Jennys journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Brukar slarva med anteckningar, för jag tänker alltid att det där kommer jag ihåg. Vilket jag inte gör. Såklart. En av anledningarna till att jag är här nu. Och för att göra något annorlunda ska jag göra åtminstone någon anteckning efter varje lektion tänkte jag.

Inte för att jag kommer att behöva såklart, utan för... Hm.

Tankar efter min allra första lektion. Bilder som satt direkt hade väldigt klara, tydliga färger och former. Runt och fyrkantigt. En bild med två fyrkantiga saker på varandra blir tydligare om dom jag ställer dom lite snett. Roligt var det. Ser fram emot i morgon.

Provade att repetera, och kunde pricka rätt efter en timma. Gav mig själv en guldstjärna. Medelstor.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Jennys journal

Post by Mattias »

Snyggt gjort Jenny!

Jag känner igen mig i din beskrivning av att slarva med antecknandet ;)

Kanonbra dock att verkligen skriva löpande under minneskursen, det ger tillbaka så mycket och är till väldigt stor hjälp på många plan som inte kan underskattas. För den nyfikne så finns min gamla journal från när jag gick kursen postad här längst ner.

Du är definitivt värd en guldstjärna! :)

Lycka till med fortsättningen!
Mvh,
Mattias
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Gillar min hjärna. Att tänka och tänka ut saker, lösa problem. Nytt är roligt. Och sånt som går att ständigt utveckla. Så det här är perfekt. Inte bara roligt i sej, men också roligt att tänka på vad jag ska använda det till. Möjligheterna känns oändliga.

Andra lektionen avklarad. Jag ser näsor och rävar överallt.

Jag märker att min hand vill va med när jag visualiserar. Tror det beror på att jag tecknat och målat så mycket.Bryr mej inte så mycket om den, utan koncentrerar mej på vad jag ser i stället. Blev väldigt tydligt idag hur mina bilder ska va för att funka bra. Intressant hur blixtsnabbt det går att ändra lite för att det ska bli bra, och hur det allra minsta slarv eller okoncentration ställer till det.

Blev förvånad över hur snabbt det gick att traggla in THZ osv. Hatade allt sånt i skolan, och gav upp. Vågar tro att även jag ska få in även dom tvåsiffriga talen.

Nu ska jag fixa några fler stödbilder.
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Idag känns det missmodigt för första gången. Skadad av skolsystemet. Vill göra rätt. Vill vara duktig. Vill kolla facit. Osv i all oändlighet. När jag läste boken var en av dom saker som fastnade just det att inte bry sej om att det blir fel. Och ändå...

Tycker fortfarande att memoreringen går för långsamt eller inte sätter sej tillräckligt. Speciellt strax för mitten. Ska använda klocka imorgon. Kommer kanske tycka att sex sekunder är jättelångt. Otålig som jag är.

Men en del gick bra. Är helt fascinerad av att jag kunde skriva ner bokstavskombinationerna med bar ett fel när väl memoreringen satt. Vete sjutton hur det gick till.

Ska traggla figurkoder i kväll. Gamla utgångna visitkort ska få nytt liv.

Idag får jag två guldstjärnor för att jag kämpade på. Måste nog byta ut den gamla skolkoden mot en ny bild. Ger mej själv det i läxa till nästa gång.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Jennys journal

Post by Mattias »

Underbart läsning med viktiga påminnelser som nu inte bara du själv, utan även jag och alla andra som läser får nytta av :) Härligt!

Mvh,
Mattias
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Idag var det dags för fjärde lektionen. Går inget vidare. Är okoncentrerad och tycker att jag inte får upp farten. Vågar inte kolla klockan för jag kan inte ens föreställa mej att jag ska klara detta på två timmar. Det är nånting som inte funkar som det ska.

Så jag bestämmer mej för att avbryta mitt i. T en promenad i solen som faktiskt skiner idag. Öva figurkoder och skapa fler stödbilder senare i stället.
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Kändes roligare i går när jag med det som behövdes handlas utplacerat i min barndoms hall faktiskt kom hem med allt. Inklusive salt som saknats hemma i över en vecka. Bara en sån sak.

Gav mej på lektion 4 idag igen, något missmodig fortfarande. Skapa associationer och memorera 30 siffror var kvar att göra. Gick märkbart snabbare idag. Det behövde jag. Är fortfarande helt fascinerad av att bokstäverna kommer ner rätt, tappade bara bort en stavelse på ett av orden. Att få trettio siffror att fastna trodde jag knappt på. Men det är den övning som gått snabbast hittills. Och återkallningen gick helt snabbt och automatisk. Ett fel som jag kom på med under tiden och kunde ändra. Fantastiskt.

Nu ser jag fram emot nästa...
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Femte lektionen avklarad. Har fått upp tempot lite. kommer ihåg mer, och behöver inte repetera lika många gånger. Har bestämt för att jag inte slarvar utan att bilderna faktiskt kommer till mej så snabbt. Och det funkar.

När jag inte kommer ihåg ett bildpar verkar det oftast funka bäst och snabbast med att byta eller flytta om lite. Ställa bredvid varandra i stället för på. Eller byta ut. Många ord återkommer och då funkar det bättre för mej att välja olika tallrikar eller bilar.

Det som går riktigt bra nu är ryska dock-metoden. Och inga problem att komma ihåg vilken ass på vilken plats. Viktigt att verkligen förstora ordentligt, som med skruven, för att verkligen separera delarna. När jag gjorde det funkade det hur bra som helst.

Jag har inte brytt mej så mycket om hur lång tid de olika övningarna tar, men jag tror att övning 1 idag (- sista stödbilden), memorera 75 ord inte tog längre tid än att koppla ihop 25 ord med kedjemetoden första övningen. Det gör framåt. ;)

Riktigt svårt hade jag med 8:e stödbilden i första övningen. Förstår faktiskt inte hur jag ska få till det. Provade på olika sätt men gav upp, tillfälligt, för jag blev helt snurrig till slut.

Nu får det bli lektionspaus till alla figurkoder för tvåsiffriga tal sitter.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Jennys journal

Post by Mattias »

Hej Jenny,

Bara en liten kommentar: Det är inte alls nödvändigt att sätta figurkoderna på reflex direkt från en lektion till en annan. Pausa aldrig med lektionerna just för figurkodernas skull, det är fel tänk och aldrig nödvändigt. Figurkoder tränas bäst i kortare pass parallellt med lektionerna under en utsträckt tid, istället för att ge dem all fokus i mastiga pass.

Bra jobbat!
/Mattias
nuitsdeyoung
Posts: 33
Joined: Wed 04 Jan 2012, 11:01

Re: Jennys journal

Post by nuitsdeyoung »

Hej Mattias, och tack för att du håller koll på mej. Läste fel och trodde alla figurkoder skulle sitta till nästa lektion, fast det stod ju modul. Tyckte det var lite väl mastigt. :) Nu kan jag slappna av lite...
Post Reply