M's journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

M's journal

Post by mucken »

Omstart. Igen. Men känner mig mer motiverad än tidigare trots höstens mörker börjat märkas på allvar.

Har nu hunnit genomföra de fem första lektionerna. Känner att jag behöver damma av det mesta i teknikväg då det gått så lång tid sedan jag använde metoderna senast. Lektionerna går med bra fart men jag insåg idag att det av den anledningen finns risk för slarv. Nästa lektion blir det att, som det står i instruktionerna ta det lugnt och läsa igenom allt noggrant. Jag råkade nämligen memorera med kedjemetoden istället för med ryska-dockmetoden för att jag inte läste instruktionerna tillräckligt noga.

En tanke jag har är också att implementera teknikerna mer i vardagen så att jag får mer kontinuerlig träning utöver memorering av tal och lektioner. Så idag memorerade jag ett av mina träningspass. Kommer behöva göra detta en till två gånger i veckan i alla fall. Så det var bara att köra fria associationsmetoden för att få fram 11 stödbilder, skapa figurkoder för övningarna och sedan sätta allt i minnet. tre minneselement på varje stödbild. Gick jättebra!

I övrigt tar jag det lite halvlugnt med figurkoderna. Så hittills har jag dammat av 00-79 vad gäller tvåsiffriga tal och 100 av mina ciceros. Körde igenom de 80 figurkoderna en gång om 30 och 50 st. Sedan återkallade jag samtliga oanvända cicero i rätt ordning. Kör nog igång med MM när jag är uppe i samtliga tvåsiffriga tal och då är det månader, veckodagar och bokstäver kvar att väcka till liv.

/M
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: M's journal

Post by martin »

Tjena Mucken!

Lycka till med omstarten, du är inte ensam om att inte ha klarat av kursen första gången. Jag har nu kommit till lektion 23, för tredje gången. Men den här gången ska jag fixa det, innan året är slut.

Kör hårt!
VictorBull
Posts: 402
Joined: Fri 16 Sep 2016, 15:57

Re: M's journal

Post by VictorBull »

Hej Mucken!

Kul att du kommit igång igen och redan i tidigt stadie vågar testa GMS-metoden i din egen vardag :-)
Fortsatt lycka till med lektionerna! :D

//Victor Bull
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Tack för påhejandet nu när jag påbörjar kursen för fjärde eller femte gången. Ibalnd har annat kommit i vägen och ibland har motivationen bara trutit. Men denna gången ska jag ta mig igenom det och planen är att försöka få in det tidigt i vardagen för att se resultat av det. Och resultat är ju alltid kul :D

Nu har jag klarat av till och med lektion 7. Försökte att dra ned tiden jag ägnar mig att att skapa kopplingarna för att utmana mig lite. Blev lite fler fel, men inte så många som jag trodde. Blev ännu ett träningspass att memorera i veckan och det var lite knivigare då det var mycket intervaller. Klarade mig dock på exakt samma stödbilder som förra gången. Var dock tvungen att skapa fler underbilder på några för redskap och om det var udda eller jämn intervall jag var på. Känns som lyxproblem att behöva utveckla mitt enkla lilla system för träningen.

Har också förstärkt alla FK för tvåsiffriga tal så tänkte sätta mig med mm imorgon samt titta på månader och veckodagar. Är uppe i 140 ciceros igen och har egentligen inte skapat några nya ännu. Men jag kommer nog att komma till det läget att de jag har i min lilla egna cicero-referensbok tar slut. Men det är nog något hundratal kvar innan det händer så det är en framtida möjlighet.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Idag genomförde jag lektion 8, väckte figurkoderna för månaderna till liv och lekte lite med MM. Lektionen gick jättebra då den innehöll de delar jag ändå tycker att jag har ganska lätt för att greppa. Memorera med hjälp av associationsbaser med underbilder och kedjemetoden.

Figurkoderna för månader, dagar och bokstäver har jag alltid haft svårt för. Det beror nog att jag främst har jobbat med tvåsiffriga tal tidigare. Men nu när jag gjort den sista tvätten ska jag väcka några nya ciceros till liv och jobba med månaderna på dessa. Två flugor i en smäll.

Tvekade länge inför att köra lite MM då jag är rätt trött i huvudet just nu. Men det gick ändå bra får jag säga. Tredje omgången med 20 tal med 2 sekunder emellan så tappade jag bort mig lite bland mina cicero. Beror på att en fluga flög in framför skärmen och med så kort tid mellan siffrorna vill jag inte riktigt titta bort. Med tanke på resultaten borde jag kanske ökat mängden tal till 30 eller kanske till och med 40. Men idag orkade jag inte det. Får köra på lite mer i veckan istället.

