Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Wyzecs Journal

Post by martinolin »

Jag har faktiskt reagerat på samma sak. I ett mörkt rum, eller dåligt upplyst, så är det mycket svårare att se bilderna. Konstigt, men det är tydligen inte bara jag som har det problemet alltså :)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

13/50 på 4s med MM online på buss på morgonen med ljus släckt, position 51-100. Svårt att lysa upp men ibland går det utan extra fundering. Tappa dock bort mig totalt i ett rum kanske som ett resultat av extrajobbet. Även gjort välbehövd teknikträning med figurkod i fokus längre tid, testat att variera ljusstyrkan på strålkastaren och dess placering.

10/50 på 4s med MM online på buss på eftermiddagen med läslampa tänd, position 101-150. Behöver nog mer fokusera på skärningspunkten mellan bilderna annars hyfsat fokus.

Martin: Säkert bland det svåraste att lära ut exakt hur man visualiserar. Själv börjat reflektera över exakt avstånd från ögonen - hur jag undviker att behöva spänna ögonen med fokus på opassande avstånd - och hur bedömer man egentligen lämpligt avstånd i mörker?!? Vi får väl se ljuskomplikationen som något naturligt att träna bort liksom träning med distraktioner.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Nytt år och nya tag. Sedan senast främst stödrepeterat, första databasen, min egen långtiddatabas, figurkoder och ciceros. Fjolårets avslutning med MM har lite trubbat motivationen men kör det snart igen - kommer nog satsa på ljusare förhållanden men ljuset är ju ändå trots allt på väg tillbaka. Annars har jag investerat i en Muse (nätt liten EEG-mätare i form av ett 'headband') för avslappningsträning. Hittills kört några minuter varje dag i ett par veckor - neurofeedback med Muse känns som en effektiv form av meditation skulle jag säga. Förhoppningsvis kan det också bidra till bättre träningsfokus framöver. Då jag upplever att pass körda på bussturerna, som kommer att fortgå i minst ett halvår till, som min mest realistiska tid för längre sammanhållen träning har jag funderat på att fokusera kring enskilda lektionsövningar under dessa - för att komma vidare. MM kanske jag också kör då och då men jag känner liksom inte att jag har möjlighet att träna den passlängd jag behöver för att kunna pressa uthålligheten. Redan bestämt att köra svenska från lektion 25 - dock känt en viss tröskel i att jag är osäker på om allt går att köra rakt av på svenska. Tänker nu att jag väl får ta detta löpande och hitta på och avgöra hur jag kommer närmast de ursprungliga övningarna, men vissa enskilda delar går nog totalbort misstänker jag.
martinolin
Posts: 142
Joined: Tue 14 Jul 2015, 12:19
Location: Lund

Re: Wyzecs Journal

Post by martinolin »

Svenska är ett bra val! Det går att köra rakt av, du kan hålla ett högt tempo på lektionerna. Du gör rätt i att välja svenska från början och inte som jag röra till det med andra språk.

Du kan också köra det på engelska, eller annat språk du behärskar ganska väl. Allt beroende på vad du vill göra. Vill du ha tempo i lektioner - språk du kan. Vill du lära dig ett nytt språk - go ahead. Men då kommer det ta tid. Vissa av lektionerna behöver rejält med tid och arbete mellan.

Språklektionerna är metodik. Gå igenom dem snabbt, och om du vill lära dig ett språk, ta upp dem igen senare och kör dem med det nya språket - det är mitt tips :)
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 25 på svenska
Gjort enda relevanta övning 1. Gick relativt fort med så lite material. Tog dock ett flertal iterationer bara att få de 28 kopplingarna rätt. Hipp, hipp jag är iaf vidare!
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 26 på svenska
Gjort enda relevanta övning 1, 50 kopplingar. Lite trevande att tvingas välja figurkod för abstrakta ord efter symbolisering och ledtrådar, arbetet blev tyvärr lite utspritt så nu har jag väl hårdkodat dessa 50/300 ciceros för en period framåt... Gick inledningsvis igenom orden på jakt efter bilder för att ge mig själv en sportlig chans att sedan memorera - senare blev det ändå att hitta nya bilder på sina ställen och det kändes som om det lossna något.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 27 på svenska
Redan tidigare gjort enda relevanta övningarna 1-2 - övriga går ner på rysk uttalsmemorering som jag hoppar över. Inte tillgång till nästa lektion, kör förberelser att fylla ut med MM istället. Repeterat igenom figurkoder och ciceros.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 28 på svenska
Valt från lektionen att skapa ett parallellt lagringssystem från de tvåsiffriga figurkoderna, blir tre positioner per figur. Kör från 5+5 figurkoder per dag till jag är klar med de 100.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 29 på svensk
Endast kört övning 1. Lägger tid på teknikträning, tio nya parallella stödbilderna per dag och fixering av föregående dagars nya i fyra dagar. Precis tagit in för position 21-25.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Inte 'klar' med någon lektion, läst lektion 30 iaf. För mig har språkmodulen hittills mest blivit mycket att läsa igenom - det är det nya parallella lagringssystemet mot mina figurkoder jag lägger tiden på. Detta kommer att ge mig 300 nya positionsrelaterade krokar med tre underbilder per relaterad bild. Just nu förberett 41-50 och repeterat material från 1-40, bussturerna räcker inte till mycket mer. Fler än 10 sådana per dag skulle jag inte hinna med - med alla repetitioner.

Lite teknikträning har jag dock kört. Att stirra på en bild mentalt (roterar runt lite) och bara känna att bilden blir skarpare från gång till gång gör att jag känner att det är väl investerad tid. En övning jag också vet behovet av är den där jag visualiserar två bilder tillsammans. Att sedan spontant hitta just den där kopplingen som 'fäster' är något jag behöver sätta för att nå resultat med MM = nödvändigt. Att få sammanhängande tid för MM för längre sessioner blir en svårare nöt att knäcka.
Post Reply