en egen cicerobild, inte den i lektionen föreslagna, och gjorde egna stödbilder för historierna istället för att använda Mattias. Inga konstigheter. Men det lär bli tuffare framöver.

Över helgen kommer det att bli paus, men på måndag hoppas jag kunna göra lektion 38 och 260 på MM.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by mucken »

Hej och tack för uppmuntran. MM är en av övningarna jag gillar att göra mest, men som jag trots det alltid tycks få tvinga in i schemat på något sätt. Svårt att hitta lämplig tid för det. Just nu har jag tiden inställd på två sekunder. Det orsakar tidsproblem när det stökar till sig dock. Men det är en utmaning att dra upp tempot så och särskilt med nya cicero-bilder :)

Men de mängderna siffror du ligger och nöter på är imponerande. Det är ju mer än det dubbla mot det jag kör idag. Inspirerande.

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Ingen lektion idag, men en omgång MM medan det var lugnt på jobbet. Jag blev störd mitt i och tappade litegrann och omedelbart efteråt drogs jag in i ett samtal som varade i fyrtio minuter. Sedan satte jag 112/260. Inte så många, men den långa pausen mellan memorerande och återkallning kostade nog ganska många rätt. Imorgon får det nog bli 260 igen.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Fortfarande ingen lektion gjord, det blev en lång paus denna veckan. Inte i brist på motivation eller lust, utan i brist på tid. Mycket jobb, mycket familj, mycket nattarbete.

Nu har jag precis lyckats nyttja en lugn stund åt en omgång MM och trots att jag gäspade mig igenom de 260 talen (sedvanliga 5 sekunder styck), satte jag nytt rekord! 154 rätt, resultat 31. Det hade jag verkligen inte trott, med tanke på hur trött jag var. Gött!

Min tidigare förhoppning om att bli klar med kursen detta året, kommer tyvärr inte att infrias. Det är för svårt att få till lektioner med både familj och jobb (jag är schemalagd drygt 450 timmar i månaden) att ta hänsyn till. Jag får nog bara acceptera att det kommer att ta tid, särskilt nu när barnens sommarlov precis har börjat och jag därmed inte får någon "ledig" tid medan de är i skolan. Men det är bara att gneta på, superminnet väntar!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Äntligen har jag fått en stund över att göra en lektion, nummer 38 är nu avklarad. Lite enkla fakta som skulle memoreras, gick väldigt fort. Återstår lite kontrollåterkallningar senare idag och imorgon

En omgång MM blev det också, nytt rekord igen. 163/270, resultat 32. Om jag får loss en stund ikväll ska jag följa Muckens exempel och göra en eller två omgångar om 100, med två sekunder per tal. Eller Kanske tre. Snabbare än nuvarande fem i alla fall.

Och Viggos resultat med kortlekarna är riktigt inspirerande! Det är kanske dags att göra bonuslektionerna och lära mig memorera kortlekar? Om inte annat, vore det ett kul partytrick.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Nu gar det langsamt framat. Jul, jobb och sommarlov ger inte mycket tid over. Men annu en lektion ar klar nu, nummer 39. Lektionen gick segt, eftersom jag var valdigt trott och nagot MM orkar jag inte med.

Snart har jag tagit mig igenom tva tredjedelar av kursen, bara att gneta pa.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

En omgång MM nu, 270, fem sekunder styck. Resultat 29, 144/270. Sista striden i sista Harry Potter-boken gick på ljudbok under tiden, vilket var minst sagt distraherande, så jag får nog vara rätt nöjd.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Färdig med lektion 40! Fint! Som det ser ut blir det många timmar i bil i natt, vilket är dåligt, men det torde i alla fall ge mig möjlighet att repetera det jag lärt mig de senaste lektionerna. Om jag orkar.
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Efter en alltför lång paus med både MM och lektioner har jag nu gjort färdigt lektion 41 och 42. Lektion 41 spreds tyvärr ut på flera dagar, eftersom jag aldrig fick tillräckligt med tid för att göra färdigt hela. Det gjorde att den tog väldigt mycket tid och kändes väldigt krånglig, eftersom det blev mycket hoppande fram och tillbaka.

Igår gjorde jag lektion 42, vilket nog tog fyra timmar. Jag vet inte riktigt varför, men det kändes krångligt och det gick segt att koda konstiga namn till bilder (sug på Novorossijsk och Feodosija), liksom det blev svårt när väldigt många figurkoder kom efter varandra. Att till exempel klämma in Belgien, Frankrike, Ostpreussen, Galizien, Serbien, Palestina, Kaukasien och Afrika på ett enda bildstöd var inte alldeles lätt. Eftersom jag hade underskattat hur lång tid lektionen skulle ta, blev det sent, vilket inte heller underlättade. Först vid 22.30, läggdags, kunde jag anse mig färdig. De sista två timmarna var tunga! När jag började på eftermiddagen tänkte jag att jag skulle göra lektionen och sedan sätta mig och se på en film, men filmen fick stryka på foten. Jag är dock väldigt nöjd med att jag faktiskt tvingade mig att slutföra, istället för att hoppa av halvvägs! Men någon MM blev det inte, utan istället direkt i säng när jag var klar. Och hela natten drömde jag mig igenom mina kopplingar...

Nu väntar lektion 43, vilket är något av en milstolpe, eftersom det är den första lektion jag inte gjort under något av mina tidigare försök att slutföra kursen. Ny mark sålunda. 18 lektioner kvar, den här gången ska jag fixa det!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Martins journal, tredje gången gillt

Post by martin »

Så var lektion 43 avklarad och ny mark bruten. Efter lektionen började jag en omgång MM, 270 á 5 sekunder, men blev tyvärr avbruten vid 174 under återkallningen. Några timmar senare kunde jag slutföra och fick resultat 28, 141/270.

När jag nyss försökte fixera lektionen upptäckte jag ett par kopplingar som glömts bort, så nu ska jag repetera dem och sedan köra igenom dem åtminstone två gånger till idag.
Post Reply