Råd och stöd

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Råd och stöd

Post by mikael.kallin »

Hallå alla!

Skulle behöva lite stöd av någon som är längre fram i eller gjort klart alla lektionerna i kursen.

Först lite om mig, heter Mikael, är 32 år gammal och bor sedan ett halvår tillbaka i Basel, Schweiz.

Började kursen då den verkade idealisk för mig, har i allmänhet väldigt lätt för att lära mig och komma ihåg saker men kände att jag vill utveckla min visualiseringsförmåga, koncentration samt att helt enkelt trimma min hjärna.

Det tog däremot stopp rätt snart, kom aldrig igenom lektion 3. Anledningen är att min visualiserings- samt koncentrationsförmåga lämnar en hel del att önska. Fick av Mattias rekommendationen av enbart fokusera på de mentala teknikövningarna en vecka för att sedan börja igen.

Känns väldigt tungt just nu och skulle därför väldigt gärna vilja komma i kontakt med andra som hade det svårt i början (det har iofs alla, men till den grad att det var svårt att överhuvudtaget komma igenom de olika övningarna) för lite pepp!
martin
Posts: 174
Joined: Wed 04 Jul 2012, 08:53

Re: Råd och stöd

Post by martin »

Min hustru hade dylika problem i början, men det har lossnat en hel del efter att hon kört mentala teknikövningar. Det ger sig med tiden, men du måste kämpa på.
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Re: Råd och stöd

Post by mikael.kallin »

Hej,

Tack för detta. Till råga på allt så har jag ett jobb som tar så mycket tid att jag har svårt att hinna med. Men jag har kört teknikövningarna och märker faktiskt skillnad redan nu. Svårt att sätta fingret på vad men känns som om jag tänker annorlunda.
Larsgr
Posts: 49
Joined: Wed 26 Jan 2011, 11:30

Re: Råd och stöd

Post by Larsgr »

Det finns en sak du kan prova, ett fenomen som kallas "principle of description".

Steg 1:
Ta ett föremål, t ex en tändsticksask, en gaffel, en tändare... vad som helst som är hanterbart.
Vrid på det och titta på det från alla håll. Blunda sedan och försök se föremålet. vrida på det...

Steg 2:
Ta samma föremål, vrid på det och titta, men medan du gör det så berättar du för dig själv
hur det ser ut, beskriv det högt så detaljerat som du bara kan i ett par minuter.
Blunda nu och kolla om du kan visualisera föremålet bättre.

Du kan göra samma sak med dina figurkoder för att få det visuella mer detaljerat.
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Re: Råd och stöd

Post by mikael.kallin »

Tack, ska prova det! Försöker integrera det hela mer i min vardag, satt t ex på starbucks idag och visualiserade stora, färgglada frukter. :D
Post Reply