Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Har precis börjat kursen - igår. Glömde klockan på igårkväll - tidåtgång = oändlighet. ;)

Inledande problem att forcera bilderna att sluta röra sig. Särskilt vid uppstart med fokusering innan första övningen - samma problem, om det så är en lampa eller något annat jag fokuserar på så börjar de rotera eller något annat ickeönskat.

I kedjemetoden jag gjorde igår var främsta problemet att fästpunkterna mellan objekten inte riktigt ville bestämma sig i sin placering. Objekten fladdrade fram och tillbaka och hela bilden var svår att hålla visualiserad samtidigt.

Precis gjort övningen med ryska dockan. Gick bättre än inledande övningen med kedjemetoden. Ett problem jag stötte på var att återkomma välja snarlika placeringar i liknande objekt, kändes lite tungt till slut att hålla isär.

Efter misslyckad första återkallning på ett par kopplingar kom jag fram till att jag i dessa fall valt för svåra placeringar.

Kom fram till att:
1. Välj lätta placeringar, även uppenbara är ok även om jag kan tänka mig att de senare kan behövas till vanliga kopplingar. (Struntar i detta just nu iaf.)
2. Den placering jag väljer till nästkommande koppling bör finnas klart synlig redan i den föregående kopplingen - då slipper jag finjustera bilden i efterhand för att få till det.
3. Att zooma ut precis efter fästning av en koppling i ryska dockan och se den lilla bilden fäst i stora objektet tror jag kan förstärka kopplingen... kändes åtminstone så efter fix av missarna i andra repetitionen.

Nästa övning blir Cicero. Tyvärr redan innan kursen skapat en längre sådan med hundra platser i hemmet, får se om jag får revidera denna = lite synd (även om den för närvarande ändå inte sitter helt hundra). ...detta för att följa instruktionen exakt med antal föreslagna objekt per rum.
Florian
Posts: 179
Joined: Sat 20 Mar 2010, 23:38
Location: Floda, Lerum

Re: Wyzecs Journal

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________
Du wrote:detta för att följa instruktionen exakt med antal föreslagna objekt per rum.
Du kanske inte kommer att märka varför det där är så viktigt ännu, men längre fram kommer du att förstå. Att ha 'jämna' antal bilder i varje rum är grymt hjälpsamt för att tex snabbt hitta den 56:e siffran i en serie! :)

Härligt att du har kommit igång med kursen och faktiskt skapat en journal redan från början. Du kommer att ha stor nytta av den, och du kommer alltid att kunna komma tillbaka till den för att se hur det gick i början. Välkommen till Mind Academy! :) Har du frågor är det bara att fråga Mattias eller posta här på forumet. Det finns en slummrande hop av folk med enorm potential och kunskap i det här forumet. Det enda svåra är att mobilisera dom. :lol:

Lycka till med kursen! :)

___________________________________________________________________________________________
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Cicero avklarat. Tack Florian för tipset att hålla jämt antal bilder per rum.

Revideringen av tidigare 100 krokar till 10 per varje rum blev inte så världsomstörtande. Även om vi inte bor så stort så hade jag redan i praktiken nio 'rum' - någorlunda avgränsade utrymmen så det blev till att göra om hallen till ett 10:e.

Blev dock lite improviserat att utveckla 10 fullvärdiga objekt i detta utrymme, men på det hela taget så...

Mina egna lärdomar från övningen, har även testat en del tidigare med Cicero, är att objekt för mig inte bör vara något av följande:
1. Krokar, ja rena krokar i t.ex. badrummet, fungerar dåligt för mig - egentligen likaså nyckelskåpet i entrén. Att 'hänga' godtyckliga saker rekommenderar jag inte.
2. Stängda utrymmen - t.ex. inbyggda skåp som inte går att se in i (möjligen kan ett alternativ vara att föreställa sig dem konstant öppna).
3. Tavlor... kanske är de för platta?

Hursomhelst, då jag har så många rum så, även om rotationen är medsols, uppstår det en viss osäkerhet vilket 'rum' som ligger på tur (bor i en större 3:a...). Avvek en aning från instruktionen, hoppas jag inte får stora bannor för det, genom att koppla ihop första objektet i föregående rum med första objektet i nästkommande rum enligt 'ryska dockan' - det kändes på något sätt 'rätt'. När jag sedan letar mig fram går jag enkelt till nästa genom miniatyrbilden gömd i föregående rum.

Vidare så väljer jag att i de fall oklarheter uppstår mellan objekt inbördes i ett rum att ta dem uppifrån-och-ner i dessa fall.


Även slutfört övningen med fria associationsmetoden. Detta blev det bättre genomförandet utan flertalet betungande omrepeteringar. Kanske blivit varm i kläderna av de två tidigare övningarna?

