Jonas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
jonasi
Posts: 6
Joined: Sun 23 Oct 2011, 19:26

Jonas journal

Post by jonasi »

Det verkar lika bra att skapa denna på en gång då jag ännu inte glömt någon av lektionerna. Vore ganska pinsamt iofs då jag bara gjort 2 än så länge. :)

Lektion 1: Kedjemetoden, ryska dockan, Cicero, fri association och alfanumeriskt

Kedjemetoden och ryska dockan är ruskigt bra träning. Gäller verkligen att alla kopplingarna lagras så att man inte hamnar i oändliga loopar eller bara har brutna kedjor.

Cicero- ha, denna känner jag igen. :-) Har varit i kontakt tidigare både med något som kallas Journey-metoden och med romerska rummet. I mitt huvud har jag tillämpat Cicero som en journey i det romerska rummet. Undrar något förvirrat hur många metoder som egentligen döljer sig bakom dessa 3 namn. Vad är egentligen likheterna och skillnaderna?

Alfanumerisk kod - funderar på att svära en lång ramsa när jag inser att denna kod är helt annorlunda än den jag under de senaste veckorna/månaderna programmerat in i hjärnan enligt det "stora systemet". Då koderna verkar fylla samma funktion dristar jag mig till att göra ett försök med min befintliga kod innan jag tar något beslut om jag ska lära en till eller byta ut.

Lektion 2: Mer av ovanstående
Inre tecknande och lagring för reflexmässig access av figurkoder. Nu börjar det hända saker. Jag inser att accesstiden för mina bilder för tvåsiffriga tal inte är nere på 0,5s/siffra, men nu har jag ett verktyg.

Alla mina figurkoder för 00-99 ligger förresten redan i mnemosyne. Någon borde lägga standarkoderna för 000-999 i mnemosyne och lägga upp på forumet.
Post Reply