Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

18/100 på 5s med MM online på buss på eftermiddagen. Något nedslagen, hade hoppats på bättre resultat efter träningen. Svårt att dra så många generella slutsatser. Bilderna kom bra mycket snabbare än förut, mer träffsäkert och kopplingarna kändes bra. Upplevde gott om tid att visualisera men trots detta alltså måttligt resultat - tyvärr. Om något handikapp så var det trötthet i slutet på en arbetsvecka och måttlig hungerkänsla. Tror dock ändå på träningsformen som sådan för att den är så mångsidig men jag behöver nog komplettera med vanlig teknikträning... går inte att komma ifrån känslan av motgång just nu.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 36 klar

Övningarna här skiljde sig betydligt från tidigare lektioner tyckte jag, roligare, mer strukturerade än i språkmodulen men hittills friare än både intensivdelen och databasen.

I övning 1 tog jag mig igenom flertalet stycken för att leta stödmeningar. Förvirrade mig i början på innebörden av ett 'textstycke' men insåg snart att jag behövde ta större textmassor att summera. Ett problem jag upplevde var dock att avgöra hur stort ett sådant textstycke skulle vara innan summering - men till slut fann jag det lämpligt att summera när författaren kommit väl långt ifrån ämnet i ett och samma stycke.

I övning 2 handlade det om att berätta allt om en bild. En extremt pratig övning och när jag skriver detta inlägg känns det nästan som om jag fördjupar mig i berättandet på samma sätt - så nu får jag sluta...

Kör fortfarande så gott som dagligen träning med MM, oftast 100 på 3 eller 4 sekunder. Andelen rätt varierar men landar oftast på 15 +-5. Då jag inte längre, så mycket, bryr mig om resultaten på dessa körningar dokumenterar jag inte dessa här mer. Sker det några signifikanta förbättringar lägger jag upp dem. En känsla jag fått på sistone är att jag har ungefär lika många rätt när jag kör på 3 sekunder som vid 4 så då kan jag lika gärna köra denna nivå och snart också öka antalet.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 37 klar

25 historier memorerade. Mycket mindre jobb än i tidigare modulerna.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 38 klar

Kul med 'snabb' lektion, denna gick att få in på bara två bussturer.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 39 klar

Inte så mycket större lektion. Känns dock som att jag faktiskt kommit någonvart när jag kan memorera 100 kopplingar - även om det inte blev inom stipulerade tidsramen på 30 min.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 40 klar

Mer innehåll, fler moment (slå upp figurkoder mm) = mer tid. Dessvärre delvis inte heller lämpad att köra publikt, läs buss, då text ska läsas högt samtidigt som visualisering görs. Verkar dock praktiskt vid behov av memorering av både tal och texter.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 41 klar

Ja vad ska man säga om denna lektion... det var hursomhelst min hittills mest tidskrävande på hela kursen. Mitt i lektionen drog jag mig till minnes att jag faktiskt hört flera på forumet säga samma sak. För att inte tära för mycket på motivationen borde den delas upp på något sätt.

Textmemorering var ju temat och jag gick strukturerat till väga såsom lektionen var upplagd. Busstiden på ca 30 minuter gjorde att jag tvingades till mycket små inkrement och en betydligt större mängd genomgång av det memorerade än hade krävts med mer tillgänglig sammanhängande tid. Rubriker först, stödmeningar/bilder sedan följt av memorering av en stor dos detaljer. Utöver den disciplinära utmaningen i omfattning var en del moment att själv plocka ut information. Gjorde detta på mobilen vilket var rätt tidsödande men att dokumentera det som skulle memoreras var nog avgörande för mig för att komma igenom detta då jag hade tryggheten att vid luckor effektivt kunna fylla dem. Ett av de knepigare stegen tyckte jag var att återberätta utifrån bilderna. Givet en stödmening och detaljinformation - hur man får det sammanhängande och någorlunda flytande. Tips till mig själv är att försöka välja en stödmening som påminner om stycket, typ inledande mening, snarare än försöka få den att representera hela styckesinnehållet som ju ändå memoreras detaljerat i senare steg. Returmetoden nämndes inte här men det kan vara vettigt att låta sista elementet i detaljinformationen länka tillbaka till stödbilden de utgick från, inte helt lätt att hitta tillbaka i det memorerade fick jag erfara. Ytterligare en utmaning var att försöka hitta ensam tid att 'läsa av allt muntligt' på, vilket var lektionens sista steg.

