Konsonans

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
ola.lindquist
Posts: 7
Joined: Mon 07 Feb 2011, 16:17

Konsonans

Post by ola.lindquist »

Får inte till det på lektion 4!
Att omvandla till ord och memorera går bra. Men att sedan från det memorerade hitta rätt stavelser och byta tillbaka är fullständigt omöjligt.

Till sist känns det som nött in vad som är vad snarare än effektivt memorerat.

Hur lång tid bör själva omkodningen ta. Är det sex sekunder där också?
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Konsonans

Post by Mattias »

Hej Ola!

Uttala stavelsen tydligt för dig själv samtidigt som du visualiserar bilden. Ett trick är också att "skriva" en bokstav direkt på objektet som ledtråd.

Yes, sikta på sex sekunder och gör så gott du kan.

Bra kämpat!
/M
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Konsonans

Post by Larsgr »

Jag upplever även jag att jag måste ha så många repetitioner att jag inte är riktigt säker på om det är bilderna som sitter eller "nötningen".
Men jag förlitar mig på att övning ger färdighet, kör med ganska lågt tempo för att inte fuska igenom lektionerna.

Kör hårt, skoj är det i alla fall :!:
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Konsonans

Post by Mattias »

Hej Lars!

Menar du att så många repetitioner behövs just i denna konsonansövning, eller för alla övningar?

Om problemet bara är att minnas vilken stavelse man skulle använda i just den här övningen, så är det ingenting att oroa sig för. Det viktigaste i denna övning är just kodningen av stavelser (och den vanliga bildmemoreringen), att man på sikt lär sig tillverka memoreringsvänliga bilder av allt möjligt man vill memorera.

Om du känner att du behöver "nöta" in alla memoreringsövningar för att du ska kunna återkalla dem, så behöver vi nog kolla närmare på din teknik för att undvika felaktig träning. Det går bra att skicka en fråga i lektionsavdelningen om du är osäker.

Lycka till!
/M
larslars
Posts: 1
Joined: Mon 25 Jun 2012, 22:05

Re: Konsonans

Post by larslars »

Jag hade också samma problem med konsonansövningen, men fastnade ännu mer på efterföljande övning.

Kände att det började flyta på med de första övningarna i lektion fyra i bra tempo. Svårt att får rätt på bokstäverna i övning 4. När jag kom till övning 5 tog det stopp helt. Först tog det alldeles för lång tid att hitta bra ord. Sen hade jag svårt att hitta tillbaka till cicero-lagrade bilden. Ännu större problem med att avgöra vilken ordning bilderna som memorerats på associationsbasen, men allra svårast att få ordning på vilka delar av de memorerade orden som skulle plockas ut.

Alldeles för lång tid på övningen och uruselt resultat! Trögt.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Konsonans

Post by Mattias »

Hej Lars!
Först tog det alldeles för lång tid att hitta bra ord.
Felet man ofta gör som nybörjare att att man vill hitta just bra ord. Det behövs inte. Det man däremot behöver göra är att välja ett ord direkt och göra en bild av det, oavsett om ordet känns bra eller inte.

När man väljer det första man kommer att tänka på så kommer många problem att lösas. Dels minns man det bättre eftersom det redan finns direkta kopplingar i hjärnan till detta (annars hade det inte dykt upp), även om man inte förstår kopplingen och den verkar ologisk. Detta drar även upp hastigheten avsevärt och man sitter inte och tänker runt på en massa olika saker, vilket gör att man inte irrar bort sig och det finns heller inte en massa bilder som man inte valde, att blanda ihop med vid återkallningen.

Keep up the good work! :)
Post Reply