Milvus funderingar

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
milvus
Posts: 3
Joined: Tue 17 Aug 2010, 19:09

Milvus funderingar

Post by milvus »

Dags att skriva i journalen.

24 lektioner avklarade och dags att summera inledningen av minnesträningen. Att jag började kursen beror på flera saker.
Det kanske viktigaste var nog att jag märkt att jag använder hjärnan allt minde. För mycket går på rutin och även om jag fortfarande (även innan kursen) var och är allmänbildad och full av värdelöst vetande så segade hjärnan allt mer.

Normalt hade väl inte de tankarna lett till något, men ett par saker fick mig att göra något åt det. Det första var en föreläsning på jobbet. Den gick ut på att få ordning på livet genom att tömma hjärnan, genom att vara superorganiserad med allt nedskrivet i datorn och på lappar som man betar av.

Eftersom jag är notoriskt slarvig visste jag att det inte var ngt för mig. Lapparna skulle aldrig bli skrivna, eller om de till äventyrs blev det snabbt försvinna.

När jag så läste om minnesskolan i Fokus var nyfikenheten väckt. Och efter att ha funderat några dagar så satte jag igång.

Själva träningen har gått utan större problem. Än är det lite osäkert, men lärde mig inte läsa på en dag heller när det begav sig. Så är bara att träna.

Ännu har jag inte använt träningen till att plugga in särskilt mycket. Men tekniken är enormt användbar i vissa situationer. Numera har jag fantastiskt säkert lösenord på jobbdatorn och kommer utan problem ihåg det. Telefonsamtal när man inte har något att skriva nummer, namn och tider på är inget problem längre.

Men stora vinsten så här långt är det jag kallar bieffekter. Vansinnigt trevligt att komma ihåg vad man gjort, och vad som hänt under tex en biltur.

Personligen har jag också blivit piggare, redan efter ett par lektioner märkte jag ett behov av att göra fysiska aktiviteter efter lektionerna. Inte så att jag stack ut och sprang eller gick till gymmet, utan en rejäl promenad, eller disk eller städ. Något monotont som låter hjärnan processa det man tryckt in samtidigt som kroppen får göra av med lite energi efter stunden framför datorn.

Nu fortsätter jag med resten av lektionerna. Kommer också att så smått börja använda metoden mer strukturerat. Först för att fylla i kunskapsluckor - Men sen finns det fantastiska mängder kunskap som bara väntar på att bli inlärd. Bland annat ligger en bok om klimatologi på vänt.
solen
Posts: 3
Joined: Wed 06 Oct 2010, 21:50

Re: Milvus funderingar

Post by solen »

Hej Milvus,

Jag måste få kommentera ditt inlägg apropå det du skrev om föreläsningen på jobbet! Det lät som om någon GTD-expert (Getting Things Done) varit på besök, och en av deras käpphästar är att inte ha massa 'trådar' lösa i hjärnan som hela tiden försöker komma ihåg de viktigaste sakerna åt dig. Lösningen där är ju att skriva ner infon på lappar och därmed frigöra hjärnkapaciteten till bättre saker, och jag känner igen din reaktion: Det blir inte gjort, eller också förlorar man informationen.
MEN - min förhoppning med 'superminnet' är att man kan lagra sin information på ett sätt så man _inte_ behöver ha 'trådar' igång, och då uppnås förhoppningsvis samma effekt, med det viktiga undantaget att du alltid har tillgång till din hjärna (vilket ju inte är fallet med dator eller lappar)!!! GTD skulle alltså kunna appliceras som ett lager ovanpå GMS :-)

Det vore skoj att läsa feedback på detta resonemang!
milvus
Posts: 3
Joined: Tue 17 Aug 2010, 19:09

Re: Milvus funderingar

Post by milvus »

GTD så hette det ja, och dina tanker stämmer med mina. Genom att få fason på skallen och bra minne så slipper man leta sig fördärvad efter borttappade lappar och försvunna trådar.

Jag tror dessutom eller misstänker att GTD kan vara kontraproduktivit. Om man hela tiden försöker ha så lite som möjligt i huvudet och förlitar sig helt på mobil, almanacka och dator så tror jag inte man vinner något. Man får inte tid till stort tänkande, som ju lite är meningen med GTD. Använd hjärnan mycket och ofta så blir hjärnan glad. Det är ju det hela träningen här går ut på. :D
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Milvus funderingar

Post by Florian »

Har vid upprepade tillfällen läst om att en genomsnittlig kontorsarbetare (i USA) spenderar ungefär 50 minuter :!: på att leta efter anteckningar etc.

Varje dag.

Vore kanske bra att komma ihåg vart man lagt dessa, alternativt att ha innehållet med sig i huvudet? Då kan man spara in lite tid, och som alla vet så är ju tid = pengar. :)
Post Reply