Räknar och hoppas att detta var kursens värstinglektion. Håller tummarna att resterande 19 går fortare att beta av och snabbt lyfter bort den tunga eftersmaken.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 42 klar

Jag hade fel. Denna lektion var definitivt i paritet med den tidigare också tunga. Positivt iaf att jag lärt mig tricks för att komma vidare med så mycket info men så lite sammanhållen tid.

1. Att sätta rubriker och stödmeningar med bildstöd går enkelt att göra först. I utdraget förlopp får man dem fixerade bergsäkert i huvudet av allt repetitionsfixerande.

2. Att i textmodulen själv få välja ut detaljinfo att memorera var ganska opraktiskt då lektionsformatet inte tillåter editering. Till stor nytta har jag hittat ett sätt att kopiera texten för bearbetning för eget bruk i externt program - ärligt talat vet jag inte hur jag hade klarat mig utan denna insikt. Gjorde denna bearbetning klart innan steg 3.

3. Nu börjar det tunga jobbet. Problemet med att bara ha ca 30 minuters pass är att det inte räcker långt. Följdproblemet därefter är att tvingas till långtidsmemorering och tillhörande repetitioner för att hålla allt i huvudet tills allt är intaget. Repeterandet i nerlagd tid kommer därmed att överstiga erfordelig memoreringstid många gånger om. Tips: gör steg 3 på kortast möjliga tid - men säkra tid för repetition så du slipper 'börja om'. Antalet element att memorera var efter snabb genomräkning ca 180.

4. Läsa igenom och synka text med bilder gick snabbt. Lyckades återberätta styckena var för sig efteråt och extra övning och särskilt historieintresse hade även möjliggjort hel uppläsning. Känner dock nu viss utråkning med uppgiften samtidigt som jag är nöjd med genomförandet utan att för den skull lägga ännu mer tid.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 43 klar

Relativt de två tidigare lektionerna var denna 'lätt' (= inte svår men ändå tidsödande) men jag upplevde det ovant att deducera fram kärnpunkter att memorera - var dock inte svårt att fördela till flertalet delpass och krävde därför inte massa stödrepetitioner parallellt. Klart begränsande att övningen krävde möjlighet att samtidigt läsa högt. AC:n på bussen var till viss hjälp nu i dessa sommartider... En dimension som tillkommit i denna lektion är vad som är 'Definition Of Done'. Uppgiften att memorera 48 regler och berätta dess huvuddrag gick ok, svårast var att återberätta de regler med underligt/oklart syfte. Frånvaron av detaljmemorering gav inte någon stark känsla av att behärska materialet.

Tips:
Var först lite osäker på vilken nivå materialet skulle memoreras innan jag insåg att nivån var mycket lägre än för de båda tidigare lektionerna. Bilden visualisede jag enbart vid rubrikgenomläsning. För att överhuvudtaget kunna analysera vad regeln handlar om visualiserade jag inte vid textigenomläsningen - det tog för mycket fokus för mig. Här funkade det bättre att först läsa högt ett par gånger och sedan försöka återberätta det väsentliga med egna ord. En variant skulle kunna vara att först deducera fram det kärnfulla och sedan visualisera under högläsning av detta.

Dags att fira ytterligare en slutförd lektion, kostar på mig lite glass!
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 44 klar

Inget särskilt att kommentera egentligen - intressant lektion med memorering av hjärtinformation. Inte heller tung att genomföra, lätt att dela upp.
Post Reply