Behövde inte traggla särskilt länge med de två siffer-bokstavs-övningarna. Hittade på minnesknep för varje och det satt i bra för mig. T.ex.:
0 - Visualiserad bild med M i.
8 - Sagan om ringens Gollum (första bokstaverna påminner om GQL) kopplade till hans två personligheter i respektive ring.
9 - Kapa benet av nian och C:et återstår.

Inledande konflikt med tidigare inlärda Tony Buzans fonetiska orienterade system, skrev ut N för både 1:an och 2:an där Buzans system ger N för 2:an.

Går vidare till lektion två idag.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Wyzecs Journal

Post by Mattias »

Bra jobbat Wysec!
Mina egna lärdomar från övningen, har även testat en del tidigare med Cicero, är att objekt för mig inte bör vara något av följande:
1. Krokar, ja rena krokar i t.ex. badrummet, fungerar dåligt för mig - egentligen likaså nyckelskåpet i entrén. Att 'hänga' godtyckliga saker rekommenderar jag inte.
2. Stängda utrymmen - t.ex. inbyggda skåp som inte går att se in i (möjligen kan ett alternativ vara att föreställa sig dem konstant öppna).
3. Tavlor... kanske är de för platta?
Nyckeln är, som Florian skrev i en annan tråd, att de ska vara stora, i färg, 3d och detaljerade. Jag håller därför med dig om tavlor eftersom de tenderar att bli 2d. Men även de kan användas om de t.ex. har en tjock ram som man kan förstora upp.

En krok kan fungera bra om man förstorar upp den tillräckligt mycket så den blir "ett riktigt objekt", inte bara någonting smått man hänger på.

Stängda utrymmen kan absolut användas. Se avsnittet om osynliga bilddelar i handboken. Du kanske bara har missat att koppla på röntgensynen? ;)

Lycka till!
/M
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Wyzecs Journal

Post by Mattias »

För att rätta mig själv lite grann: Cicero-bilderna behöver inte nödvändigtvis vara stora osv. De måste däremot kunna visualiseras stora, detaljerade osv.

/M
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 2.

Tack för återkopplingen.

Övning 1 avklarad med visst besvär. Blev fjärde gången gillt. Första gav 12 rätt, andra 17 rätt. Under mer förberedd form fick jag senare alla utom ett rätt innan den klarades ut.

Lärdomar:
1. De mentala övningarna hjälper betydligt, men också att totaltiden för en övning lätt går mot dryga timmen per övning - avsätter minst den tiden till mig själv annars blir jag aldrig klar!
2. Har fortfarande svårt med bilder som nyttjar genomskärning. Mycket lättare att stapla dem på varandra.

Parallellt med associationsövningarna påbörjat figurkodsmemoreringen. Efter grundligt övervägande och avstämning med Mattias kommit fram till att jag kommer att nyttja mina befintliga 'Buzan'-figurkoder. Hela 14 kollisioner fanns med dessa befintliga 100 figurkoder jag en gång lärt in och här menar jag alltså att dessa var upptagna på andra positioner mellan systemen. Hade också visst problem att försöka spara-över de befintliga där redan många var av reflex-karaktär.

Så... nu kör jag på att verkligen hitta EN bild för respektive av dessa 10, så kommer jag att fortsätta över alla första 100 st. Förstärker mina befintliga med detta, känns faktiskt som att just denna bit kan gå hyfsat snabbt då jag redan har en viss grund att stå på inför fortsättningen. Den stora pucken blir alla dessa tresiffriga... men till detta måste det bli nya systemet - men här är jag inte orolig för några kollisioner eller svårigheter med att bokstavskoderna skiljer sig åt.

Kan ju säga det att då jag inte tidigare praktiserat memorering utan mest förberett mig för det har jag nog fokuserat för mycket på att 'komma ihåg' namnet på figurkoden. Har nu verkligen förstått att namnet bara är ett mellanliggande medie - det är kopplingen mellan sifferkombinationen och BILDEN (och en och samma sådan) som är det väsentliga.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 2

Gjort övning 1 - igen, ett år med en och samma övning är säkert bland rekorden här på forumet. Har inte velat köra övningar då jag vetat att jag inte kunnat köra dem i någorlunda god fart också. Personliga skäl bakom med flytt m.m.

Hursomhelst. Ny situation så nu är det nya tag. Målet är att köra lektioner ett par gånger i veckan, men realistiskt då lektionslängden är ganska tuff iaf nu i början blir nog ung. en hel lektion per vecka.

