Min journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Sunshine1
Posts: 1
Joined: Thu 08 Jul 2021, 00:07

Min journal

Post by Sunshine1 »

Intro
Jag påbörjade mind academy (svenska minnesskolan) för ca 10 år sen, men pga studier, jobb samt kronisk migrän hann jag inte ägna tillräckligt med tid åt det. Nu när jag har mer frihet tänkte jag ge mig på det igen.

Motivation
Anledningen till att jag vill genomgå denna kurs är att jag har så genomuselt minne. Jag fick förlita mig starkt till mitt korttidsminne under studietiden (Yes, råplugg sista natten) och det fungerade förvisso till tentorna, men det gör mig så ledsen att veta att allt jag lärde mig under mina 6 år på högskola är som bortblåst. Jag läser fortfarande väldigt mycket böcker, men om jag plockar upp en redan läst bok igen efter 6 månader och börjar läsa den är det omöjligt för mig att känna att jag redan läst boken en gång - allt känns helt nytt (trevlig fördel när det kommer till skönlitteratur iofs)

Jag är även nyfiken på språkmodulen här. Jag har upptäckt att jag inte längre kan lagra fler språk i hjärnan utan det är alltid B-språket från högstadiet som blir "ersatt". Jag glömmer helt enkelt det senaste språket jag lärde mig, så fort jag försöker lära något nytt. Känns som att hjärnan bara har utrymme för ett icke-flytande språk. Jag är väldigt nyfiken på om det är möjligt att lära sig ett nytt språk genom GMS-metoden utan att "skriva över" det förra språket som jag lärde mig.

Målsättning
Jag hoppas kunna göra 3 lektioner i veckan, och om jag missar någon gång, så ska jag ta igen det under nästa vecka. Därmed bör 60 lektioner klaras av på 20 veckor, så jag ger mig själv fram tills 2:a dec (bara för att 2021-12-02 är ett palindromdatum - lite roligare än "tills slutet av november")

Journal
Tills idag har jag hunnit gå igenom fram till lektion 4 (Kursmodul 1). Medan jag väntade på att få tillgång till kursen hann jag läsa igenom Ribbings bok Vägen till mästarminne och lärde in figurkoderna för veckodagar samt tvåsiffriga tal 0-40, vilket innebär att jag kan ta det lite lugnare under de första lektionerna.
Post Reply