1. 16/20
2. 18/20
3. 6/20 (Hade varit 18 rätt om inte jag hade missat att memorera ett tal p.g.a. flugan)
4. 20/20

/M
tatsa58
Posts: 3
Joined: Fri 03 Mar 2017, 18:46

Re: M's journal

Post by tatsa58 »

Hej!
Har också svårare för figurkoderna för månader, veckodagar, bokstäver. Men det är som du skriver pga. för lite övning med dem.

MM antar jag är appen Memory Master? Hittade den själv häromdagen. Suveränt bra. Men kör du med bara 2 sekunder per element? Går det ens? Mycket imponerad.

//Klas
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Hej Klas, precis det är Memorization Master jag kör. Introduceras egentligen i lektion 12 och det är ett jättebra och roligt verktyg där man kan utmana sig ganska aggressivt. Börjar man se att man har väldigt stor procent rätt på det man memorerar så är det bara att öka mängden element eller dra ned tiden på timern. Man kan utvecklas ganska fort när med hjälp av MM och jag tyckte att figurkoderna satte sig bättre för siffror när jag körde senast.

När jag senast gjorde kursen låg jag på betydligt fler tal men med samma tidsinställning så jag chansade bara på att köra på samma inställningar men med färre element att memorera. Lite stressigt känns det och ibland missar jag helt att hitta bilden och får gå vidare. Men det överraskade mig hur bra det gick att köra på 2 sekunder, lyckas ändå hämta upp figurkoderna ganska snabbt fastän vissa är lite ringrostiga och andra notoriskt jobbiga.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Lektionerna rullar på rätt bra och jag tänkte att jag ska försöka klara av åtminstone de 24 första lektionerna innan nästa år börjar. Nu har jag gjort färdigt till och med lektion 10 och att memorera bilder på ordningstalen har både i lektion 9 och 10 resulterat i närmare 25% fel i första återkallningsrundan för att sedan vara 1 eller 2 stycken i andra. Det är kul att kunna memorera så mycket informationselement även om det just nu "bara" är övningstekniker.

I lektion 10 återintroducerades figurkoderna för bokstäverna så det var bara att ta tag i det och minnas dem igen. Valde att inte memorera dem med kedjemetoden då jag ändå kunde få fram dem relativt smärtfritt. Så jag kodade av bokstäverna med ganska bra hastighet med hjälp av en kortlek. Ska göra det några gånger till innan jag lägger mig ikväll.

Utöver detta har jag memorerat tvåsiffriga tal blandat med månaderna och det kändes stabilt. Är uppe i knappa 200 ciceros igen och försöker använda dem för att jobba med siffror och månader. Kommer nu också att lägga in bokstäver i träningen och dagar när det är dags för det. Tror i och för sig att månaderna nästan sitter reflexmässigt redan. Dessutom gjorde ungefär hälften av bokstäverna det fortfarande.

Idag blev det också fyra omgångar MM med tvåsiffriga tal på 2 sekunder:
1. 34/40
2. 30/40
3. 33/40
4. 18/40

I omgång två hoppade jag över en cicero helt och hållet vid återkallandet. Missade därför fem som hamnade fel på grund av det. Sista omgången använde jag dels ett helt nytt rum med ciceros samt att jag totalt tappade fokus mitt i någonstans. 9 ciceros hamnade på en förskjuten plats i rummet. Men mycket blev inte ens memorerat då jag fick svårt att få fram figurkoderna i tid. Då kändes det ändå som att jag hade gott om tid under de tre första under memoreringen och ibland fann mig sitta och vänta på nästa tal.

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Körde lektion 11 idag och kände mig lite trött på förhand. Så att memorera de 100 orden och hitta bra bilder för dem var svårt. Vid första återkallandet hade jag 52 rätt. Lyckades nästan reparera alla kopplingar till andra då jag fick 94 av 100 och tredje gången satte jag alla. Det är en ganska stor mängd och en del abstrakta ord där jag fick knåda min trötta knöl uppe i huvudet ordentligt.

Innan jag gjorde lektionen satt jag och avkodade figurkoderna för månader och bokstäver med ganska bra hastighet. Vid nästa träningstillfälle ska jag ägna några en stund åt att träna in fler ciceros med dessa figurkoderna. Två flugor i en smäll.

Avrundade dagen med att köra MM. Ökade antalet tal till 50 på de tre första omgångarna.
1. 41/50
2. 32/50 Tappade lite fokus och han inte få fram figurkoderna här
3. 14/50 Missade en cicero helt vid återkallandet. 26 korrekt återkallade försköts därför en placering
4. 26/30

/M
mucken
Posts: 114
Joined: Fri 16 Dec 2011, 16:53
Location: Göteborg

Re: M's journal

Post by mucken »

Under helgen har jag bara hunnit med att köra igenom lektion vilket tog två dagar då annat pockade på uppmärksamhet med en övning kvar. Hade tänkt köra lite MM, men klockan har blivit lite väl mycket nu och jag är ganska trött så kör det imorgon. Gör nog lite avkodning av siffrorna, månaderna och bokstäverna innan jag går och lägger mig.

/M
Post Reply