Under året har jag fått en del på plats iaf:
* Följt rådet från föreslagna sidan - http://svenska.pmemory.com/articles/30. Lagt påminnelse på mobilen schemalagd varje dag, genomförandegraden har legat på ung. varannan dag under året. Gjort som så att jag visualiserar min bok (superminne representationen) sedan har jag länkat in i grova drag hur jag kommer uppleva att ha ett superminne genom saker som reflekterar det som står i texten på länksidan.
* Och så mitt största egenbygge - för att hålla motivationen uppe under uppehållet lärt mig rubiks kub med teknikerna jag inte ännu behärskar till fullo (tror och hoppas jag inte sabbar för mig själv genom detta). Notationer för de nödvändiga drag man kan göra på kuben på reflex (12 figurkoder). Sedan är det 7 serier med drag, vardera på mellan 6-10 rörelser. Kör för tillfället repetitioner någon gång per dag för att säkra att jag inte tappar det jag lärt.
* De första 20 figurkoderna för siffror sitter på reflex. Då jag redan har egna koder med mig sedan tidigare har jag lagt en del tid på att hitta exakta bilder på google images för att förstärka orden jag har med dessa.
* Gjort 100 cicero-länkar (10 rum, 10 platser) av vårt gamla hem. Känns robust då jag möblemanget aldrig kommer att ändras från hur det en gång var. ;) Återstår att säkra på reflex dock (dvs VILKA av möblemanget jag ska använda).
* Lagt upp applikation för repetition av 'korttyp' genom mnemosyne på mac:en och för första gången köpt en mobilapp - Mnemododo. (Mmm... jag vet, ingen appslukare på betalfronten). Befintlig data är 00-20 samt de för mig nya bokstavskoderna.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 2, övning 2

Gjort ryska dockan. Missade på både en första och andra vända, satte på tredje efter förstärkning av fyra-fem bilder. Kändes som om det gick generellt bättre på den senare halvan.

Tog dock till ett trick... gick först igenom orden en gång för att hitta lämpliga stödbilder. På så sätt minskade jag tiden för memorering - och glömska att slå till.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 2, övning 3

Gick bra att skapa tio bilder och placera dem i mitt första rum. Första försöket till och med. Enda cicero-bilden jag, även vid andra tillfällen, haft svårt att lagra mot är av något skäl nyckelhänget innanför dörren. Hittade bilden efter en stunds klurande - det var metallfjädern.

Lektion 2, övning 4

Skapade en ny figurkedja efter fria associationsmetoden (gjorde ju också denna för ett år sedan innan mitt årslånga uppehåll...). Innan själva memoreringen gick jag sedan igenom listan efter lämpliga bilder för respektive memoreringsobjekt. Gick även här på första försöket. Hade problem att hitta vad jag fäste vid första stödbilden men hittade vajern så småningom.

Andra lärdomar:
Ett bra sätt att komma igång med memorering verkar för mig vara att få in dem som nya vanor. En av dessa har för mig kommit lite indirekt. Jag ville egentligen påminna mig själv varje morgon om vilket fantastiskt minne jag hade = kommer att ha (efter ett av tipsen jag läst). Att låta mobilen stå för påminnelse-triggern funkade för mig även om jag numera automatiskt tar det på promenaden till jobbet. Sedan har jag länkat mitt bok-objekt (symbolen för superminne för mig) med tre stödbilder. Varje sådan bild har jag sedan länkat till saker som för mig symboliserar ord som påminner mig om hur det känns att ha ett superminne. Men just detta: Att att använda själva bokobjektet med sidentyget som bokmärke, sin svarta rygg, guldbelagda sidkanter och särskilda figurkombination på frontpärmen... Att rotera det, hålla det stilla i olika lägen och tvinga det vara kvar påminner mycket om teknikövningarna jag ändå också behöver göra.

Insett att det är enklare med kortlek än applikationen i telefonen för reflexinlärningen. Nu har jag, som andra här på forumet, också lagt upp siffror i en gammal kortlek för 00-20 - försöker köra igenom en sväng på kontoret innan arbetsdagen börjat. Inte hunnit bli en vana ännu, men det vore ju önskvärt. Har som tidigare nämnt redan de flesta bilderna kopplade till ord (inte bilder), nu sitter de även på reflex mot exakt bild. Ung. hälften hade jag redan lämpliga 'egna' bilder på, hälften hämtat på google images. Satt de figurbilder som jag hämtat från nätet i ett OpenOffice-dokument ordnade i ett rutnät om 10 per sida.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 2, övning 6 (första halvan)

Det går inte snabbt men det går framåt. Hade knappt hälften rätt av 20 kopplade bilder med Cicero. Signifikant försämring, men efter en andra genomgång gick det utan ett enda fel. Slutsatsen är att hörselproppar nog får tillämpas framöver - så småningom kanske jag kan stänga av bättre men idealiskt är nog en miljö utan potentiella avbrott. Andra genomgången var allt tyst och lugnt, körde dessutom en avslappningsövning dessförinnan.

Min egentliga sista del av denna lektion blir andra halvan av denna övning. Ytterligare 20 bilder kopplade till mina Cicero's för 21-40.

/Henrik
Post Reply